اعضای شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان با رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد دیدارکردند.
کد خبر: ۸۶۸۱۰۳۳
|
۰۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۳
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از یزد، با هدف مطالبه تخصصی پیرامون اقدامات سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، اعضای شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان با رئیس این سازمان دیدارکردند.

راسخی، مسئول ناحیه بسیج دانشجویی در این جلسه با اشاره به شرایط کشور در زمان جنگ، به بیان تفاوت اقتصاد ریاضتی با مقاومتی پرداخت و گفت: زمانی سیاست جمهوری اسلامی مقاومت اقتصادی و مقاومت سیاسی بود.

وی با بیان اینکه امروز مرزهای جمهوری اسلامی- که نباید وجبی از آن را از دست بدهیم، مرز کشورهای جبهه مقاومت است افزود: این موضوع نشان می‌دهد عمق استراتژیک نظام جمهوری اسلامی فرای مرزهای ایران است.

مسئول ناحیه بسیج دانشجویی استان با اشاره به لزوم توجه‌به جایگاه استان در سال 1404، تصریح‌کرد: اقتصاد مقاومتی باتوجه به سیاست‌های کلانی که رهبری اعلام‌کردند، مبنی‌بر نگاه به درون است درحالیکه مبنای توسعه پایدار اومانیسم است و نمی‌تواند ما را به سمت اقتصاد مقاومتی پیش‌برد.

راسخی خاطرنشان‌کرد: توسعه استان و نقشی که در تولید ناخالص ملی دارد، ارتباط صنعت و دانشگاه و شرکت‌های دانش‌بنیان و نگاه متکی به درون از جمله مواردی است که در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی نیازداریم.

وی در پایان با اشاره به تجمع اخیری که مجوزش صادرنشد گفت: مطالبه دانشجویان برای مسئولین این پیام را دارد که قشر نخبه دانشگاهی فعالیت آنها را رصد می‌کند.

1.jpg
در ادامه، دانشجویان به طرح سوالات خود از رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان پیرامون موضوعات مختلفی پرداختند که ازجمله آن واردات بی‌رویه محصولاتی است که بعضا نیازی به آن نیست، آن‌هم با صرف بودجه کلان -درحالی‌که بخش‌های دیگر نیاز به همین بودجه دارند.

راهکار سازمان برای حمایت از کسب‌وکارهای نوپا، تعرفه گمرک برای محصولاتی که مشابه داخلی دارند و وحدت علم و صنعت از مباحث دیگری که بود که خطاب به علمدار یزدی مطرح‌شد.
در ادامه رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان به پاسخ سوالات دانشجویان و بیان مباحث مرتبط در این زمینه پرداخت.

"محمدرضا علمدار" با اشاره به فضای کسب و کار در ایران و ارتقاء رتبه کشور از جایگاه 153 به 113، در میان 189 کشور رتبه بندی شده توسط بانک جهانی، تصریح کرد: دولت انتظار دارد با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته این رتبه تا جایگاه 100 ارتقا یابد.


علمدار واردات یزد را شامل ماشین‌آلات و مواد اولیه عنوان‌کرد و افزود: در مواد مصرفی واردات نداریم و تا سال 1404 ما واردکننده سنگ آهن به یزد خواهیم‌بود.

وی با تاکید بر ضرورت جایگزینی تولید و اشاعه علم در دانشگاه با کپی صنعتی اظهارداشت: در راستای ارتباط بهتر صنعت و دانشگاه باید تولید فکر داشته‌باشیم و ما به R&Dها بهامی‌دهیم.

2.jpg
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با اشاره به تفاهم‌نامه وزرات صنعت با وزارت علوم درمورد طرح‌های پژوهشی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها گفت: اساتید اقتصاد و معاونین پژوهشی دانشگاه‌ها می‌توانند در صنعت پسادکترا بگیرند.

وی با اشاره به فعالیت یکی از کارگروه‌ها در زمینه اقتصاد دانش‌بنیان گفت: اقتصاد دانش‌بنیان منجربه تولید و صدور علم و تکولوژی و مانع کپی صنعتی می‌شود و در زمینه تولید فکر به کمک شما دانشجویان نیازداریم.

علمدار خاطرنشان‌کرد: در زمینه صدور مجوز صنایع، استان به سمت صنایع hightech و کم‌آب حرکت می‌کند.

وی با اشاره به ماموریت‌هایی ابلاغی جهانگیری برای وزارت صنعت گفت: رونق تولید و تعیین تکلیف 7500 واحد تولیدی مشکل‌دار از ماموریت‌های ابلاغی برای سازمان است که ناظربه درون‌زایی اقتصاد انجام می‌شود.

علمدار افزود: این پروژه واحدهای تا اشتغال 100نفر را شامل می‌شود و صرفا در راستای رفع مشکل نقدینگی واحدها طراحی شده؛ برنامه‌های مربوط به واحدهای با اشتغال بیش از 100نفر در آینده نزدیک اعلام خواهدشد.

وی خاطرنشان‌کرد: ایجاد توان زنجیره مواد اولیه مورد نیاز و توسعه صنعت فولاد و مس کشور برای تولید پایدار و ارتقا رقابت پذیری واحدهای تولیدی کوچک و متوسط با هدف افزایش صادرات نیز درجهت درون‌زایی اقتصاد به این سازمان ابلاغ شده‌است.

علمدار با اشاره به وجود سیاست‌هایی مبنی‌بر پیش‌برد برون‌گرایی اقتصاد گفت: مدیریت هدفمند واردات در راستای حفظ تراز مثبت تجاری و افزایش صادرات کالا و خدمات غیرنفتی به میزان 10 میلیارد دلار در سال 95 نسبت به سال 94 از دیگر ماموریت‌های سازمان صنعت، معدن و تجارت است.

وی اظهارداشت: تکمیل طرح‌های صنعتی با پیشرفت فیزیکی بالای 60درصد نیز به‌منظور درون‌زایی اشتغال باید انجام‌شود.

علمدار با اشاره به برنامه‌ریزی‌ها و دستورالعمل‌های وزارتی، اهداف برنامه را شامل کمک به حفظ اشتغال، افزایش تولید بنگاه‌های تولیدی کوچک و متوسط و راه‌اندازی طرح‌های نیمه‌تمام تولیدی و تقویت تحرک اقتصادی از طریق منابع بانک‌ها عنوان‌کرد و گفت: امکان فعالیت کامل این طرح‌ها به علت محدودیت در تامین نقدینگی وجودندارد و با دریافت این تسهیلات تعهد تکمیل تا قبل از پایان سال 95 فعال‌کردن ظرفیت‌های خالی اخذمی‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با بیان اینکه در سال 1404 باید تولید کاشی یزد به 700میلیون متر مربع برسد تولید یزد را بیش از صادرات عنوان‌کرد و اظهارداشت: برای ارتقای رتبه جهانی از 7 به 5 در سال 1404 باید برنامه‌ای داشته‌باشیم که افراد بادغدغه مثل دانشجویان بنویسند.

وی با اشاره به اینکه در فضای کسب و کار هر سال توسط صندوق بین‌المللی پول کشورها رتبه‌بندی می‌شوند گفت: این فضا مثل ثبات قوانی و بروکراسی از قدرت بخش خصوصی خارج است البته ما در کمتر از 24ساعت برای هرکاری مجوز صادر می‌کنیم.

علمدار در پایان با بیان اینکه برای فرصت مطالعاتی اساتید در کارخانه‌ها و موارد پژوهشی تفاهم لازم انجام‌شده ابراز امیدواری کرد: هیئت علمی دانشگاه‌ها بتوانند مشکلات کارخانه‌ها را در دانشگاه‌ها حل‌کنند و به‌عنوان مثال قبض برق با انرژی خورشید ارزان‌شود.
ارسال نظرات