سردشت جزو شهرستان های محروم استان و حتی کشور به لحاظ شاخص های توسعه است که وجود معابر مرزی توانسته تا حدودی رکود و بیکاری ناشی از آن را جبران کند اما بایستی با برنامه ریزی های منظم از خود معابر مرزی، درآمدهایی را در راستای عمران و آبادانی شهر جانبازان شیمیایی سردشت ایجاد و هزینه کرد.
کد خبر: ۸۶۸۰۹۵۸
|
۰۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۴
به گزارش خبرگزاری بسیج آذربایجان غربی، سردشت از لحاظ شاخص های توسعه به نسبت شهرهای استان و حتی همجوار عقب مانده است اما داشتن 114 کیلومتر مرز مشترک با اقلیم کردستان عراق تا حدودی توانسته به عنوان یک عامل توسعه عمل کرده و تا حدودی از شدت رکود و بیکاری در این منطقه بکاهد.

با این شرایط و وضعیت رشد فعلی می توان گفت تنها راه برون رفت از رکود اقتصادی و بیکاری توجه به معابر مرزی و کولبری در شهرستان سردشت است که همزمان نیز راهی برای مبارزه با قاچاق می باشد که ضربه ای مهلک را بر پیکره نیمه جان اقتصاد وارده آورده است.

یکی از اقتصاددانان بومی در گفت و گویی با بُلفَت معقد است که: سردشت از لحاظ برخورداری از شرایط اقتصادی و محیط جغرافیایی و بافت اقلیمی دارای شرایط مساعد و مطلوبی نیست در نتیجه دولت را بر آن داشته جهت برخورداری از شرایط مطلوب اقتصادی، تحریک اشتغال و نگهداشت و کنترل جمعیت و کاهش اقتصاد زیر زمینی، تسهیلات و توجه ویژه ای به مناطق مرزی کند.

با این اوصاف، هیوا شیوه ای می افزاید که: بازارچه های مرزی با هدف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی ضرورت تشکیل می یابند تا با پرکردن خلاء اقتصادی این مناطق محدودیت های مرزی را جبران نمایند و وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم مرزنشین را رونق دهد که در صورت عدم توجه و یا غفلت به این مناطق چالشهای عمده ای را شاهد خواهیم بود.

وی با اشاره به این که بازارچه های مرزی با توجه به رفاه مناطق مرزی و رفع محرومیت منطقه تشکیل یافته اند اظهار کرد:هدف اصلی از ایجاد بازارچه ها فقط و لزوما توسعه و افزایش صادرات کالا نیست، بلکه هدف اصلی افزایش و توان مرزنشینان است تا درگیر فعالیتهای اقتصادی شوند و پارامترهای اشتغال، معیشت ساکنان، درآمد مردم منطقه، کنترل قاچاق کالا و افزایش امنیت مرزها باشد.

این دانشجوی دکتری اقتصاد بین الملل خاطر نشان کرد: بدون شک شکوفایی اقتصاد محلی و رونق اقتصادی شهرها و روستاهای منطقه مرزی از مهمترین اهداف ایجاد بازارچه ها هستند. در این مناطق متاسفانه شغل و حرفه مناسب برای جوانان جویای کار بسیار کم بوده و یا اصولا وجود نداشته و تقریبا ساکنان این مناطق به حال خود رها شده اند بنابراین راهکار ممکن جهت جلوگیری و کاهش بیکاری بازگشایی و فعالیت مداوم بازارچه های مرزی است.

بر اساس آیین نامه ابلاغی اداره معابر کولبری، کالاهای ممنوعه، مواد مخدر، مشروبات الکلی و ضد فرهنگی از این معابر وارد کشور نمی شوند بلکه کالاهای مجاز مانند لوازم برقی، خرازی و خانگی از جمله کالاهایی هستند که از این معابر وارد می شود.

در شرایطی که نزدیک به 16 هزار نفر به صورت مستقیم در دو معبر مرزی قاسم رش و اشکان مشغول به فعالیت اقتصادی هستند و در شغل هایی از جمله کولبری، دواب، کارگری، انبار داری، خوردو و غیره کار می کنند عدم توجه به انها، نادیده گرفتن ارتزاق این مردمان است.

قبل از شروع سال جدید مدتی معابر مرزی اشکان و قاسم رش بسته شدند که با راهنمایی مدبرانه ی مقام معظم رهبری دوباره بازگشایی شدند.

ایشان در روزهای گذشته در جمع کارگران با حمایت از اقشار مرزنشینان گفتند:البته منظور از مبارزه با قاچاق کالا، مقابله با کوله‌برهای ضعیفی که در برخی مناطق اجناس کوچک را وارد می‌کنند، نیست؛ بلکه منظور قاچاقچیان بزرگی است که با دهها و صدها کانتینر، اجناس قاچاق، وارد کشور می‌کنند.

معابر کولبری در مدت فعالیت خود در شهرستان خوب عمل کرده اند و بخشی از رونق اقتصادی سردشت مرهون این معابر است و نمی شود آنها را تعطیل کرد.

با گذشت کش و قوس های بسیار، برای اولین بار در تاریخ دهها ساله گشوده بودن مرزها، دو هفته گذشته شورای تامین شهرستان مصوبه واگذاری بخشی از درآمدهای مرزی به شهرداری را به مرکز استان فرستاد که با استقبال خوب استاندار آذربایجان غربی مواجه شد و معاون سیاسی امنیتی وی در آخرین سفرش به سردشت تایید این خبر خوش را به مردم سردشت اعلام کرد.

این موضوع تا حدودی توانست به دغدغه اکثریت مردم سردشت مبنی بر این که چرا در نهایت درآمدهای مرزی ساماندهی نمی شوند پاسخ دهد.

فرماندار سردشت نیز در این رابطه با بیان اینکه تخصیص بخشی از عواید مرزی به شهرداری سردشت با نظر شورای تامین شهرستان و موافقت استانداری در راستای عمران شهری صورت گرفته، اظهار کرد: امیدوارم با این اقدام بخشی از مشکلات شهرداری مرتفع گردد.

دکتر عزیز حسنی افزود: من بسیار مشتاق هستم که ترتیبی اتخاذ شود تا بتوان از ظرفیتهای معابر موقت مرزی در جهت رشد و توسعه اقتصادی و عمرانی شهرستان استفاده کرد.

هنوز سه روز از اجرای این طرح سپری نشده بود که مبلغی برای خرید 500 تن قیر آسفالت در اختیار شهرداری سردشت قرار گرفت و از شهرداری های شهرهای دیگر شهرستان هم خواسته شد تا پروژه های نیمه کاره خود را معرفی کنند. اما متاسفانه بعد سه روز استفاده بسته شد.

بر اساس شایعات تایید نشده، شهرداری سردشت بالغ بر 25 میلیارد تومان بدهکار است و جالب تر این که حقوق کارکنان و بیمه آنان نیز که دهها میلیون تومان است تسویه نشده است.

آن گونه که از سخنان مسئولین شهرداری شنیده می شود مهم ترین پروژه های آنها در سال 95 زیر سازی، آسفالت و لگه گیری خیابان های سطح شهر است و به خاطر کسری بودجه شهرداری، از تکمیل پروژه های نیمه تمام و ضروری از جمله ورودی و خروجی دوم شهر و یا کمربندی خبری نخواهد بود.

خوشبختانه موجی از عمران با اجرای طرح اختصاص بخشی از درآمدهای مرزی به عمران و آبادانی در سردشت به راه افتاده است که اگر با حمایت حداکثری مسئولین از این مردم رنج کشیده مواجه شود شاهد عمران شهری خواهیم بود که در جریان 8 سال دفاع مقدس اولین شهری لقب گرفت که مورد تهاجم وحشیانه رژیم بعث عراق قرار گرفت و در نتیجه بمباران شیمیایی سردشت صدها شهید و هزاران جانباز شیمیایی برجای ماند.

شهرستان سردشت با 120 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی و هم مرز با اقلیم کردستان عراق قرار گرفته است.

تهیه و تنظیم : آرام ظاهری

ارسال نظرات