خبرهای داغ:

برداشت 110 تن محصول چغندرقند از یک هکتار مزرعه در دزفول

کشاورز دزفولی موفق شد از سطح یک هکتار مزرعه 110 تن محصول چغندر قند برداشت کند.
کد خبر: ۸۶۸۰۷۴۳
|
۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۵

متوسط عملکرد مزارع چغندرقند در کشور بین 40 تا 45 تن در هکتار است که این رقم در دزفول به طور میانگین 75 تن در هکتار می باشد.

منوچهر زارع کریمی کشاورز چغندرکار دزفولی در گفت و گو با خبرنگار بسیج آموزش ، رعایت اصول به زراعی و استفاده از بذر اصلاح شده را از جمله علل افزایش عملکرد مزارع چغندرقند عنوان کرد.
وی که از سطح 6 هکتار مزرعه 660 تن محصول چغندر قند برداشت کرده از استقبال کشاورزان از کشت این محصول استراتژیک در صورت راه اندازی مجدد کارخانه قند شمال خوزستان خبر داد.
کریمی افزود:کشت چغندرقند به عنوان یک محصول اقتصادی از ضرر و زیان سایر کشت ها جلوگیری خواهد کرد.
مدیر جهاد کشاورزی دزفول روز شنبه در حاشیه بازدید از این مزرعه در گفت و گو با ایرنا از افزایش 25 درصدی سطح زیر کشت چغندر قند در این شهرستان در سال زراعی جاری خبر داد و گفت:پیش بینی می شود میزان تولید محصول چغندرقند در این شهرستان نسبت به سال زراعی گذشته بیش از 30 درصد افزایش داشته باشد.
احمد زارعی سطح زیر کشت مزارع چغندر قند این شهرستان را 2 هزار و 500 هکتار عنوان کرد و افزود:آب ، خاک و شرایط جوی مناسب در کنار کشاورزان ماهر از جمله علل افزایش سطح زیر کشت چغندرقند در دزفول می باشد.
وی ادامه داد:این عوامل موجب شده تا نیمی از محصول چغندرقند استان خوزستان در دزفول تولید شود.
زارعی با بیان اینکه کشت و تولید محصول چغندرقند به صورت کاملا مکانیزه انجام می شود افزود:تمام مراحل کاشت، داشت و برداشت چغندر قند به طور مکانیزه انجام می شود.
مدیر جهاد کشاوری دزفول گفت:نبود کارخانه قند در دزفول و هزینه بالای حمل و نقل این محصول به کارخانه های استان های اصفهان و کرمانشاه موجب شده تا افزایش تولید چغندرقند در دزفول با محدودیت مواجه شود.
تا پیش از تعطیلی کارخانه قند شمال خوزستان یکی از بزرگترین کارخانه های قند کشور 
در سال 1382 ، تا حدود 10 هزار هکتار از مزارع کشاورزی استان خوزستان به زیر کشت این محصول می رفت.
کشت چغندرقند در استان خوزستان پس از یک دهه توقف از سه سال پیش مجددا از سر گرفته شده است.
تعطیلی کارخانه قند شمال خوزستان موجب شده تا محصول چغندرقند تولید استان 
خوزستان به کارخانه های تولید شکر اصفهان ، کرمانشاه و ایلام ارسال شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار