ابراهیم کارخانه‎ای در گفت‌وگو با «بسیج» مطرح کرد
رئیس کمیته هسته‎ای مجلس گفت: مبلغ هشت و نیم میلیون دلار که در ازای فروش 20 تن آب سنگین به امریکا است باید بر اساس مبادلات بانکی توسط امریکایی‎ها به بانک مرکزی ما منتقل شود؛ درحالی‌که این اتفاق نمی‎افتد چون مبادلات بانکی ممنوع است.
کد خبر: ۸۶۸۰۶۹۲
|
۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۴
ابراهیم کارخانه‌ای نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری بسیج در خصوص فروش آب سنگین اراک به امریکا با اشاره به خواص آب سنگین اظهار داشت: آب سنگین با توجه به دوتریومی که در ساختار آن وجود دارد لذا می‎تواند به عنوان خرج اصلی یا سوخت اصلی در فرآیند هم‌جوشی هسته‎ای که حرف آینده پایدار انرژی جهان را رقم خواهد زد بزند. 

آب سنگین؛ یکی از ذخایر استراتژیک برای آینده کشورها

کارخانه‌ای در چرایی این مطلب عنوان کرد: در آینده با توجه به اینکه معادن اورانیوم که ماده اولیه یا سوخت فرآیند شکافت هسته‎ای است به اتمام می‏رسد و از آنجا که آب سنگین که ذخایر آن تمام نشدنی است و همیشه در دسترس است می‎تواند یکی از ذخایر استراتژیک برای آینده کشورها باشد.

رئیس کمیته هسته‎ای مجلس در توضیح این مطلب گفت: همان‎طور که کشورهایی که ذخایر اورانیوم دارند و به عنوان یک اهرم استراتژیک از آن استفاده می‎کنند، در آینده که انرژی بشر به جای اورانیوم از دوتریوم که در آب سنگین وجود دارد تامین خواهد شد؛ کشورهای صاحب آب سنگین در آینده جهان از قدرت سیاسی بالایی برخوردار خواهند شد.


تلاش امریکا برای دست‌یابی به همه آب سنگین کشورها

نماینده مردم همدان در مجلس در ادامه تصریح کرد: به همین دلیل است که امریکایی‎ها طوری برنامه‎ریزی کردند تا آب سنگین همه کشورهای جهان را در حد امکان خریداری کنند تا در آینده بتوانند حرف اول را در رابطه با ماده اولیه هم‌جوشی هسته‎ای بزنند، از این جهت است که مسئله آب سنگین دارای اهمیت راهبردی بالایی است.

کارخانه‌ای بابیان اینکه دارای نکات ضعف و سوال برانگیز فراوانی است عنوان کرد: طبق آن مقرر شده ایران آب سنگین مازاد خود را در بازار جهانی به فروش برساند و بر همین اساس است که مسئله خرید آب سنگین از سوی امریکایی‎ها مطرح شده؛ البته اینکه آب سنگین را به کشور عمان حمل کنیم و در داخل کشور این ذخایر نگهداری نشود و در عمان نگهداری شود از حیله‌گری امریکایی‌ها و از ایرادات و موارد منفی است که به برجام وارد است.


وقتی معامله‎ای هنوز صورت نگرفته نباید آب سنگین را به عمان منتقل می‎کنیم

رئیس کمیته هسته‎ای مجلس در ادامه این مطلب اظهار داشت: برخی عنوان می‎کنند که حمل آب سنگین به عمان به این علت است که پروازی مستقیم از ایران به امریکا وجود ندارد و باید گفت که هر زمانی که این بحث فروش قطعی شد باید آن موقع به کشور عمان صادر و بلافاصله بعد آن به امریکا حمل شود! ولی وقتی‌که معامله‎ای هنوز صورت نگرفته است نباید آب سنگین را به عمان منتقل می‎کنیم.

نماینده مردم همدان در مجلس در خصوص قیمت فروش آب سنگین اراک به امریکا هم عنوان کرد: آن قیمتی که طرف مقابل نیز مطرح می‎کند که 270دلار به ازای هر کیلو باشد باید گفت که قیمت آب سنگین خیلی بیشتر از این مبلغ است ولی امریکایی‎ها با حیله‌گری از یک طرف می‎خواهند آب سنگین ما را ببرند که ذخایر آب سنگین خودشان در جهان در رتبه اول باشد و از طرفی دیگر فضایی را به وجود بیاورند و پاسخی دهند که امریکا در حال معامله با ایران است؛ ولی آن‌ها کارهای حیله گرانه خود را در پشت پرده و در پس صحنه انجام می‎دهند. 

دریافت پول فروش آب سنگین به ایران به علت ممنوعیت مبادلات بانکی صورت نخواهد گرفت!

کارخانه‌ای در مورد نحوه پرداخت فروش 20 تن آب سنگین اراک به امریکا هم تاکید کرد: مبلغ هشت و نیم میلیون دلار که در ازای فروش 20 تن آب سنگین به امریکا است باید بر اساس مبادلات بانکی توسط امریکایی‎ها به بانک مرکزی ما منتقل شود؛ درحالی‌که این اتفاق نمی‎افتد چون مبادلات بانکی ممنوع است، لذا آن‌ها اگر بخواهند پول آن را پرداخت کنند باید به طریق دیگری مثلا چمدانی اقدام کنند!

رئیس کمیته هسته‎ای مجلس در خاتمه خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه امریکا دشمن شماره یک ملت ایران است و در اجرای برجام بدعهدی های بسیار زیادی داشته و به صورت خصمانه اموال و دارایی‎های جمهوری اسلامی ایران را به سرقت می‎برد، چه اصراری وجود دارد که ما با امریکا معامله کنیم و اگر کشور دیگری آب سنگین را نمی‎خرد مشکل ما نیست بلکه مشکل طرف مقابل است وگرنه ما که آماده فروش هستیم! لذا اینکه دست اندرکاران برجام سعی می‌‎کنند که آب سنگین را به امریکا بفروشند جای تاسف و تعجب دارد!
ارسال نظرات