یک اقتصاددان در گفتگو با «بسیج»:

کاهش قیمت، وابستگی بودجه به نفت را کم کرده نه دولت!

وحید بیگدلی با بیان اینکه وابستگی نفتی همچنان به قوت خود باقی است افزود: اینکه دولت اعلام می کند که در بودجه کشور، وابستگی نفتی و وابستگی ریالی به منابع نفتی کاهش یافته است ولی اشاره نکرده است که این کاهش قیمت به خاطر سیر نزولی قیمت نفت بوده است.
کد خبر: ۸۶۸۰۶۵۱
|
۰۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۸

وحید بیگدلی اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، اظهار داشت: گفتمان دولت در راستای اقتصاد مقاومتی قرار ندارد بعد از گذشت چند سال، همچنان رویه مطلوبی در وضعیت اقتصاد مقاومتی دیده نشده است و اقتصاد مقاومتی روند رو به رشدی نداشته است.

وی با بیان اینکه وابستگی نفتی  همچنان به قوت خود باقی است افزود: اینکه دولت اعلام می کند که در بودجه کشور، وابستگی نفتی و  وابستگی ریالی به منابع نفتی کاهش یافته است ولی اشاره نکرده است که این کاهش قیمت به خاطر سیر نزولی قیمت نفت بوده است.

بیگدلی بیان داشت: میزان تولید نفت افزایش یافته است و این ادعا نمی تواند در راستای اقتصاد مقاومتی باشد، بعد از برجام میزان تولید نفت افزایش بیشتری داشته است در زمینه اقتصاد مقاومتی باید عملیاتی تر صحبت کنیم  و باید از مسئولان و مدیران نفتی پرسید چرا اقتصاد کشورمان از سال 1330 به نفت وابستگی دارد و در برخی شرایط  این وابستگی شدت یافته است و فقط در برهه ای خاص به عنوان دغدغه مطرح شده است و سپس از یاد رفته است.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: صنایع کوچک و متوسطه اقتصادی با بحران مالی و سرمایه در گردش مواجه هستند و بعضی از بنگاه های اقتصادی ورشکسته شده اند و انبارها پر شده است از کالاهایی که بازار فروش مناسبی ندارند و هر روز شاهدیم که صنعتی دیگر گریبانگیر تعطیلی و اخراج کارگران  شده است  و چنین وضعیتی در تضاد با اقتصاد مقاومتی است.

وی در خاتمه افزود: باید بحران مساله وابستگی به درآمد نفتی را بررسی و شناسایی کنیم و به اصلاح نظام اداری در مبحث نفتی بپردازیم، تا با تدابیر شایسته اقتصاد مقاومتی را عملیاتی نکنیم ساختار اداری تغییری نخواهد یافت و وابستگی نفتی نیز ادامه خواهد داشت و این رویه نامطلوبی در اقتصاد کشور محسوب می شود.

ارسال نظرات