معرفی الگوی اقتصاد مقاومتی فرهنگیان :

بانوی فرهنگی کارآفرین: باید اقتصاد مقاومتی را در جان و روح دانش آموزان نهادینه کنیم

با توجه به شرایط اقتصادی کنونی کشور، "اقتصاد مقاومتی" به عنوان مهم ترین وظیفه ای است که برای مدیریت اقتصاد کشور وخروج از بحران، از جانب مقام معظم رهبری بر دوش دولت و ملت گذاشته شده است. بتول عاشور مدیر یک دبیرستان در استان گلستان است که به فرمان رهبر معظم انقلاب لبیک گفته و یکی از فعالین در حوزه اقتصاد مقاومتی است.
کد خبر: ۸۶۸۰۵۳۰
|
۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۴

بتول عاشور فرهنگی کارآفرین، در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج فرهنگیان، ضمن بیان این مطلب که ضرورت تربیت نسلی با اندیشه و تفکر اقتصاد مقاومتی، در حیطه وظایف آموزش و پرورش است سه حوزه مهم را برای تربیت اقتصادی دانش آموزان تحت عناوین " عقاید اقتصادی، احکام اقتصادی و اخلاق اقتصادی " برشمرد.

این فعال شورای قشر استان گلستان در تشریح حوزه عقاید اقتصادی، اظهار داشت: ما در ابتدا با این تفکر که باید عقاید دانش آموزانمان را اصلاح کنیم و عقیده به اقتصاد مقاومتی را در جان و روح دانش آموز نهادینه کنیم فعالیت خود را آغاز کردیم و تلاش کردیم تا این باور را به دانش آموزان بقبولانیم و این واقعیت را بپذیرند که روزی به دست خداست و نباید چشم به دست بیگانگان داشت تا بتوانیم نیازهای خود را برطرف سازیم  و باید با کار و تلاش و ایمان، خودمان نیازهای خود را برآورده سازیم.

این استاد سابق دانشگاه ضمن تشریح حوزه احکام اقتصادی، آموزش کسب و کار حلال و قرض الحسنه را از شاخصه های مهم این مبحث مطرح کرد و گفت: تلاش کردیم تا دانش آموزان بپذیرند که قرض الحسنه، قرض به خداست. خواستیم تا دانش آموزان بیاموزند که خرید کالای ایرانی، قرض به هموطن است که نه تنها تاثیری برای رونق اقتصادی کشور به همراه خواهد داشت، بلکه در یک رابطه طولی که قرض به خداست قرار خواهد گرفت.

عاشور در شرح فعالیت های خود در حوزه اخلاق اقتصادی نیز این مطلب را بیان کرد که تلاش می کند به دانش آموزان آموزش دهد که کار، عبادت است؛ کشورهای غیرمسلمان این مطلب را به درستی درک کرده و از آن در راستای پیشرفت کشور خود استفاده می کنند اما در ایران به عنوان یک کشور مسلمان، این مطلب هم چنان مغفول مانده است. ما تلاش کردیم تا کار را به عنوان یک ارزش به نسل جدید بیاموزیم و آن ها را مجاب کنیم که کار، عبادت است.

این فرمانده پایگاه بسیج اضافه کرد: ما تلاش کردیم تا این 3 حوزه را در فعالیت های خود در پایگاه های بسیج و حلقه های صالحین، به بسیجیان و دانش آموزان دبیرستان، آموزش دهیم و در تلاش هستیم تا این حلقه ها را گسترش داده و با دیگر پایگاه ها ارتباط بگیریم.

وی، در توضیح فعالیت های کارآفرینی خود گفت: پیشنهاد دادیم تا در پایگاه های محلات، کارگاه های زود بازده و کوچکی را با حضور همکاران و دانش آموزان بسیجی ایجاد کنیم تا ضمن اشتغال زایی، در مسیر کارآفرینی و پیاده سازی اقتصاد مقاومتی حرکت کرده باشیم. در همین راستا کارگاه های تولید قارچ و تولید نهال ها و گل و گیاه های گلخانه ای راه اندازی شد.

عاشور افزود: در بحث تولید قارچ یک هنرستان و یک دبیرستان شبانه روزی وارد شدند و حدود یک سال و نیم است که به فعالیت مشغول هستند و کسب درآمد می کنند. یکی دیگر از هنرستان های ما نیز با دریافت سفارش لباس کار، مقنعه، چادر و غیره به تولید اشتغال دارند. بنده معتقد هستم که می توان در قسمت های دیگر نیز این مباحث را بسط  داد، مثلا برای فارغ التحصیلان رشته های گرافیک یا خیاطی. در حال حاضر دبیران و دانش آموزان را به این تشویق می کنیم تا برای دوخت لباس به دانش آموزان هنرستان خودمان مراجعه کنند. این امر هم سبب افزایش مهارت دانش آموزان شده و هم راهی است برای تشویق آن ها برای فعالیت در اقتصاد مقاومتی و فرایند کارآفرینی.

 

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار