گل محمدی تولیدی در منطقه دودانگه ساری از هر نظر سالم است و دارای ارزش داخلی و صادراتی بالایی است و اگر تلاش‌های لازم صورت نگیرد زنجیره تولید کامل نمی‌شود.
کد خبر: ۸۶۸۰۴۷۵
|
۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۳


خبرگزاری بسیج مازندران، نخستین جشنواره گلاب‌گیری مازندران در حالی برگزار شد که این جشنواره به دلیل بارندگی به سرانجام مطلوبی نرسید اما مسئولان جهادکشاورزی مازندران اختصاص نهال یارانه‌دار و امکان تأمین آب با اعتبار دولتی و احداث باغ گل‌ محمدی را به فعالان این بخش نوید دادند.

آخرین روز اردیبهشت، روستای کلیج‌کلا دودانگه میزبان برگزاری نخستین جشنواره گل‌محمدی بوده است.

روستایی که سرشار از منابع طبیعی است و با داشتن 10 هزار هکتار زمین مستعد، که با توسعه طرح هزار هکتاری گل‌محمدی می‌تواند صرفه اقتصادی زیادی را برای خانواده‌ها به‌ویژه فارغ‌التحصیلان بیکار بخش کشاورزی به همراه داشته باشد.

یقیناً اشتغال فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی زمانی امکان‌پذیر خواهد بود تا تسهیلات مناسب در اختیار افراد جویای کار قرار گیرد و بتوانند با کارآفرینی در زمینه کشت گل محمدی و گیاهان دارویی در برندسازی و شناساندن آن گام بردارند.

این جشنواره در حالی برگزار شد که متولیان برگزاری از روزها قبل اقدام به تدارک میزبانی برای علاقه‌مندان به حضور در جشنواره را داشتند اما با وجود همه تلاش‌های صورت گرفته نقاط قوت و ضعفی را در این مراسم شاهد بودیم.

در تمامی همایش‌ها و جشنواره‌ها شاهد این هستیم فرقی بین محل نشستن مردم و مسؤولان وجود دارد و هر کسی براساس پُست و مسؤولیت خود در جایگاه می‌نشیند در حالی‌که امروز چنین چیزی مشاهده نشد و مسؤول و غیرمسؤول در کنار یکدیگر و مشتاقانه این مراسم را دنبال می‌کردند.

اما ضعفی که این جشنواره داشت و سبب شد دست‌اندرکاران برگزاری که از مدت‌ها قبل اقدام به تدارک برنامه کرده بودند توجهی به پیش‌بینی‌های اداره کل هواشناسی نداشتند و نامناسب بودن فضای سرپوشیده برای مکان برگزاری و بارش‌های رگباری سبب شد این مراسم به سرانجام نرسد.

یقیناً زمانی که جشنواره‌ای با نام گل و گیاه به گوش می‌رسد با حضور گسترده‌ای از مردم همراه است و می‌طلبد از سخنرانی‌های مسؤولان و وعده وعیدها کاسته شود تا حال و هوای همایش با چنین جشنواره‌هایی تفاوت داشته باشد.

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی که مهمان این مراسم بود، به روی سن رفت و در سخنانی اظهار کرد: طی بازدیدی که هفته‌های گذشته در منطقه دودانگه ساری داشتم به صراحت اعلام می‌کنم گل محمدی تولیدی در این منطقه از هر نظر سالم است و دارای ارزش داخلی و صادراتی بالایی است و اگر تلاش‌های لازم صورت نگیرد زنجیره تولید کامل نمی‌شود.

محمدعلی طهماسبی افزود: توسعه کشت گونه‌های گیاهی مثمر در اراضی شیب‌دار از سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی است.

معاون توسعه امور اقتصادی استانداری مازندران نیز در سخنرانی خود گفت: بهبود کیفیت باید با نگاه صادرات به همراه برندسازی شکل گیرد.

مهدی رازجویان افزود: باید به ظرفیت‌های بخش کشاورزی در اراضی شیب‌دار توجه شود و وزارت جهاد کشاورزی به مردم منطقه توجه داشته باشد و ظرفیت‌های خوبی که در این منطقه وجود دارد به مردم شناسانده شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران که آخرین سخنران جشنواره گل‌محمدی بود، اظهار کرد: از نظر کارشناسی اراضی کشاورزی شیب دار و کوهپایه ای دودانگه باید به باغ تبدیل شود چرا که این امر سبب کسب درآمد بیشتر، رونق اقتصادی منطقه و جلوگیری از فرسایش خاک می‌شود.

دلاور حیدرپور افزود: اختصاص نهال یارانه‌دار و امکان تأمین آب با اعتبار دولتی و احداث باغ گل‌محمدی از جمله حمایت‌های در دستور کار دولت در بخش کشاورزی است.

همانطور که جهاد کشاورزی بر این ادعا است که وظیفه دارد زمینه اشتغال و تولید را فراهم کند و به سوی رونق و اشتغال گام بردارد امیدوارم با حمایت‌های جدی‌تر نه تنها در حرف بلکه در عمل بتوانند چاره‌ای برای 8 هزار فارغ التحصیل بیکار در بخش کشاورزی بردارند.

تنها برگزاری جشنواره‌ها مشکلی از مشکلات بخش کشاورزی و کشاورزان را حل نمی‌کند بلکه باید جدی‌تر و با ارائه تسهیلات کم بهره‌تری به سوی رفع مشکلات کشاورزان گام برداشت و با حمایت‌های بدون موانع بر سر راه فارغ‌التحصیلان بیکار بتوان انگیزه برای کارآفرینی جوانان ایجاد کرد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها