رییس بنیاد حکمت اسلامی صدرا گفت: یکی از ثمرات جهان عاری از فلسفه، وجود انسان نماها در جامعه متوحش است. وقتی حکمت نباشد، شر ظاهر می‌شود؛ بنابراین جهان عاری از فلسفه، دنیایی کور و ظلمانی است.
کد خبر: ۸۶۸۰۳۷۶
|
۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، بیستمین همایش روز ملی بزرگداشت حکیم ملاصدرا به همت بنیاد حکمت اسلامی صدرا با حضور آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای رییس این بنیاد، رضا داوری اردکانی رییس فرهنگستان علوم و دیگر اساتید فلسفه از جمله کریم مجتهدی، غلامحسین ابراهیمی دینانی، سید مصطفی محقق داماد و غلامرضا اعوانی از ساعتی پیش (شنبه یکم خرداد) در مجتمع فرهنگی آدینه آغاز شد.

در ابتدای این مراسم حسین کلباسی اشتری، دبیر همایش با اشاره به عنوان «فلسفه و جهان عاری از فلسفه» طی سخنانی عنوان کرد: جهان بشریت در التهاب دوری از عقلانیت و خرد است موجی از خشونت‌ها، افراط گری و اعمال ضد انسانی و حمایت از صاحبان قدرت و تکنیک سراسر جهان را فرا گرفته است.

وی در ادامه افزود: متاسفانه به نام دین و مکتب اسلام، افراد و گروه‌های منحرف داعیه گسترش عدالت و حکومت اسلامی دارند. بنیاد حکمت اسلامی صدرا تلاش دارد این جریان و موج خلاف عقلانیت و خرد بشری را آسیب شناسی کند.

* پیام نیمه شعبان توجه بشر به فلسفه تاریخ است

در ادامه، آیت‌الله سیدمحمد خامنه ای گفت: موضوع این همایش فلسفه و جهان عاری از فلسفه است و پیام نیمه شعبان نیز توجه بشر به فلسفه تاریخ است، برای اینکه بدانیم بشر از روز اول برای خیر و سعادت آفریده شده و این جهان عاقبتش باید به سعادت، رفاه، لذت معنوی بشریت برسد، اما در جریان عمومی در این عالم هنوز هم چنین چیزی نیست.

وی در ادامه افزود: بنابراین قرار بوده بشر خوشبخت باشد اما نشده آنجا که بر سرمایه پربهای عقل پرداخته و از نفس لوامه استفاده کرده از هر جهت خوشبخت بوده اما در جایی این سرمایه را کنار گذاشته یا فراموش کرده و به غرایز حیوانی روی آورده است و نفس اماره را رهبر خود کرده است و به ضلالت افتاده بشر سراسر زندگی اش بر سعی و کوشش استوار است اما سعی به  نتیجه یم رسد که با عقل سلیم و فطرت سالم همراه باشد.

خامنه ای با بیان اینکه در قرآن کریم خداوند با لحن خاصی می گوید که زیانبارترین مردم کسانی هستند که از مسیر خارج شوند، گفت: همین امروز هم عرصه سیاست دنیا را ببینید که تاریخ آلوده به اشتباهات بشر است ما برای اینکه فلسفه و جهان عاری از فلسفه را بشناسیم ابتدا باید نظر ملاصدرا درباره فلسفه را بدانیم. فلسفه یا حکمت عبارت است از دریافت واقعی و حقیقی از جهان و این جهان ماده محض نیست.

وی با تأکید بر اینکه اگر مبانی شناخت ما غلط باشد فرهنگ ما نیز غلط می شود، توضیح داد: حال این فرهنگ درست یا غلط بر ما حکومت می‌کند، فلسفه کمک می‌کند بینش ما از این عالم لفظ و معنا حقیقی باید باشد، عقل نیرویی است که خدا در انسان نهاده تا بتواند در دو بخش هم خوب شناسید (عقل نظری) و هم بیهود چیزی را تحصیل نکند.

رییس بنیاد حکمت اسلامی صدرا در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: پاره دوم این معلومات بی‌ثمر و برای جمع آوری نیست بلکه برای استفاده کردن است، نقشه راه است بنابراین عقلی نظری و عقل عملی را بیدار می‌کند، در نتیجه جهان پر از آرامش و لذت می‌شود سعادت به هر معنا که شما بخواهید ما باید دنبال سرمایه بگردیم این سرمایه ای باید باشد که همراه خسران نباشد.

وی بدترین انسان‌ها را کسانی دانست که در زندگی راه خود را گم کرده و آن دنیا دچار خسران مطلق شوند، یادآور شد: از تعاریف ملاصدرا درباره فلسفه حکمت صیرورت انسان است سایر تعاریف حتی حکمت و فلسفه را خداگونه شدن می گویند. خدا اسماء و صفات کمالیه دارد بنابراین سعی کنیم آن صفات کمالیه را دریابیم که نتیجه آن سعادت است. در تعاریف ملاصدرا از هر شاخه یک سود و خاصیت استخراج می شود از صیرورت راه شناسی و دوم عقلانیت هوای نفس را کنترل می‌کند.

رئیس بنیاد ایران‌شناسی در ادامه افزود: اگر جهانی جلوتر از آن انسانی عقل و سرمایه الهی را بکار نبرد چه اتفاقی می‌افتد؟ ما منظورمان از فیلسوف هم انسان کامل نیست انسان ها اگر عقل را فراموش نکنند، فیلسوف هستند، هیچ‌گاه نمی‌شود که انسان عاری از فلسفه باشد، مگر اینکه عقلش را به کار نبرد. یکی از نتایج این امر نیز تبعیت از هوای نفس و اینکه انسان حد ندارد مثل حیوانات ممکن است جامعه اش به توحش برسد.

وی یکی از خصوصیات جهان عاری از فلسفه را انسان‌نما بودن دانست و گفت: وقتی حکمت نباشد شر ظاهر می‌شود .دنیای پرشرور یک شخص یا مجوعه‌ای در عالم پیدا می شود که محور آن شرارت است، این شر برای انسان های غافل طبیعی است در نتیجه فلسفه تاریخ مدام شکل عوض می کند و به فساد کشیده می‌شود تا به نقطه ای برسد که عالم عقل آن را ندارد. بنده خود یک مجموعه‌ای در این زمینه کار کردم که به زودی به نتیجه خواهد رسید.

خامنه ای در ادامه افزود: هر نبوتی در اوج ظاهر می شود خدا بشر را رها نمی کند اما دوره های هزاران ساله شاید طول بکشد که بشر در عذاب الیم شرور بسوزد. یک روزی پایه جهان به طور قطع به خیر گذاشته خواهد شد و این با ظهور امام زمان(عج) ممکن می شود تا آن زمان عالم به دو قسمت عالم انسانی و حیوانی تقسیم می شود. طبیعی است که تا آن زمان دنیای بشر پر سود، ملامت و تلخی و شرارت است. سفسطه و مغالطه شیطانی ویژگی این دنیا است.

وی همچنین یادآور شد: دنیای عاری از فلسفه را امروز در دنیا شاهد هستیم یک گروه قدیمی صهیونیستی برای یک نظریه قدیمی حکومت بر بشریت را در دست دارند، برای این کار مردم را از عقلانیت دور و آنها را با افسانه همراه است مقابلش که بایستیم با همه چیز و عقلانیت مخالف هستند، فلسفه ندارند، دروغ می‌گویند و عالم را به آتش می‌کشند، این ماجرا یک مسئله است که دین اسلام از همان اول پایه عقلانیت و برای دوری از مفاسد گذاشته شده است.

ارسال نظرات