خبرهای داغ:
باید برای مقابله با معضل اعتیاد همکاری جمعی به معنای واقعی کلمه تحقق پیدا کند تا راهکارهای موجود در این زمینه با همت آحاد مردم به کار برده شود.
کد خبر: ۸۶۸۰۱۸۱
|
۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۴
به گزارش خبرگزاری بسیج آذربایجان غربی، بلای خانمان‌سوز اعتیاد یکی از مهم‌ترین و نگران‌کننده‌‌ترین معضل‌ها در عصر جاری و بین اقشار مختلف مردم به شمار می‌رود، به طوری که اغلب اندیشمندان، رسانه‌های جمعی، فعالان فرهنگی و هنری همچنین مسئولان را به فکر کردن درباره آن واداشته است.

بارها و بارها در نشست‌های رسمی و غیررسمی توسط دلسوزان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران همین طور روحانیان و سایر اقشار بیداردل جامعه این موضوع و تلاش دشمن برای تضعیف بنیه اعتقادی جوانان مورد اشاره قرار گرفته است، ولی می‌طلبد که این مطلب همواره برای آحاد مردم یادآوری شود.

دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به انحای گوناگون از نخستین سال‌ها و روزهای پیروزی رسیدن انقلاب به دنبال ضربه زدن به ملت بزرگ کشور ما به هر نحو ممکن هستند، بنابراین اگر از مواد مخدر به عنوان یک ابزار جنگ نرم علیه ایران اسلامی یاد شود، به هیچ عنوان سخن گزافی نیست.

بنابراین مردم مناطق مختلف کشورمان به ویژه آذربایجان غربی باید برای بی‌اثر کردن این توطئه دشمنان به صورت جدی با عزم راسخ و قاطعانه گام بردارند، پس استان‌های مرزی باید بیشتر و جدی‌تر برای صیانت از تمامیت ارضی، مرزهای اعتقادی و فرهنگی کشورمان با همه توان گام بردارند.

*مقابله با اعتیاد با استفاده از ظرفیت‌های نهفته بین مردم

فرماندار سلماس مسعود حاج‌علیلو در این زمینه به خبرنگار فارس گفت: در سال گذشته 13 جلسه با حضور اعضای شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر این شهرستان برگزار شد، که این جلسات نزدیک به 100 مصوبه به دنبال داشته است.

این مسؤول ضمن ابراز خشنودی از اجرایی شدن این مصوبات و وارد شدن آنها به مرحله عمل، خاطرنشان کرد: تعداد اندکی از مصوبات هنوز در سلماس اجرایی نشده است، که آنها نیز در حال حاضر پیگیری می‌شوند.

وی به برگزاری منظم نشست‌ها و جلسات در ماه فروردین و اردیبهشت امسال اشاره کرد و بیان داشت: امسال نیز مانند سال گذشته به دلیل اهمیت مسئله، اقدامات مربوط به مبارزه با بلای خانمان‌سوز اعتیاد در راس برنامه‌ها و اقدامات ما قرار گرفته است.

فرماندار سلماس با اشاره به اینکه در طول سال گذشته مقادیر قابل توجهی مواد مخدر کشف و ضبط در نهایت نیز امحاء شده است، خاطرنشان کرد: بیش از 450 نفر در این زمینه و به دلیل جرایم مرتبط با مواد مخدر شناسایی و دستگیر شده‌‌اند.

حاج‌علیلو فعالیت شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان با تشکیل کمیته‌های مختلف و پذیرفتن مسئولیت آن توسط سازمان‌ها را مورد اشاره قرار داد، افزود: مشارکت اقشار مختلف مردم و دستگاه‌های اجرایی در این زمینه به معنای واقعی کلمه راهگشا است.

این مسؤول اضافه کرد: تشکیل کمیته فرهنگی و پیشگیری با مسئولیت اداره بهزیستی، کمیته درمان با مسئولیت شبکه بهداشت و درمان شهرستان، مقابله با عرضه نیز با محوریت فرماندهی انتظامی سلماس، بانوان با همکاری واحد زنان و خانواده فرمانداری شهرستان تشکیل شده است.

وی با اظهار اینکه کمیته‌های مورد اشاره به عنوان زیرمجموعه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در حال فعالیت هستند، ادامه داد: همچنین هر دو ماه یک بار نیز سلسله جلساتی را برای بررسی میران پیشرفت اجرای مصوبات و اتخاذ تصمیمات جدید تشکیل می‌دهند.

فرماندار سلماس ضمن اشاره به برگزاری همایش‌ها و گردهمایی‌های مختلف با محوریت موضوع مبارزه با بلای خانمان‌سوز مواد مخدر در این شهرستان، گفت: همایش مقابله با کاشت شاهدانه، همایش دانشجویی پیشگیری از اعتیاد، گردهمایی دهیاران و شوراها، دوره آموزشی تربیت مدرس پیشگیری از اعتیاد این اقدامات را شامل می‌شود.

این مسؤول با اظهار اینکه به مناسبت بزرگداشت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر هر سال در پنجم تیر به مدت یک ماه برنامه‌های مختلف با رویکرد فرهنگی و پیشگیری برگزار می‌شود، برای نتیجه‌بخش بودن این سری اقدامات در بین مردم ابراز امیدواری کرد.

حاج علیلو در ادامه برگزاری دوره‌های آموزشی مختلف، برپایی چادر خدمات مشاوره‌ای در مرکز شهر، چاپ و توزیع بروشورهای آموزشی و نصب بنرهای آگاه‌سازی، دیدار با خانواده معظم شهدا مبارزه با مواد مخدر، شرکت در مراسم سخنرانی پیش از خطبه نمازهای جمعه را مورد اشاره قرار داد.

فرماندار سلماس همکاری و تعامل نهادها و سازمان‌های مختلف برای مبارزه موثر با این معضل اجتماعی را خواستار شد، ادامه داد: با همه توان و ضمن استفاده از ظرفیت‌های موجود باید برای حفظ سلامت روحی و روانی نسل جدید کشورمان اهتمام کنیم.

وی همکاری و مشارکت هر چه بیشتر اصجاب رسانه، فعالان عرصه فرهنگ و هنر، روحانیان و مبلغان، هیئت امنای مساجد، هنرمندان، مسئولان و دانشگاهیان را در این زمینه خواستار شد، بیان داشت: برای حفظ جوانان باید نسبت به هم‌فکری و هم‌افزایی اهتمام کرد، تا در مقابل آسیب‌ها به معنای واقعی کلمه مصون شوند.

*نسبت به آینده فرزندانم نگران هستم

ملاحت اندیشه‌ورزی از نگرانی خود نسبت به آینده پسرش اینکه آیا تاب و تحمل ترک کردن را خواهد داشت یا نه به خبرنگار ما می‌گوید و اینکه بالاخره برای زندگی، ازدواج و تحصیل خود چه زمان قدم برمی‌دارد.

این مادر ضمن اینکه از ترک کردن فرزند خود به معنای واقعی کلمه ابراز مسرت و شادمانی می‌کند، گفت: ولی این نگرانی همیشه و همه‌‌جا با من می‌باشد، که مبادا پسرم دوباره دنبال دوستان ناباب خود و مصرف مواد مخدر برود.

اندیشه‌ورزی نسبت به دوره جوانی پسر کوچک خود نیز اظهار نگرانی کرد و گفت: می‌ترسم هر دو پسرم به این ماده افیونی آلوده شده و هرگز فرصت داشتن زندگی سالم، مفرح و بانشاط را پیدا نکنند.

باید سازمان‌ها و نهادهای مختلف مانند رسانه ملی، مطبوعات و خبرگزاری‌ها با انتشار مطالب مفید، سازنده و تاثیرگذار در این زمینه مبادرت کنند، تا از این رهگذر همه اقشار جامعه به ویژه جوانان با آسیب‌های مختلف استعمال مواد مخدر آشنایی پیدا کنند.

همین طور در مساجد، محافل دینی و فرهنگی در مناسبت‌های مختلف و برنامه‌هایی که برای نکوداشت اعیاد دینی، ملی و میهنی برگزار می‌شود، این موضوع برای والدین و جوانان به بهترین شکل واکاوی شود، تا اینکه نسل جدید نسبت به این معضل یک نگاه درست داشته باشند.

همین طور نقش سازمان‌های مختلف به ویژه متولیان فرهنگی در این زمینه به هیچ عنوان نباید مورد غفلت قرار گیرد، بنابراین باید در برهه‌های زمانی مختلف به بهانه‌های گوناگون نسبت به برگزاری نمایشگاه عکس و پوستر، همایش‌های روشنگری، نشست‌های هم اندیشی، انجام فعالیت‌های پژوهشی و ... گام بردارند.

ارسال نظرات