چند ماه باقي‌مانده به برگزاري جشنواره فيلم مقاومت، روزهاي پركاري براي دبيرخانه اين جشنواره است. با توجه به اينكه در دوره گذشته اين جشنواره، از دو فيلم سينمايي رونمايي شد، نگاه‌ها به سمت آثار جديد سينمايي است كه قرار است در اين جشنواره براي اولين بار اكران شوند.
کد خبر: ۸۶۸۰۱۳۲
|
۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۸
به گزارش سرویس بنیاد فرهنگی روایت خبرگزاری بسیج محمد خزاعي كه امسال براي سومين دوره پياپي، دبيري جشنواره فيلم مقاومت را برعهده دارد، در گفت و گوي كوتاه با «جوان» به غافلگيري‌هاي جشنواره و رونمايي از فيلم‌هاي جديد اشاره مي‌كند و معتقد است كه دوره چهاردهم اين جشنواره از دوره قبل بهتر خواهد بود. 

30 تا 40 درصد بهتر از دوره قبلي
خزاعي به «جوان» مي‌گويد: جشنواره امسال نسبت به دوره سيزدهم بين 30 تا 40 درصد بهتر خواهد بود. وي مي‌افزايد: تعداد فيلم‌هاي ايراني و خارجي افزايش داشته و حجم برنامه‌هاي جنبي نيز بيشتر شده است. 

خزاعي كه در دوره قبلي جشنواره مقاومت، خانواده شهيد عماد مغنيه را به تهران آورد و پيام بشار اسد رئيس جمهور سوريه را براي جشنواره دريافت كرد، مي‌گويد: امسال هم چند غافلگيري براي جشنواره داريم كه فعلاً نمي‌خواهيم آنها را اعلام كنيم. 
  
تغيير ميزباني جشنواره
جشنواره سيزدهم فيلم مقاومت در محل سينما فلسطين تهران برگزار شد. فضاي سينماي فلسطين با آنكه براي برگزاري مناسبت‌هاي سينمايي مناسب است، اما در برابر حجم برنامه‌هاي جشنواره مقاومت چندان مناسب نبود، موضوعي كه دبير جشنواره چهاردهم به آن تأكيد مي‌كند و از تغيير سينماي ميزبان جشنواره مي‌گويد. خزاعي درباره گزينه‌هاي مد نظر براي ميزباني جشنواره چهاردهم فيلم مقاومت مي‌گويد: به دليل افزايش برنامه‌هاي جنبي، امسال قطعاً جشنواره در سينما فلسطين برگزار نمي‌شود و به دنبال برگزاري جشنواره در پرديس چارسو يا پرديس ملت هستيم. 
  
رونمايي از 5 فيلم خارجي 
جشنواره فيلم مقاومت در دوره گذشته دو برگ برنده داشت. محمد خزاعي كه در دوره سيزدهم نيز دبيري جشنواره را بر عهده داشت، توانست فيلم «پادشاه شن ها» را طي رايزني با كشور سوريه و همكاري نجدت انزور به ايران بياورد؛ فيلمي افشاگرانه درباره ماهيت نظام سلطنتي سعودي و نحوه شكل‌گيري دولت عربستان سعودي كه قبل از رونمايي در تهران فقط يك بار در لندن به نمايش در آمده بود و فيلمي ديده نشده با موضوعی جنجال‌برانگيز به شمار مي‌رفت. اين فيلم در تهران به نمايش در آمد و بازتاب‌هاي بين المللي به خصوص در رسانه‌هاي سعودي داشت. همين بازتاب‌ها به معرفي بين‌المللي جشنواره فيلم مقاومت كمك كرد. از سوي ديگر اكران اين فيلم ماهيت تروريستي رژيم سعودي و حمايت اين دولت از گروه‌هاي تكفيري را به نمايش گذاشت، موضوعي كه سعودي‌ها در ظاهر به دنبال كتمان آن هستند. فيلم دومي هم كه در جشنواره دوره سيزدهم فيلم مقاومت رونمايي شد، «ابوزينب» به كارگرداني علي غفاري بود؛ فيلمي كه با مشاركت حزب‌الله لبنان ساخته شده است. «ابوزينب» درباره مقاومت مردم لبنان در مقابل يورش اسرائيل به جنوب لبنان در اوايل دهه 80 ميلادي است. اين فيلم كه هنوز در ايران اكران عمومي نشده در جشنواره مقاومت با استقبال خوبي روبه‌رو شد. 

امسال هم قرار است از فيلم‌هاي جديدي در جشنواره فيلم مقاومت رونمايي شوند. دبير چهاردهمين جشنواره بين المللي فيلم مقاومت مي‌گويد: «امسال چهار تا پنج فيلم خوب خارجي در جشنواره رونمايي خواهد شد.» افزايش تعداد فيلم‌هاي رونمايي شده در جشنواره فيلم مقاومت مي‌تواند بر ارتقاي جايگاه اين جشنواره تأثير مثبت داشته باشد. 
  
از 2 فيلم ايراني در جشنواره رونمايي خواهد شد
تا امروز دو فيلم ايراني كه قرار است در جشنواره فيلم مقاومت رونمايي شوند، مشخص شده است. 
فيلم سينمايي «هيهات» از جمله بازمانده‌ها از جشنواره سي و چهارم فيلم فجر است؛ فيلمي كه اگر مورد لطف هيئت انتخاب قرار مي‌گرفت مي‌توانست در جشنواره حضور داشته باشد. همين بي‌مهري باعث شد تا سازمان فرهنگي رسانه‌اي اوج مالك اين فيلم حاضر نشود «هيهات» را به جشنواره جهاني فيلم فجر بدهد و رسماً اعلام كرد رونمايي از اين فيلم در جشنواره مقاومت خواهد بود. «هيهات» اولين فيلمي است كه هم حضورش در جشنواره قطعي شده و هم رونمايي از آن در جشنواره مقاومت انجام خواهد شد. به‌غير از «هيهات» كه گفته مي‌شود اولين فيلم عاشورايي سينماي ايران است و چهار كارگردان جوان سينما وظيفه كارگرداني چهار اپيزود اين فيلم را بر عهده داشته اند، حضور و رونمايي از يك فيلم ديگر نيز در جشنواره مقاومت قطعي شده است. «گزارش مريم» نسبت به «هيهات» فيلمي گمنام و بي نام و نشان است؛ فيلمي نيمه تمام متعلق به 10 سال پيش است كه به تازگي تكميل شده و قرار است در جشنواره امسال رونمايي شود. «گزارش مريم» كه حتي نام آن براي دوستداران سينما ناآشنا است، با بازي فرامرز قريبيان، داستاني دفاع مقدسي دارد. 
  
انجمن مي‌تواند خوش قول باشد؟!
محمد حسين نيرومند، رئيس انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس چندي پيش طي گفت و گويي ضمن بيان برنامه‌هاي اين انجمن در سال 95 گفت: مهم‌ترين اقدام انجمن در سال ۹۵، برگزاري جشنواره بين المللي فيلم مقاومت و آماده سازي فيلم‌هايي كه قرار است در اين جشنواره رونمايي شوند، خواهد بود. نيرومند تأكيد كرد: تفاهمنامه‌اي هم با بنياد فارابي داريم و بر اين اساس نگارش بيش از ۱۰ فيلمنامه در دستور كار قرار گرفته است و اميدواريم بخشي را بتوانيم با مشاركت آنها به توليد برسانيم. تفاهمنامه‌اي هم با مركز امور نمايشي سيما و رئيس آن رحمان سيفي آزاد داشته‌ايم تا تعدادي تله‌فيلم را هم به صورت مشترك با آنها توليد كنيم. از اجرايي شدن برنامه‌هايي كه نيرومند به آنها اشاره كرده است، هيچ خبري منتشر نشده و مشخص نيست با تغيير و تحول در سازمان صداوسيما، رسانه ملي توانايي انجام تعهداتش را  نسبت به انجمن سينماي دفاع مقدس داشته باشد يا خير. از سوي ديگر خود انجمن نيز هنوز توليد فيلم سينمايي را آغاز نكرده است و در مدت زمان باقي مانده تا جشنواره نيز به نظر نمي‌رسد بتوان فيلم سينمايي را كه بتواند در سطح نام انجمن و جشنواره فيلم مقاومت باشد، توليد و آماده نمايش كرد. 
چهاردهمين جشنواره بين‌المللي فيلم مقاومت، شهريور ماه و همزمان با هفته دفاع مقدس در تهران برگزار خواهد شد. 
ارسال نظرات