خبرهای داغ:
مشاور طب سنتی وزیر بهداشت گفت: وزارت بهداشت قصد دارد از طریق یک تعامل و هم‌افزایی در راستای ارتقا سلامت شهروندان از طب سنتی در کنار طب رایج کشور استفاده کند.
کد خبر: ۸۶۷۹۸۸۵
|
۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۳

محمدخدادوست در گفت‌وگو با خبرنگار بسیج دراهواز با بیان اینکه بخش قابل توجهی از بیماری‌ها با استفاده از طب رایج درمان می‌شوند، اظهار داشت: استفاده از طب سنتی در نظام سلامت  به معنای جایگزینی آن به جای طب رایج موجود در کشور نیست، بلکه وزارت بهداشت قصد دارد از طریق یک تعامل و هم‌افزایی در راستای ارتقا سلامت شهروندان از طب سنتی در کنار طب رایج کشور استفاده کند.

وی با اشاره به برنامه‌های وزارت بهداشت مبنی بر ترویج طب سنتی در کنار طب رایج کشور، افزود: برای ایجاد تعامل بین طب رایج و سنتی در سطح کشور برنامه‌هایی از قبیل ورود خدمات تایید شده طب سنتی در خانه‌های بهداشت، جامعه پزشک عمومی و متخصص تولید محتوا شده است.

مشاور طب سنتی وزیر بهداشت با بیان اینکه وزارت در راستای توسعه و ورود طب سنتی به بخش نظام سلامت کشور قصد تشکیل دستگاه اداری جداگانه‌ای را ندارد، گفت: طب سنتی قصد دارد از طریق قابلیت‌های تایید شده درهر سطحی از نظام سلامت به سلامت شهروندان بپردازد.

وی با اشاره به جایگاه طب سنتی در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته، بیان کرد: 40 درصد از خدمات بهداشتی و درمانی کشور چین و 50 درصد ازخدمات پزشکی کشور هند به صورت تلفیقی از طب سنتی و طب رایج انجام می‌شود.

خدادوست بابیان اینکه طب سنتی برای بسترسازی نیازمند نیروی متخصص است، افزود: در کشور ایران نیز طب سنتی از سال 1386 به صورت رسمی وارد دانشگاه‌های کشور شد.

وی با بیان اینکه تاکنون طب سنتی با طب رایج در کشور ایران ادغام نشده، ادامه داد: در برنامه‌ها مصوب سال 95 وزارت بهداشت مقرر شده است که طب سنتی از طریق خدمات تاییدشده با نظام سلامت ادغام شود.

مدیرکل طب سنتی وزارت بهداشت با اشاره به تعداد فارغ التحصیلان رشته‌های طب سنتی در سطح کشور گفت: از سال 86 تاکنون  100 نفر در مقطع دکتری تخصصی طب سنتی و 50 نفر در رشته‌های داروسازی فارغ التحصیل شدند و حدود 400 نفر در رشته‌های مختلف طب سنتی در حال تحصیل هستند.

وی با بیان اینکه کمبود نیروی متخصص طب سنتی را باید از طریق آموزش محتوای  طب سنتی به سطوح مختلف جامعه درمانی کشور جبران نمود، گفت: یکی ازدلایل اصلی مرگ و میرهای غیر طبیعی، بیماری‌های غیرواگیردار است که در راس بیماری‌های غیر واگیردار نحوه سبک زندگی قرار دارد.

خدادوست افزود: پیام اصلی طب سنتی ایران اصلاح سبک زندگی است و اگر ما بتوانیم با استفاده از طب سنتی سبک زندگی مردم را اصلاح نماییم بدون شک بیماری‌های غیرواگیردار و مزمن تا سطح قابل توجهی کاهش ‌پیدا می‌کنند.

وی با اشاره به نقش طب سنتی در تحقق اقتصاد مقاومتی گفت: با توجه به نام امسال که از سوی مقام معظم رهبری تعیین شده است یقین داریم که با ادغام طب سنتی در طب رایج کشور مراجعه بدون علت به پزشک، استفاده از داروهای شیمیایی بی‌مورد، میزان استفاده از خدمات پاراکیلینیک و شیوع بیماری‌های مزمن کاهش می‌یابد و این کاهش می‌تواندکمک قابل توجهی را به اقتصاد سلامت شهروندان داشته باشد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها