خبرهای داغ:

شب شعر عربی در آبادان برگزار شد

شب شعر عربی با حضور ناقد عراقی استاد دانشگاه بصره،حسین فالح و جمال نصاری استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد آبادان به یاد مرحوم شیخ ابراهیم دیراوی ازشعرای بنام خوزستان در موزه هنرهای معاصر آبادان برگزار شد.
کد خبر: ۸۶۷۹۷۸۲
|
۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۸
به گزارش بسیج، نشست نقد و بررس شعر سپید عصر پنجشنبه با حضور شاعرانی از آبادان، خرمشهر و شادگان در موزه هنرهای معاصر آبادان توسط انجمن شعر عربی آبادان برگزار شد.

دبیر انجمن شعر عربی در گفت و گو با ایرنا گفت: این جلسه شعر با هدف برگزاری یاد بودی برای شاعر مرحوم، شیخ ابراهیم دیراوی انجام شده است.
جاسم بترانی با بیان شرح حال زندگی این شاعرفقید ابراز کرد: مرحوم شیخ ابراهیم دیراوی 25سال برای تدریس در در حوزه علمیه در شهر قم زندگی کرد اما شاعر نامدار عرب خوزستان که اهل جزیره مینو بود با درخواست همشهریان مینوشهری در همان مکان اجدادی خود به خاک سپرده شد.
بترانی با اشاره به حضور پرشور شاعران خوزستانی برای شرکت در مراسم شب شعر یادبود ابراهیم دیراوی و همچنین شرکت در جلسات نقد اشعار عربی بیان کرد: با وجود علاقه مندان و اساتید این حوزه در برگزاری جلسات نقد و بررسی اشعار عربی و همچنین جشنواره های بین المللی شعر عربی در این منطقه، حمایت خاصی از سوی مسئولان شهری نمی شود و جلسات نقد و جشنواره های شعر عربی با و جود حضور میهمانان خارجی بدون اسپانسر و با کمترین اطلاع رسانی انجام می شود.
وی با بیان کیفیت جلسات نقد شعر عربی در آبادان گفت:همه جلسات باحضور اساتید برجسته زبان عربی و اساتید دانشگاه های کشورهای خاورمیانه و همچنین عراق برگزار می شود و شاعران حاضر به واسطه شعرشان در محافل نقد کشور عراق و دیگر کشورهای عربی دعوت می شوند اما در آبادان به این مهم پرداخته نمی شود و مورد بی مهری و کم لطفی قرار گرفته است.
استاد دانشگاه آزاد اسلامی آبادان در خصوص برگزاری جلسه نقد شعر سپید عربی بیان کرد: در این جلسه به جایگاه اخلاقیات در شعر عربی پرداخته شد و با مقایسه اشعار عربی عراقی و عربی خوزستانی به مشترکات بسیاری رسیدیم.
جمال نصاری افزود: اشعار عربی هر دو کشور حزن و اندوه خاصی را به مخاطب منتقل می کند که مخاطبان به راحتی با آن همزادپنداری می کنند.
نصاری با بیان جایگاه شعر سپید در اشعار عربی ابراز کرد: شعر های جدید شاعران دو کشور عراق و ایران از یک آبشخور تغذیه شده است که آن هم جنگ می باشد.
وی معتقد است : گرچه جنگ مخرب است وخیلی از بناها را تخریب کرده است اما در ادبیات شعر و شاعران حزنی را تزریق کرده است که به دل هر شنونده ای می نشیند.
جلسه نقد شعر سپید عربی با حضور شاعران عرب خوزستان و قرائت اشعاری در مدح مرحوم شیخ ابراهیم دیراوی برگزار شد.
حجت الاسلام شیخ ابراهیم دیراوی شاعر معروف عرب خوزستانی در شهر مقدس قم دار فانی را وداع گفت.
آن مرحوم که یکی از شاعران عرب خوزستان است در سرودن اشعار مختلف تبحر خاصی داشت ولی در کنار تمام اینها سرودن اشعاری در مدح اهل بیت از وی چهره ای شاخص در بین تمام شیعیان جهان ساخته بود.
اشعار ناب این شاعر اهل خرمشهر در بین علاقه مندان به شعر و ادبیات عربی سایر کشورها نیز مورد استفاده قرار می گرفت.
آن زنده یاد از شاعران عرب اهل بیت‌(ع) و مردمی خوزستان بود و در خانواده‌ای متدین و محب اهل بیت(ع) پرورش یافت و از کودکی در مکتب، تلاوت صحیح قرآن را یاد گرفت و سپس جهت فرا گرفتن علوم دینی رهسپار حوزه علمیه در قم مقدسه شد.
او در پیشرفت شعر شعبی عربی در خوزستان بسیار موثر بوده است و در کنار وی، شعرای زیادی پرورش یافته‌اند که از شاعران و بزرگان آینده شعر خواهندبود. 
آن زنده یاد شاعری خوش ذوق و دارای طبعی لطیف و ذهنی جوشان بود که حاصل آن سه مجموعه زیبای شعر است که از آن مرحوم به یادگار مانده است.
قصیده زیبا و فصیح این شاعر شیرین سخن در حمایت از انقلاب اسلامی ایران و خطاب به دشمنان چون مروارید درخشانی در میان دیگر سروده ها نور افشانی می کند.
آیین تشییع و بدرقه این شاعر نامدار عرب خوزستان جمعه مصادف با ۲۴ اردیبهشت در جزیره مینو و از محل حسینیه دیراوی ها برگزار شد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها