نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه طلاق را مغبوض ترین حلال خدا عنوان کرد و افزود: اگرچه خداوند طلاق را حلال اعلام کرده اما باید در مرحله ضرورت انجام گیرد .
کد خبر: ۸۶۷۹۶۵۷
|
۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۱
به گزارش خبرگزاری بسیج آذربایجان غربی، متاسفانه علیرغم هشدارهای برخی از مسئولان و کارشناسان در سال‌های اخیر، وضعیت کنونی طلاق در کشور به سمتی رفته که تغییر نگرش نسبت به طلاق از عقیده مقصر کیست دور شده و به سوی طلاق بدون مقصر پیشرفته است.

بطوری که طبق آمار در هر ساعت 19 مورد طلاق در ایران ثبت می شود و این یعنی یک فاجعه و زلزله خاموش، البته این آمار سوای آمار انواع دیگر طلاق هایی نظیر طلاق عاطفی، اقتصادی، توافقی، اجتماعی و طلاق روانی است .

با نگاهی مختصر به اولین همایش ملی آسیب شناسی طلاق که پیش از ظهر امروز در ارومیه برگزار شد می‌توان به سیر صعودی و مغبوض بودن این معظل اجتماعی پی برد، معظلی که به گفته سعید فریور اقدامات فرهنگی و پیشگیرانه نیز نتوانسته از سرعت آن بکاهد.

وی فاصله گرفتن از سبک زدگی اصیل اسلامی ایرانی و واکنش های منعل گونه در قبال فرهنگ غرب و از سوی دیگر ضعف فرهنگی را تنها عوامل موثر برای مبدل گشتن محیط گرم خانواده به محیطی سرد و منعل دانست و افزود: در نهایت طلاق یکی از ثمرات این از هم پاشیدگی اجتماعی و فرهنگی موجود در اجتماع می باشد.

به گفته فریور اما وقتی صحبت از پیشگیری به میان می آید نگاهها معطوف قوانین می شود در حالی که مشکل نه نبود قانون بلکه تفسیرهای مختلف از آن و نبود وحدت رویه است.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی معتقد است این معضل پیش از آنکه نیازمند پرچم داری یک ارگان خاص باشد به تعامل نیاز دارد تعاملی که در آن همه احساس مسئولیت کنند.

وی همه رسانه ها، سازمان ها، خانواده و بنیان های علمی و فرهنگی را دخیل در این امر دانست و افزود: از همه مهمتر تسلیم شدن در قبال فرهنگ غرب برازنده فرهنگ و پیشینه غنی این ملت نیست.

فریور با اشاره به اقدامات صورت گرفته بهزیستی در امر پیشگیری از طلاق گفت: بهزیستی به عنوان یکی از نهادهای متولی در بحث آسیب های اجتماعی برای پیشگیری از پدیده طلاق از سال های گذشته طرح های متعددی را به اجرا گذاشته است که از جمله این طرح ها می توان به طرح مداخله به منظور کاهش طلاق و آموزش به خانواده های درگیر با این موضوع اشاره کرد.

نباید تنها به امر آموزش در مداخله کاهش طلاق بسنده کرد بلکه سایر بخش های فرهنگی و اجتماعی نیز باید کاری کنند

حبیب الله مسعودی فرید نیز در ادامه این همایش سه فرایند "تغییر ساختار جمعیتی"،"فرایند اجتماعی"و "فرایند اقتصادی"را از جمله عوامل اصلی بروز پدیده طلاق عنوان کرد و گفت: در جامعه کنونی خانواده امروزی با خانواده 20 سال پیش متفاوت است.

وی تصریح کرد: بر همین اساس طی این سالها تفاوت های ایجاد شده باعث گشته آن الگوی ایرانی و اسلامی که باعث سوق خانواده ها به یک توسعه پایدار می شود دچار تغییر گردد.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور اظهار کرد: بنابراین در ابتدا ورود به آسیب شناسی در این زمینه ابتدا باید دید که آیا برنامه ها و سیاست هایی که در این راستا ارائه می شود خانواده محور است یا خیر؟

وی در تشریح سیاست های خانواده محور بیان داشت: یعنی ما باید به کارکردها، وظایف و ارتقای خانواده ها توجه کنیم و از خانواده حمایت نماییم تا تعادل بین کار و خانواده ایجاد شود و در نهایت نیز موجب توانمد سازی خانواده ها گردد.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: از این سو خانواده ها نیز می توانند نقش تربیتی و جامعه پذیر بودن فرزندان را انجام داده و مهارت های زندگی را به آنها بیاموزند.

وی بحث آموزش را نیز به عنوان یکی از راهکارهای اجرایی در طرح مداخله کاهش طلاق عنوان کرد و افزود: نبایستی تنها به این راهکار بسنده کرد بلکه در سایر بخش های فرهنگی و اجتماعی نیز باید کارهایی انجام گیرد.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در پایان تعداد خانواده های تک والدی که زنان سرپرست خانواده هستند را در حال افزایش اعلام کرد و گفت: در کشور 2 میلیون و 500 زن سرپرست خانواده زندگی می کنند که باید راهکاری برای جلوگیری از افزایش این تعداد اندیشیده شود.

اگرچه خداوند طلاق را حلال کرده اما هیچ امری مغبوض تر از طلاق نیست

حجت الاسلام سید مهدی قریشی امام جمعه ارومیه نیز آسیب هایی که از موضوع طلاق متوجه جامعه می شود را نیز کتمان ناپذیر دانست و افزود: با توجه به اینکه اکثر خانواده ها درگیر این معضل اجتماعی هستند به همین علت بر همگان واجب است تا در هر مقام و جایگاهی که قرار دارند نسبت به این موضوع احساس مسولیت کرده و در رفع این معضل اجتماعی بکوشند.

وی تصریح کرد: دین مقدس اسلام درباره ازدواج دیدگاه والایی دارد بطوریکه امر ازدواج را امری مقدس می داند.

امام جمعه ارومیه آرامش و سکینه را از اثرات ازدواج برشمرد و گفت: همین که فرد تشکیل خانواده می دهد خداوند موددت و دوست داشتن را به او عنایت می کند.

وی افزود: برعکس در مورد طلاق نیز آیات و روایات بسیاری وجود دارد اما هیچ امری از اوامری که خداوند حلال کرده مغبوض تر از طلاق نیست.

حجت الاسلام قریشی تصریح کرد: اگرچه خداوند طلاق را حلال اعلام کرده اما باید در مرحله ضرورت انجام گیرد .

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی بر ضرورت توجه و تامل در آیات سوره طلاق تاکید کرد و افزود: در ترجمه این آیات آمده است که هر زمان خواستيد زنان را طلاق دهيد زمان و حساب عده را نگه داريد، بطوریکه نه شما آنها را از خانه هايشان بيرون كـنـيد، و نه آنها (در دوران عده ) بيرون روند تا شاید بار دیگر به زندگی برگردید و خانواده از هم نپاشد.

منبع: اروم نیوز

ارسال نظرات