خبرهای داغ:
جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه مطرح کرد؛
جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران با اشاره به جایگاه ولایت فقیه در حکومت اسلامی گفت: تبیین مهندسی ولایت فقیه در دنیا نیازمند دغدغه‌های مشخصی است که باید توسط اساتید و علما پیگیری شود.
کد خبر: ۸۶۷۹۶۱۶
|
۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۵
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالله حاج‌صادقی چهارشنبه شب در نخستین جلسه سلسله نشست‌های تخصصی بصیرت‌افزایی که با محوریت ولایت فقیه در موسسه زبان و فرهنگ‌شناسی جامعةالمصطفی‌العالمیه برگزار شد، با بیان اینکه تاکنون مهندسی مناسبی از حکومت دینی به دنیا ارائه نشده است، اظهار کرد: تعارف اسلام در حوزه‌های سیاست و حکومت بسیار دقیق بوده اما تاکنون به صورت جامع به تشریح این تعاریف پرداخته نشده است.

وی با اشاره به جایگاه ولایت فقیه در حکومت اسلامی اضافه کرد: تبیین مهندسی ولایت فقیه در دنیا نیازمند دغدغه‌های مشخصی است که باید توسط اساتید و علما پیگیری شود.

جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از نقش دین در حوزه‌های مختلف یاد و عنوان کرد: کابرد دین فقط تنظیم رابطه عبادی انسان با خداوند نیست بلکه اقتصاد، نظام حقوقی و روانشاسی را باید از معارف اسلام آموخت اما افرادی اعتقاد دارند که آموزه‌های دینی در حوزه‌های مختلف کاربردی ندارد.

وی یادآور شد: بر اساس نظریه برخی از افراد ناآگاه رابطه دین و سیاست در تضاد قرار دارد و ورود به سیاست خروج از حوزه دیانت بوده زیرا ماهیت سیاست فریب و ماهیت دین صداقت است که امام خمینی(ره) از این نظریه به عنوان تفکر متحجرین یاد می‌کردند.

حاج‌صادقی با تاکید بر اینکه در دیدگاه مذکور هدف دین آبادانی آخرت و هدف سیاست آبادانی دنیاست، مطرح کرد: بر اساس آموزه‌های قرآنی دنیا برای انسان است نه انسان برای دنیا و ترویج این دیدگاه درست می‌تواند جامعه اسلامی را به سمت اهداف مورد نظر پیش ببرد.

وی با بیان اینکه افرادی به دنبال ترویج دین‌داری بدون انقلاب و شهادت هستند، عنوان کرد: بر اساس دیدگاه این افراد نزدیکی به ارزش‌های انقلابی با دین‌داری سازگار نیست.

حاج‌صادقی آشنایی با تعاریف سکولاریسم را برای طلاب ضروری دانست و تصریح کرد: در نظریه دوم دین و سیاست در کنار یکدیگر سازگار بوده و تا زمانی که از حوزه کاری یکدیگر خارج نشوند، تضادی ایجاد نمی‌کنند.

استاد برجسته حوزه انکار نکردن دین را از علت‌های ماندگاری سکولاریسم برشمرد و ادامه داد: بر اساس تعاریف سکولار باید بدون دخالت دین برای اداره زندگی انسان برنامه مشخصی تدوین شود زیرا آموزه‌های دینی در زندگی انسان جایگاه اصلی ندارد.

وی با بیان اینکه عامل اصلی شکل‌گیری تفکر سکولاریسم تغییر کیفیت تفکر مسیحیت در قرن‌های گذشته است، گفت: تعارض میان کرامت انسانی و دین نشان از شناخت‌های نادرست از آموزه‌هاست زیرا فلسفه وجودی دین حیاط انسانی بوده و بر اساس آیات مختلف انسان بدون دین معنایی ندارد.

حاج‌صادقی از لیبرالیسم به عنوان مبانی سکولاریسم نام برد و عنوان کرد: عملکرد نادرست دین در غرب سکولار شدن غربی‌ها را رقم زده است؛ سکولاریسم در اسلام بعد از رحلت پیامبر(ص) شکل گرفت زیرا در آن دوران شان ولایت و حکومت اسلامی خدشه‌دار شد.

وی جدایی معنویت از سیاست را عامل اصلی ایجاد سکولار دانست و مطرح کرد: سکولاریسم در طول تاریخ اسلام نقش مشخصی در انحراف‌های دینی داشته است و غربی‌ها بعد از پذیرش سکولار این تفکر را به عنوان سرفصل تمدن خود به کشورهای مختلف صادر کرده و راهکارهای متفاوتی را برای ترویج این تفکر در کشورهای مختلف درنظر گرفته‌اند.

جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: اکنون در کشور ایران افرادی نماز شب‌خوان اما سکولار هستند زیرا ارتباط میان سیاست و دین را نمی‌پذیرند و این تفکر سکولاریسم مشکل اصلی بیداری اسلامی در کشورهای مختلف است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس تفکرات اشتباه ورود به سیاست از پیشبرد انسان در افق‌های دینی جلوگیری می‌کند، اظهار کرد: دین و سیاست رابطه عمیقی با یکدیگر دارند که در دوران حکومت حضرت علی(ع) به خوبی جلوه‌های مشخصی از این ارتباط برای همگان به نمایش گذاشته شده است.

حاج‌صادقی با تاکید بر اینکه ولایت ائمه اطهار(ع) پایانی ندارد، مطرح کرد: قرآن کریم نتیجه نبوت حضرت محمد(ص) و امامت نتیجه ولایت ایشان بوده است به همین علت می‌توان گفت که ولایت اسمترار دارد.

حاج‌صادقی با بیان اینکه مکتب اسلام نسبت به دیگر ادیان بیشتر به سیاست توجه دارد، گفت: در دین اسلام سیاست با دیگر حوزه‌ها ادغام شده است.
ارسال نظرات