جوانی در ملک ما رقم زد انقلاب اسلامی را، دفاع مقدس را و امروز نیز این جوانی امتداد دارد و حضور دارد و هست.
کد خبر: ۸۶۷۹۳۱۴
|
۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۸
به گزارش خبرگزاری بسج آذربایجان غربی، جوان و جوانی در تاریخ و فرهنگ ملک ایران با چند ویژگی مهم و عینی که زیرساخت حیات و سبک زندگی ایرانی و اسلامی را تعریف و باز تعریف می-کنند، همراه است:

علم پژوهی: بزرگان علم و ادب، معرفت و عرفان و نیز فقه و شریعت در ملک ایران به سنت دیرینه و استعداد ذاتی خود از اعوان نوجوانی و جوانی به کسب علم و طی درجات مختلف پرداخته و می پردازند. همگان داستان کودکی، نوجوانی و جوانی بوعلی سینا را می دانیم و یا جوانمرگی شیخ شهید شهاب الدین سهرودی را و هم آوارگی و عزلت جمعی ملاصدار جوان را و یا داستان سه یار دبستانی( خیام، حسن صباح و خواجه نظام ملک) که در نوجوانی و جوانی هم درس بوده اند و یا مولوی بزرگ و ملاقات او در کودکی با عطار بزرگ نیشابور و یا هم درسی شیخ شهید شهاب الدین سهرودی و فخر رازی را و مهمتر از همه داستان سیب سرخ پدر شیخ صدوق و .... اما این همه مثال تاریخی بوده از کارنامه ما. اما معاصرت ما هم رنگ جوانی دارد در علم و معرفت: روح¬الله نوجوان و جوان که رهبری شد به قامت بنیان گذار انقلاب اسلامی و یا سیدعلی جوان که مشهد و تهران و قم از او یاد دارند و قامت امروز او ردای هدایت و رهبری انقلاب اسلامی ایران است، علامه طباطبایی و برادر جلیل القدرش سید الهی طباطبایی و ....و مگر انقلاب ما رنگ جوان ندارد. و امروز ما هم که ورزش است، المپیاد علمی است و شعر و ادب است و ...

پهلوانی: شاهنامه فردوسی و هم زوایا و مرایایِ تاریخ وطن ما ایران، پهلونی را به وفور دیده به بلندای جوانان وطن. شاید سهراب، سیاوش، اسفندیار، بیژن و همه افسانه باشند اندر گوش تاریخ اما باکری جوان (مهدی و حمید)، باباساعی جوان، امینی جوان، افشردی جوان و صدها هزار جوان به قامت شهید که زنده-تر از ما نزد خدای خود روزی می خورند و یا هستند به قاما جوان دیروز و مردان تجربه امروز که باشیم به بودن آنان!

وشهدای مدافع حرم جوانی خود سپر کرده اند، که اعتقاد ما که به بزرگی همه ی تاریخ است، در حال ثمر بخشی است. علی اکبر(ع) جوان، قاسم جوان و همه جوانان بنی هاشم اگر تنها بودند دیروز به صحرای کربلا، امروز تنها نیستند به همت جوانان وطن اسلامی!

تاریخ دیانت و مذهب آن هم رنگ خوش جوانی دارد. رنگ غیرت. مگر حسن به علی و حسین بن علی سرور و سالار جوان اهل بهشت نیستند به حدیث جدشان نبی مکرم اسلام. مگر مولای متقیان به نوجوانی و جوانی ایمان کامل نداشت به اسلام و نبوت که به جوانی و پهلوانی کمر عمر بن عبد ود را شکست و از مرحب خیبری و از در خیبر را یکجا نشانه فتح ساخت برای اسلام و دین مبین.

مگر عاشورا یک سر شور جوانان بنی هاشم نبود که جوانی خود بدرقه راه آینده اسلام کردند به علمداری قمر بنی هاشم و امامت خون خدا!

مگر قائم ال محمد امام خاتم جوانان نیست که خود سرور خاهد بود بر 313 پهلون جوان!

جوانی در ملک ما رقم زد انقلاب اسلامی را، دفاع مقدس را و امروز نیز این جوانی امتداد دارد و حضور دارد و هست که درآینه کلام پیرجوانِ روشن ضمیرِ هدایتگر ما رهبر فرزانه انقلاب اسلامی چنین است:

«من اساساً در بین این خصوصیات مهمی که جوانان دارند، سه خصوصیت را خیلی بارز می‌بینم . آن سه خصوصیت عبارت است از : انرژی، امید، ابتکار. این ها سه خصوصیت برجسته در جوان است . اگر واقعاً رسانه ها در کمک های فرهنگی که به ما می کنند – چه گویندگان مذهبی، چه گویندگان مسایل فکری و فرهنگی ، چه صدا و سیما ، چه مدرسه ها – بتوانند این سه خصوصیت عمده را درست هدایت کنند ، من خیال می کنم که خیلی راحت می شود یک جوان، راه اسلامی پیدا کند . چون اسلام هم چیزی که از ما می خواهد، این است که ما استعداد های خودمان را به فعلیت برسانیم.

«ما از جوان های عزیزمان – چه دخترها ، چه پسرها – توقع داریم که در مورد مسایل اساسی کشور جدی باشند و جدی برخورد کنند. پیشنهاد می‌کنم روی این مساله‌ی جدی بودن فکر کنید؛ بعد خواهید دید خیلی از کارهایی که در گوشه و کنار انجام می گیرد، ناشی از جدی نبودن است.»

«توصیه ی من به شما جوانان عزیز –چه دختران و چه پسران همین است که شما در صحنه¬ی فعالیت¬های جوانانه، فعالیت علمی، فعالیت تحصیلی، فعالیت تحقیقی، فعالیت سیاسی، فعالیتهای اجتماعی گوناگون، کار فرهنگی، مطبوعاتی، هنری، ورزشی و امثال اینها با همه ی نشاط و با همه ی قدرت حضور داشته باشید و طهارت، تقوا، ایمان، اخلاص و صفایتان را -که حقا و انصافا در بین جوانان دنیا، شما از این جهات نمونه اید حفظ کنید. اگر این تلاش مؤمنانه و مخلصانه و باصفا، در بین بخصوص جوانان ما و در بین بقیه ی آحاد ملت هم –هرکدام به سهم خودشان- وجود داشته باشد استکبار در مبارزه ی خود با ملت ایران قطعا و یقینا، نه یکبار، بلکه بارها به زانو درخواهد آمد و شکست خواهد خورد.»

«آنچه که ما امروز ازجوانان انتظار داریم؛ عینا همان چیزی است که در روز اول انقلاب و قبل از انقلاب از جوانان انتظارداشتیم. ما از جوان می خواهیم که در عین پاکی و پارسایی و دین داری، با نشاط باشد، پرشور باشد، اهل ابتکار باشد، خلاق باشد، کار کند و از تنبلی بپرهیزند، تقوا را برای خودش شعار قرار بدهد، واقعا دنبال تقوا باشد.»

«جوان های عزیز من ! فرزندان من ! دنبال تقلید نباشد؛ بر روی شیوه و راهی که در آن ذهن و اراده و ایمان شما قوی می شود و اخلاق شما پاک و آراسته می گردد، فکر کنید؛ آنگاه شما عنصری خواهید بود که مثل یک ستون، سقف مدنیت این کشور و تمدن حقیقی این ملت بروی آن قرار می گیرد. من به شما عرض کنم، امروز دستگاه‌های تبلیغاتی فوق مدرن غرب – به خصوص آمریکایی و صهیونیستی – دارند برای ذهن ها و فعالیت ها و احساسات و اراده‌ی شما طرح عملیاتی تهیه می کنند؛ خیال نکنید آنها غافل نشسته‌اند و این سی میلیون جوان را در کشور ما نمی بینند؛ آنها این سی میلیون جوان را می بینند؛ آنها برای کار و هدف خودشان مشغول برنامه ریزی هستند؛ آنها برای اخلاق و فکر و عقیده و ایمان جوان ما دارند برنامه ریزی می کنند. خیلی از حرف‌هایی که گاهی در فضای مطبوعاتی یا فرهنگی کشورمان زده می‌شود، تفسیرش این است و با این دید قابل تحلیل است. آنها می‌خواهند نسلی که الگوی جوانان فداکار برجسته دنیا شد، به یک نسل بی‌خاصیت تبدیل شود.»

منبع: اروم نیوز

ارسال نظرات