وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه با همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی استان مسابقات مناظره با شرکت دانشجویان در خرداد ماه برگزار میشود، ترتیب دادن این قبیل برنامههای آموزشی و رقابتی را قابل تقدیر دانست، گفت: باید جوانان ما درس سیاستورزی در عرصههای واقعی را به تدریج از محیطهای دانشگاهی فرا گیرند.
این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه طرفین مناظره و هیأت داوران باید نسبت به موضوع مورد بحث تسلط داشته باشند، ادامه داد: باید با اطلاعات و مطالعات کافی در این آئین شرکت کنند، تا اینکه به صورت مستند، علمی و منطقی وارد موضوع شوند.
این مسؤول داشتن اطلاعات نادرست درباره موضوع را یکی از آسیبهای اساسی در این آئین عنوان کرد و ادامه داد: شرکتکنندهها باید به طور جدی از آمیختن صحبتها به مغالطه، سفسطه، ابهام و دروغ خودداری کنند.
این عضو هیأت علمی دانشگاه ارومیه پرهیز از انجام دادن کارهای تبلیغی در هنگام مناظره و اجتناب نسبت به قشونکشی را خواستار شد، ادامه داد: متاسفانه اغلب مناظرهکنندهها این حرکت علمی و فرهنگی را برای جنجال خبری استفاده میکنند.
*مناظره در تقویت دیدگاهها و دانش عمومی تاثیر دارد
جباری در بخش دیگری از سخنان خود برگزاری مناظره علمی و فرهنگی را یک نیاز فردی و جمعی برای تقویت، توسعه و تعمیق نگرشها دانست، بیان داشت: این سری مراسمها در بالا رفتن سطح آگاهی عمومی تاثیر زیادی دارد.
مدیرکل برنامهریزی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ارومیه با اظهار اینکه با گذشت زمان و اتفاق افتادن رویدادهای مختلف در اشخاص نگرشهای خاصی شکل میگیرد، چهبسا دیدگاه آنها به طور کامل نسبت به گذشته تغییر کند، اضافه کرد: مناظره در افزایش یافتن اطلاعات و دانش عمومی، گسترش یافتن دامنه آگاهی فرد و استحکام آن تاثیر زیادی دارد.
این مسؤول با اشاره به اینکه در آئین مناظره برداشتها و تحلیلهای موجود همچنین نتیجهگیریهای مختلف به بوته نقد گذاشته میشود، اضافه کرد: افراد و جوامع تحلیلی از مسائل مختلف دارند، که در مناظره با دیگران درستی یا نادرستی این عقاید مشخص میشود.
جباری با اظهار اینکه در مناظره ضعف و نادرستی این نگرشها بهتر معلوم میشود، خاطرنشان کرد: پس اینکه مناظره در بالا رفتن آگاهی عمومی تاثیر زیادی دارد، به هیچ عنوان سخن گزاف و بیهودهای نیست.
عضو هیأت علمی دانشگاه ارومیه با اشاره به اینکه معمولا افراد دغدغهمند در این سری فعالیتهای فکری شرکت میکنند، تصریح کرد: کسی که دغدغهای نسبت به موضوعهای ملی، بینالمللی و مسائل پیرامون خود ندارد، معمولا گرایشی به این قبیل نشستها و امور نیز پیدا نمیکند.
وی تاکید کرد: کسانی در جامعه پیرامونی و بین ما هستند که در موضوع مورد بحث نظری به صورت عامیانه یا تخصصی ندارند، بنابراین شرکت کردن این اقشار در مناظره معنایی نداشته و نتیجهای در خور توجه هم به دنبال ندارد.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: چنین کسانی معمولا دیدگاههای از پیش تعیین شده را تکرار خواهند کرد، بنابراین در چنین شرایطی مناظره به صورت غیرعلمی برگزار شده است، و در نهایت اهداف تعیین شده در این زمینه جامه عمل نمیپوشد.
مدیرکل برنامهریزی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ارومیه اظهار داشت: در مناظرههای غیرعلمی افراد به جای اینکه درصدد کشف حقیقت با گفتوگوهای منصفانه دوطرفه باشند، اندیشه و اعتقادات خود در موضوع موجود را به طرف مقابل تحمیل میکنند، که این حرکت غیرعلمی و دور از اخلاق است و باید به معنای واقعی کلمه از آن پرهیز کرد.