خبرهای داغ:
مدیر برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ارومیه:
مدیر برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ارومیه گفت: برپایی مناظره‌های علمی در بالا رفتن آگاهی عمومی تا اندازه زیادی مؤثر است.
کد خبر: ۸۶۷۹۳۱۲
|
۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۵
به گزارش خبرگزاری بسج آذربایجان غربی، حجت‌الاسلام کریم جباری در کارگاه آموزشی فن بیان و مناظره که در سالن جلسات جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی برگزار شد، اظهار داشت: برگزاری مناظره‌های علمی و منطقی در بالا رفتن آگاهی عمومی تأثیر زیادی دارد.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه با همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی استان مسابقات مناظره با شرکت دانشجویان در خرداد ماه برگزار می‌شود، ترتیب دادن این قبیل برنامه‌های آموزشی و رقابتی را قابل تقدیر دانست، گفت: باید جوانان ما درس سیاست‌ورزی در عرصه‌های واقعی را به تدریج از محیط‌های دانشگاهی فرا گیرند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه طرفین مناظره و هیأت داوران باید نسبت به موضوع مورد بحث تسلط داشته باشند، ادامه داد: باید با اطلاعات و مطالعات کافی در این آئین شرکت کنند، تا اینکه به صورت مستند، علمی و منطقی وارد موضوع شوند.

این مسؤول داشتن اطلاعات نادرست درباره موضوع را یکی از آسیب‌های اساسی در این آئین عنوان کرد و ادامه داد: شرکت‌‌کننده‌ها باید به طور جدی از آمیختن صحبت‌ها به مغالطه، سفسطه، ابهام و دروغ خودداری کنند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه ارومیه پرهیز از انجام دادن کارهای تبلیغی در هنگام مناظره و اجتناب نسبت به قشون‌کشی را خواستار شد، ادامه داد: متاسفانه اغلب مناظره‌کننده‌ها این حرکت علمی و فرهنگی را برای جنجال‌ خبری استفاده می‌کنند.

*مناظره در تقویت دیدگاه‌ها و دانش عمومی تاثیر دارد

جباری در بخش دیگری از سخنان خود برگزاری مناظره علمی و فرهنگی را یک نیاز فردی و جمعی برای تقویت، توسعه و تعمیق نگرش‌ها دانست، بیان داشت: این سری مراسم‌ها در بالا رفتن سطح آگاهی عمومی تاثیر زیادی دارد.

مدیرکل برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ارومیه با اظهار اینکه با گذشت زمان و اتفاق افتادن رویدادهای مختلف در اشخاص نگرش‌های خاصی شکل می‌گیرد، چه‌بسا دیدگاه آنها به طور کامل نسبت به گذشته تغییر کند، اضافه کرد: مناظره در افزایش یافتن اطلاعات و دانش عمومی، گسترش یافتن دامنه آگاهی فرد و استحکام آن تاثیر زیادی دارد.

این مسؤول با اشاره به اینکه در آئین مناظره برداشت‌ها و تحلیل‌های موجود همچنین نتیجه‌گیری‌های مختلف به بوته نقد گذاشته می‌شود، اضافه کرد: افراد و جوامع تحلیلی از مسائل مختلف دارند، که در مناظره با دیگران درستی یا نادرستی این عقاید مشخص می‌‌شود.

جباری با اظهار اینکه در مناظره ضعف و نادرستی این نگرش‌ها بهتر معلوم می‌شود، خاطرنشان کرد: پس اینکه مناظره در بالا رفتن آگاهی عمومی تاثیر زیادی دارد، به هیچ عنوان سخن گزاف و بیهود‌ه‌ای نیست.

عضو هیأت علمی دانشگاه ارومیه با اشاره به اینکه معمولا افراد دغدغه‌مند در این سری فعالیت‌های فکری شرکت می‌کنند، تصریح کرد: کسی که دغدغه‌ای نسبت به موضوع‌های ملی، بین‌المللی و مسائل پیرامون خود ندارد، معمولا گرایشی به این قبیل نشست‌ها و امور نیز پیدا نمی‌کند.

وی تاکید کرد: کسانی در جامعه پیرامونی و بین ما هستند که در موضوع مورد بحث نظری به صورت عامیانه یا تخصصی ندارند، بنابراین شرکت کردن این اقشار در مناظره معنایی نداشته و نتیجه‌ای در خور توجه هم به دنبال ندارد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: چنین کسانی معمولا دیدگاه‌های از پیش تعیین شده را تکرار خواهند کرد، بنابراین در چنین شرایطی مناظره به صورت غیرعلمی برگزار شده است، و در نهایت اهداف تعیین شده در این زمینه جامه عمل نمی‌‌پوشد.

مدیرکل برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ارومیه اظهار داشت: در مناظره‌های غیرعلمی افراد به جای اینکه درصدد کشف حقیقت با گفت‌وگوهای منصفانه دوطرفه باشند، اندیشه و اعتقادات خود در موضوع موجود را به طرف مقابل تحمیل می‌کنند، که این حرکت غیرعلمی و دور از اخلاق است و باید به معنای واقعی کلمه از آن پرهیز کرد.

ارسال نظرات