رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی:
رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی گفت: برپایی مناظره یک فرصت مناسب برای بارورسازی اندیشه‌ها به شمار می‌رود.
کد خبر: ۸۶۷۹۳۱۱
|
۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۴
به گزارش خبرگزاری بسج آذربایجان غربی، امین رستم‌زاده در کارگاه فن بیان و مناظره که در آستانه برگزاری مسابقات مناظره دانشجویان در ارومیه برگزار شد، اظهار داشت: این برنامه‌ها یک فرصت مناسب برای بارورسازی اندیشه‌هاست.

وی در ادامه سخنان خود هدف از برپایی مناظره را تلاش برای احقاق حق دانست و ادامه داد: برگزاری این سری نشست‌ها به معنای واقعی کلمه بن‌بست‌های اندیشه افراد را درمی‌نوردد، به این ترتیب تعالی و سعادت برای ابنای بشر تحقق می‌یابد.

این مسؤول برگزاری این سری نشست‌‌ها را یک راه برای هدایت یافتن جامعه دانشجویی از سطحی‌نگری در موضوع‌ها به سمت عمق بخشیدن به افکار دانست، خاطرنشان کرد: همچنین در این زمینه باید فرمایشات مقام معظم رهبری را مورد توجه قرار داد.

رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی ضمن اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری «کرسی‌های آزاداندیشی می‌تواند یک جریان سیاسی فکری با ارزشی را به راه بیندازد»، اضافه کرد: بنابراین باید با الهام از فرمایشات ایشان در این زمینه گام برداشت.

این مسؤول با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت دوری از بحث‌های متعصبانه و تحریک شده به وسیله جریان‌های سیاسی که برای اهداف کوتاه مدت‌شان است، اضافه کرد: مسئولان فرهنگی و دانشگاهی باید مولفه‌های مورد نظر ایشان در زمینه تحقق نهضت آزادی فکری را عملیاتی کنند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه باید بسترهای لازم برای برپایی کرسی‌های آزاداندیشی در فضای اخلاقی و علمی را فراهم کرد، بیان داشت: در این صورت به طور قطع دانشگاه‌های ما به عنوان یک دانشگاه تمدن‌ساز در پهنه جهان اسلام نقش‌آفرینی خواهد کرد.

رستم‌زاده بسترسازی برای تقویت فرهنگ نقدپذیری، داشتن تفکر خلاق و استدلال‌محور، پاسخ‌گویی علمی و منطقی به چالش‌ها و شبهات و جریان‌های مخرب فکری، جلوگیری از بداخلاقی در عرصه گفتمانی، رعایت اخلاق اسلامی در گفتگوهای علمی و عمومی، ورود به عرصه جنگ هدفمند و نرم تئوریک دشمنان را پیامدهای مثبت برگزاری مناظرات دانشجویی برشمرد.

وی در بخش پایانی سخنان خود برگزاری مناظره را یکی از راه‌های اصلی و مورد توجه اولیای دینی و انبیا برای هدایت ابنای بشر به صراط مستقیم دانست، اضافه کرد: در ادوار مختلف تاریخی اولیا، اندیشمندان و فضلا با استفاده از این روش برای پاسخ گفتن به شبهات و سوالات اقدام کرده‌اند.

رستم‌زاده ارائه استدلال منطقی، روشنگری، توجه به کرامت انسانی طرف مقابل، اخلاق‌مداری، سعه‌صدر مقابل شنیدن صحبت‌های مخالفان را در جدال کلامی لازم و ضروری دانست، بیان داشت: رعایت موازین اخلاقی، حفظ حرمت طرف مقابل، تمرکز حواس و خوب شنیدن، درک کردن مطالب افراد تیم مقابل، پاسخگویی به‌هنگام و درست همچنین حفظ نظم برنامه نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

ارسال نظرات