خبرهای داغ:
مدیرکل اداره راه و شهرسازی آذربایجان غربی:

57 درصد اراضی تصرف شده آذربایجان غربی انفرادی هستند

مدیرکل اداره راه و شهرسازی آذربایجان غربی با بیان اینکه 57 درصد از اراضی تصرف شده در آذربایجان غربی انفرادی هستند، گفت: 43 درصد از اراضی به صورت گروهی اقدام به تصرف اراضی این استان کرده‌اند.
کد خبر: ۸۶۷۹۳۰۹
|
۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۳
به گزارش خبرگزاری بسج آذربایجان غربی، داریوش نصر در مراسم معارفه فرمانده یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن آذربایجان غربی که در سالن آمفی تئاتر این اداره برگزار شد، اظهار داشت: یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن هم‌اکنون در کل کشور فعال شده و در کنار اداره راه و شهرسازی استان‌های کشور از ارزش‌های حفاظت از اراضی پاسداری خواهد کرد.

وی ادامه داد: تحولات شهرنشینی باعث تخریب منابع طبیعی و گسترش حاشیه‌نشینی و همچنین تخریب اراضی کشاورزی شده است.

مدیرکل اداره راه و شهرسازی آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: با توجه به حاصل‌خیز بودن زمین‌های کشاورزی این استان لازم است توسعه پایدار در صنعت کشاورزی این استان حاصل شود.

این مسؤول افزود: روش‌های مختلفی در راستای حفاظت اراضی کشاورزی در این استان در نظر گرفته شده است و تمام تلاش لازم برای حفظ اراضی ملی در حوزه‌های درون شهری و حاشیه‌های شهرهای این استان مدنظر قرار گرفته شده است تا بتوانیم آیندگان نسل‌های بعدی را از مشکلات زیست محیطی مصون کنیم.

نصر ادامه داد: یکی از موضوعات مهمی که در طول چند سال اخیر با آن مواجه بودیم موضوع زمین‌خواری است، اراضی ملی به وسیله افرادی فرصت‌طلب متصرف می‌شد لذا این معضل با دستور مقام معظم رهبری مورد پیگیری قرار گرفت و مقرر شد تمام مسؤولان ذیربط با پدیده زمین‌خواری مقابله کنند.

وی به فرمایش رهبر انقلاب اسلامی مبنی بر ضرورت حفظ و حراست از اراضی و جلوگیری از تخریب محیط زیست اشاره کرد و ادامه داد: مقام معظم رهبری تاکیدات بسیاری را در جهت مقابله و مبارزه با پدیده زمین‌خواری به مسؤولان فرمودند.

مدیرکل اداره راه و شهرسازی آذربایجان غربی ادامه داد: از دیگر موضوعات مورد بحث در موضوع اراضی، بحث افزایش جمعیت در شهرها و افزایش حاشیه‌نشینی در شهرها است که این موضوعات موجب ایجاد پدیده شوم زمین‌خواری در شهرها می‌شود.

این مسؤول خاطرنشان کرئ: در راستای حل این معضل یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن آذربایجان غربی باید پاسخگوی سوالات اساسی در خصوص زمین‌خواری اراضی این استان باشد.

نصر افزود: این سازمان باید رایج‌ترین شیوه‌ برای برای زمین‌خواری در استان را بیان کرده و عوامل و موانع مبارزه با پدیده زمین‌خواری را تجسس کرده و اقدامات موثر را در راستای رفع این معضلات را انجام دهد.

وی ادامه داد: سازمان ملی زمین و مسکن آذربایجان غربی باید راه‌های مقابله با پدیده زمین‌خواری را به وسیله برنامه‌های مدون ارائه کرده و این برنامه‌ها را به صورت هر شش ماه یک بار ارزیابی کرده و آمار و ارقام این برنامه‌ها را به صورت کمی در اختیار مسؤولان قرار دهند.

مدیرکل اداره راه و شهرسازی آذربایجان غربی، نداشتن سیستم یکپارچه و عدم اطلاعات درست در خصوص اراضی کشاورزی را از آفت‌های مهم عنوان کرد و ادامه داد: تمام دستگاه‌های اجرایی که مرتبط با این موضوع هستند باید دارای اطلاعات یکپارچه باشند.

این مسؤول ادامه داد: سود بالای زمین‌خواری سبب ایجاد انگیزه در افراد فرصت‌طلب می‌کند لذا یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن آذربایجان غربی برخوردهای متناسب با این نوع جرم را در نظر داشته باشد.

نصر افزود: با توجه به اینکه برخی از اراضی در استان بدون ملک بوده لذا لازم است این اراضی با نصب تابلو در اراضی و یا حفر کانال لکه‌گذاری شود تا مورد سواستفاده افراد فرصت‌طلب قرار نگیرد.

وی بر ضرورت کنترل و نظارت این اراضی تاکید کرد و ادامه داد: باید اقدامات لازم در جهت نظارت بر این اراضی صورت بگیرد.

مدیرکل اداره راه و شهرسازی آذربایجان غربی با بیان اینکه 57 درصد از اراضی تصرف شده در آذربایجان غربی انفرادی هستند، ادامه داد: 43 درصد از اراضی به صورت گروهی اقدام به تصرف اراضی این استان کرده‌اند.

این مسؤول ادامه داد: 55 درصد از افرادی که اقدام به تصرف اراضی این استان کرده‌اند زیر دیپلم، شش درصد لیسانس و 22 درصد نیز فوق دیپلم هستند.

ارسال نظرات