خبرهای داغ:
امروز آغاز درخشش ستاره‌ای است که سیمایی پیامبرگونه دارد و صوت زیبایش لحن رسول الله(ص) را برای پدر تداعی می‌کند.
کد خبر: ۸۶۷۹۳۰۰
|
۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۵
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، باز هم جشن میلادی دیگر اما این بار در خانه حسین‌ بن علی(ع)، امروز فضای خانه حسین(ع) با حضور نوگلی عطرآگین می‌شود که روزی گل وجودش در راهی که پدر برگزیده پرپر می‌گردد، امروز رشید کربلا در آغوش لیلا آرمیده است، امروز علی اکبر حسین(ع) چراغ امامت و ولایت را نوری دیگر می‌بخشد و با حضورش آرام بخش قلب مادر و امید دل پدر می‌شود...

امروز آغاز درخشش ستاره‌ای است که سیمایی پیامبرگونه دارد و صوت زیبایش لحن رسول الله(ص) را برای پدر تداعی می‌کند، آری چه زیباست میلاد فرزند حسین(ع) آنکه جوانان بنی‌هاشم را رهبری می‌کند و آن‌چنان در رکاب پدر در حرکت است که نخستین داوطلب حضور در میدان جنگ می‌شود...

امروز 11 شعبان روز ولادت حضرت علی اکبر(ع) در تقویم هجری قمری است. در این روز فرزند بزرگ امام حسین (ع) در مدینه چشم به دنیا گشود. ایشان از نظر سیرت و صورت بسیار به پیامبر اعظم(ص) شبیه بود به گونه‌ای که امام حسین(ع)  در روز عاشورا بعد از اینکه آن حضرت اذن ورود به میدان پیکار را طلبید، سر بر آسمان بلند کرد و فرمود: «اللهم اشهد علی هؤلاء القوم فقد برز الیهم غلام اشبه الناس برسولک محمد خلقا و خلقا و منطقا و کنا اذا اشتقنا الی رؤیة نبیک نظرنا الیه...»

آن حضرت از دوران جوانی مجموعه‌ای کامل از فضایل را در برداشت و اینها همه به واسطه تربیت شایسته‌ای بود که از سوی خانواده انجام گرفته بود و بر فضایل ایشان همین کفایت می‌کند که حتی شخصی چون معاویه که از ابتدا شمشیر مخالفت و دشمنی با خاندان عصمت را برافراشته بود نسبت به بیان فضیلت‌های این حضرت دریغ نمی‌کرد.

در این خصوص حجت‌الاسلام والمسلمین قاسم شاهرودی مدرس حوزه و دانشگاه گفت: حضرت علی اکبر(ع) سرشار از عشق به پدر بود که اوج آن در روز عاشورا متجلی شد.

وی با بیان اینکه آن حضرت حتی لحظه‌ای از احترام به پدر خود غفلت نمی‌کرد، ادامه داد:  آن حضرت در پایان نیز جان خود را فدای مسیری کرد که پدر آن را دنبال برگزیده بود.

حجت الاسلام شاهرودی با اشاره به اینکه شجاعت و از خودگذشتگی آن حضرت متفاوت با دیگر شهدای کربلا بود، افزود: شجاعت او به حدی بود که بر دل دشمنان لرزه افکنده بود و آنها خود نیز بر این مسئله اقرار داشتند.

مدرس حوزه و دانشگاه با اظهار به اینکه شهادت این حضرت در روز عاشورا بیانگر پیروزی خون بر شمشیر بود، بیان کرد: حضرت علی اکبر(ع) از شجاعت و بصیرتی بی مثال برخوردار بود و در روز عاشورا نخستین شهید قوم بنی هاشم شد.

وی افزود: آن حضرت به علت داشتن غیرت دینی پیش از آنکه تماشاگر شهادت پدر و عمو و دیگر خاندان عصمت شود خود به میدان پیکار شتافت و فداکارانه و جهادگرانه برای پاسداری از اسلام و قرآن مبارزه کرد.

حجت‌الاسلام شاهرودی خاطرنشان کرد: بی‌شک زمانی که شجاعت با ایمان یک جا جمع شود آنگاه می‌تواند انسان را به مرتبه‌ای والا و اوجی از موفقیت برساند که نمونه آن حضرت علی اکبر(ع) بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین رحیم عبادی پژوهشگر و کارشناس دینی نیزبا  اشاره به سجایای اخلاقی آن حضرت گفت: حضرت علی‌اکبر(ع) بسیار ساده زندگی می‌کرد و در رفتار با دیگران بسیار مهربان و خوش اخلاق بود.

وی با بیان اینکه ایشان همیشه در حال رفت و آمد با فقرا و تهیدستان بود و حتی خود بر دهان آنها غذا می‌گذاشت، ادامه داد: ایشان هرگز نژاد و ثروت را دلیل برتری افراد تلقی نمی‌کرد بلکه از نظر ایشان همه بندگان خداوند هستند و تنها تقوا و ایمان ملاک برتری انسان‌هاست.

حجت‌الاسلام عبادی به دیگر سجایای رفتاری آن حضرت اشاره کرد و افزود: عیادت از بیماران و حضور در تشییع جنازه اموات عمل همیشگی ایشان بود و هرگز از صله با خویشاوندان و دوستان دست نمی‌کشید.

کارشناس دینی در ادامه با اشاره به اینکه روز میلاد این حضرت روز جوان نام گرفته است، گفت: امروز باید تمام جوانان با تاسی گرفتن از حضرت علی اکبر(ع) و الگو قرار دادن سیره و منش این حضرت علی اکبرهای زمان خود باشند و سعادت دنیا و آخرت خویش  را در وجود این معصومین دنبال کنند.

وی خاطرنشان کرد: جوانان باید آگاه باشند که با دوری از قرآن و سیره اهل بیت تنها خود را به وادی ضلالت و گمراهی سوق می‌دهند و دچار شقاوت و بدفرجامی می‌شوند.

حجت‌الاسلام عبادی تصریح کرد: روز تولد نوگل باغچه زندگی امام حسین (ع) بهترین فرصت برای تبیین ابعاد زندگی حضرت علی‌اکبر است که در این زمینه لازم است تمام مراکز علمی و دینی اعم از حوزوی و دانشگاهی به پاخیزند و با برگزاری نشست‌های سیره شناسی معصومین گامی به سوی ترویج دین داری و اسلام شناسی در جامعه بردارند.

عباس فاطمی کارشناس تاریخ اسلام نیز با بیان اینکه حضرت علی اکبر(ع) تربیت یافته امام حسین (ع) بود، گفت: آن حضرت در آموزش قرآن و آموزه‌های دینی و اسلامی به فرزندش بسیار تلاش کرد و فرزندش را نسبت به وقایع روز جامعه آگاه می‌کرد.

فاطمی بیان کرد: کمالات انسانی چنان در وجود آن حضرت شعله کشیده بود که تعظیم همگان را در برابر خود موجب می‌شد.

کارشناس تاریخ اسلام ادامه داد: وارستگی و فهم و بصیرت آن حضرت به حدی بود که سبب شگفتی عموم مردم به ویژه دشمنان شده بود.

وی با اشاره به اینکه حضرت علی اکبر(ع) جوان‌ترین شهید کربلا بود، خاطرنشان کرد: سن آن حضرت در هنگام شهادت 25 یا 28 سال بوده است و علی رغم جوانی بسیار فداکارانه همراه پدر و عموی خویش در برابر دشمنان ایستادگی و مبارزه کرد.

امروز متاسفانه یک جنگ فرهنگی عظیم و جدی علیه بنیان‌های جامعه دینی آغاز شده است و در این میان جوانان هدف اصلی دشمن هستند. تخریب باورهای دینی، ترویج معاصی و فحشا، از بین بردن خانواده و... همه اهدافی است که در جنگ نرم دنبال می‌شود و در این میان تنها بهره‌مندی از الگوهای دینی می‌تواند راهگشای عمل باشد. علی بن حسین بن علی(ع) اسوه تمام عیار از یک جوان شیعی است. جوانی که در راه دین و ولایت رشادت‌های بسیاری از خود نشان داد و در نهایت نیز در همین راه به شهادت رسید.

متاسفانه این یک واقعیت است که ما نسبت به سیره اهل بیت (ع) و به ویژه حضرت علی اکبر (ع) آگاهی و شناخت اندکی داریم و سالروز ولادت ایشان فرصت بسیار مناسبی است که نسبت به این بزرگوار آگاهی بیشتری به دست آوریم.


 زهرا اسدی
ارسال نظرات