خبرهای داغ:
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی:

همه راه‌های منتهی به مبادی خروجی و ورودی مرزها وضعیت نامناسبی دارند

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی درآمدسرانه یک شهروند در آذربایجان غربی را حدود 7 میلیون تومان عنوان کرد.
کد خبر: ۸۶۷۹۲۸۵
|
۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۹
به گزارش خبرگزاری بسج آذربایجان غربی، ناصر حضرتی در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به وضعیت سخت اقتصادی کشور در سال گذشته اظهار کرد: سال 94 که اولین سال احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور بشمار می رفت به گفته نوبخت سال سختی به لحاظ وضعیت بودجه ای محسوب می شد.

وی سازمان مدیریت و برنامه ریزی را یک سازمان راهبر توسعه عنوان کرد و افزود: مجری توسعه، دستگاه های اجرایی هستند که باید امکانات و زمینه های مناسب مالی برای آنها فراهم شود.

وی افزایش بهره وری، کنترل بیکاری، افزایش تولیدات صادراتی،کاهش تورم و ارتباط هوشمندانه با دنیای خارج را از راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: یکی از اولویت های ما در برنامه ششم توسعه که بایستی عملیاتی شود این است که حداقل بهبود در شاخص های توسعه انسانی و ترمیم زیر ساخت ها و قابلیت هایی استان را فراهم نماییم.

وی وضعیت شاخص های توسعه استان را بسیار تاسف بار عنوان کرد و گفت: این استان در سه مولفه باسوادی، سلامت و درآمد سرانه در رده های پایینی قرار دارد.

وی تصریح کرد: در سال 90 - 91 وضعیت درآمد سرانه هر شهروند در آذربایجان غربی از 50 درصد درآمد سرانه میانگین کشوری کم بود اما این اتفاق در سال 92 کمی بهبود یافت.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی افزود: بر اساسس آمارهای مرکز آمار ایران میانگین درآمد سالانه یک شهروند در کشور 13میلیون تومان است اما در آذربایجان غربی حدود 7 میلیون تومان است، و این یعنی ما شکاف آزار دهنده ای در این خصوص داریم.

حضرتی گفت: در رابطه با شاخص سلامت نیز که یکی از دغدغه مهم سازمان محسوب می شود شاخص سرانه تخت فعال در کشور حدود 7/1 است به ازای هر یک هزار نفر ولی در استان این رقم 1 درصد است، یعنی اگر حتی وضعیت بیمارستان های در حال احداث استان را نیز در نظر بگیریم کمتر از یک و نیم درصد است.

وی بهبود وضعیت عمرانی استان را نیز منوط به بهبود وضعیت درآمدی دولت عنوان کرد و گفت: ما در استان آذربایجان غربی به شدت درگیر مطالبات پیمانکاران هستیم بنابراین یکی از مهمترین اقدامات ما این است که همزمان با اینکه پروژه های عمرانی جلو می رود بخشی از مطالبات پیمانکاران نیزتسویه شود.

حضرتی با بیان اینکه پیش بینی می شد در سند چشم انداز برنامه پنجم توسعه به یک میانگین 8 درصدی برسیم اما متاسفانه نتها این اتفاق نیافتاده بلکه به رشد منفی 6 درصد رسیدیم.

وی اظهار کرد: یکی از دغدغه های سازمان مدیریت و برنامه ریزی در استان بحث منابع درآمد استان است، ما در سال 94 منابع درآمدی استان آذربایجان غربی که همان منابعی می باشد که واریز خزانه استانی برای مصارف استانی می شود حدود 777 میلیارد تومان پیش بینی کرده بود که تقریبا 90 درصد آن تحقق پیدا کرد و در سال 95 نیز 933 میلیارد تومان خواهد بود.

وی با اشاره به شاخص نسبت ماليات به GDP، اظهار داشت: اين نسبت در حال حاضر در كل كشور 6 درصد و براي استان 1.5 درصد می باشد.

حضرتی یکی از مزیت‌های اصلی آذربایجان غربی را داشتن مرزهای طولانی با کشورهای همسایه عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه 965 کیلومتر مرز داریم اما همه راه‌های منتهی به مبادی خروجی و ورودی مرزها مانند ارومیه_سرو ، راه نقده _پیرانشهر تمرچین و نیز راه خوی قطور ،رازی و جاده اواوغلی _بازرگان از وضعیت بسیار نا مناسبی برخوردار هستند.

ارسال نظرات