مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجانغربی از مرمت و بازسازی پل تاریخی باراندوز چای ارومیه خبر داد.
کد خبر: ۸۶۷۹۲۵۷
|
۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۴
به گزارش خبرگزاری بسج آذربایجان غربی، جلیل جباری در گفتگو با خبرنگار با بیان اینکه طرح مرمت و بازسازی پل تاریخی باراندوز چای ارومیه یكی از طرح های اولویت دار این اداره كل در سالجاری بشمار می آید افزود: با توجه به اینكه پل تاریخی قلعه جوق باراندوز در دو سه سال اخیر دچار آسب دیدگی شده طرح آسیب شناسی و مرمت جامع آن در سال ۹۳ از سوی این اداره كل تهیه شده است.

وی ادامه داد: پس از اخذ نظر مساعد معاونت میراث فرهنگی كشور، اقدامات جهت تامین منابع مالی مورد نیاز بعمل آمد ولی متاسفانه تا بهمن ماه سال گذشته این امر محقق نشد كه در نهایت با توجه به اهمیت شایان توجه این اثر تاریخی و پیگیری های این اداره كل، توانستیم ردیف اعتبار مالی را برای آن اخذ كنیم و پس از تشریفات قانونی، در اسفند ماه سال گذشته با پیمانكار ذی صلاح قرارداد منعقد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: شروع عملیلت بازسازی و مرمت این پل، با بارش های كم سابقه اخیر مواجه شد ومتعاقب آن به دلیل بالا آمدن آب رودخانه، امكان ادامه عملیات مرمت كه نیاز به پی كنی و پی ریزی در بستر رودخانه بود، میسر نشد كه عملیات اجرائی آن پس از پایین آمدن آب رودخانه، مجددا از سر گرفته خواهد شد.

جباری، حساسیت های عمومی نسبت به آثار و ابنیه تاریخی در معرض خطر استان را ارزشمند توصیف كرد و افزود: این اداره كل حسب وظیفه ذاتی خویش متولی حفظ و صیانت از مواریث تاریخی استان است و مرمت و بازسازی ابنیه تاریخی و باستانی همواره در سرلوحه برنامه های سالیانه ما قرار دارد.

وی یاد اور شد: این وظیفه مهم و سنگین نیاز به تامین و تخصیص اعتبارات لازم و بموقع دارد كه امیدوارم حداقل در این مورد بخصوص مربوط به پل تاریخی باراندوز ارومیه، بتوانیم با تامین اعتبار تا پایان سال جاری عملیات مرمت و بازسازی آن به اتمام رسد.

پل تاریخی قلعه جوق باراندوز ارومیه كه قدمت آن به دوران قاجاریه می رسد در سال ۱۳۷۹ در فهرست آثار تاریخی كشور به ثبت رسیده است.

ارسال نظرات