خبرهای داغ:
والیبال جایگاه ویژه ای در میان ارومیه ای ها دارد و به جرات می توان آن را محبوب ترین ورزش بین مردم این شهر دانست. حضور پرتعداد و پرشور مردم در ورزشگاه، وجود ورزشکاران مستعد و اقبال به این رشته حتی در محلات و کوچه پس کوچه های شهر موجب شده تا ارومیه، پایتخت والیبال کشور لقب بگیرد.
کد خبر: ۸۶۷۹۲۵۴
|
۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۱
به گزارش خبرگزاری بسج آذربایجان غربی، والیبال جایگاه ویژه ای در میان ارومیه ای ها دارد و به جرات می توان آن را محبوب ترین ورزش بین مردم این شهر دانست. حضور پرتعداد و پرشور مردم در ورزشگاه، وجود ورزشکاران مستعد و اقبال به این رشته حتی در محلات و کوچه پس کوچه های شهر موجب شده تا ارومیه، پایتخت والیبال کشور لقب بگیرد. اما دلیل این علاقه گسترده چیست؟

از ابتدای قرن جاری پس از این که میرمهدی ورزنده، از اساتید شناخته شده ورزشی تبریز، والیبال را به ایران معرفی کرد این رشته ورزشی با استقبال خوب آذربایجانی ها مواجه شد.

البته میزان استقبال در شهرهای گوناگون متفاوت بود. به عنوان مثال تبریز به عنوان شهری که به دلیل ماهیت صنعتی شهر، بخش عمده ای از جمعیت آن را صنعتگران و قشر کارگر تشکیل می داد و بعد از ظهرها از کار فراغت داشند، بیشتر به سمت فوتبال سوق پیدا کرد. لازم به ذکر است فوتبال به سبک امروزی، اوایل قرن 19 بین جوامع کارگری انگلیس به وجود آمد و رسمیت پیدا کرد.

اما ارومیه ای ها که بیشتر در باغات سکونت داشتند، با توجه به فضای مورد نیاز برای والیبال، بیشتر به سمت این رشته ورزشی سوق پیدا کردند. شاید بین تمام شهرهای ایران ارومیه تنها شهری است که نوجوانان آن در کوچه پس کوچه ها به جای فوتبال به والیبال گرایش دارند.

اما قدمت این رشته ورزشی به طور رسمی در سطح کشور به بیش از 50 سال باز می گردد. از همان سال های دهه 40 و 50 که مسابقات سراسری والیبال به شکل منتخب بین استان ها برگزار می شد ارومیه به عنوان نماینده استان، در کنار تهران و گیلان و مازندران جزو قطب های کشور محسوب می شد.

پاس و ساندیس نام قدیمی ترین باشگاه های والیبال ارومیه هستند که در مسابقات کشوری حضور پیدا کردند.

بدون شک با توجه به این پیشینه و قدمت والیبال در ارومیه و استعداد بالقوه جوانان شهر در این رشته ورزشی، بسرمایه گذاری مقتضی و توجه بیشتر به ظرفیت های موجود، موجب شکوفاتر شدن هر چه بیشتر والیبال در کشور و معرفی استعدادهای برتر خواهد شد.

منبع: ندای ارومیه

ارسال نظرات