خبرهای داغ:
سرپرست پايگاه میراث جهانی زیگورات شوش گفت: بنای تاریخی چغازنبیل در تمام زمینه ها نیازمند حفاظت است تا برنامه‌های مرمت آن بدون مشکل به سرانجام برسد.
کد خبر: ۸۶۷۹۲۴۸
|
۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۹

به گزارش خبرنگار بسیج، به مناسبت هفته میراث فرهنگی، یافته های باستان‌شناسی از محوطه های تاریخی زیگورات شوش و هفت تپه در نگارخانه معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز به نمایش درآمد.

مایشگاه یافته های باستان شناسی هفت هزار ساله در داشگاه شهید چمران اهواز، با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان برپا و تا سوم خردادماه ۹۵ دایر است که بازدید از آن برای عموم همشهریان آزاد است.

به گزارش مهر، سرپرست پایگاه میراث جهانی زیگورات شوش ظهر امروز چهارشنبه در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه اظهار کرد: بنای تاریخی چغازنبیل در تمام زمینه ها لازم است حفاظت شود تا برنامه‌های مرمت آن بدون مشکل به سرانجام برسد. 

علیرضا رازقی اضافه کرد: اگر جایگاه میراث فرهنگی را تا به امروز بالا می بینید به خاطر حس دلبستگی است.

رازقی گفت: ضرورت دارد میرات فرهنگی در كار و عمل بكوشد تا فعالیت های آن برای جامعه نیز موثر باشد.

این مقام مسئول توضیح داد: در گذشته شناخت كافی بر روی زمین شناسی زیگورات شوش نبود اما با تشكیل کارگروه‌ها این زمین‌ها مورد بررسی قرار گرفت تا وضعیت گسل‌ها و كل ساختار های زمین شناسی منطقه شناسایی شوند.

ناودان ها عوامل مهم در حیات بنا

رازقی در بخش دیگر سخنانش گفت: سال ۹۴ مطالعات جامعی درباره وضعیت ناودان های تاریخی موجود در زیگورات چغازنبیل به عنوان یکی از عوامل مهم بقا و حیات این بنا و همچنین امکان سنجی میزان اثر بخشی آنها با توجه به گذشت زمان بسیار طولانی از ساخت آنها، در هدایت و کنترل آب ناشی از باران صورت گرفت.

 وی افزود: مطالعات بر روی خاک برداری محوطه بنای چغازنبیل مشاهده شده که این نوع خاک از  نظر رنگ و نوع شیمیایی با بنای چغازنبیل همخوانی دارد و برای کار مرمت بنا نیز مورد استفاده است.

رازقی بیان کرد: محوطه باستانی چغازنبیل دارای تنوع زیادی در مصالح آجر، خشت خام، چوب، سنگ، ملات و همینطور دارای تنوع زیادی در خشت های تولیدی است.

سرپرست پایگاه میراث جهانی زیگورات شوش تصریح کرد: مطالعات مربوط به کنترل کیفیت مواد و مصالح مرمتی برای تولید خشت، ملات و کاهگل توسط بخش مطالعات آزمایشگاهی پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه پیشتر نیز صورت گرفته است.

بهترین آزمایشگاه برای چغازنبیل

رازقی اظهار کرد: آزمایشگاه منطقه چغازنیبل تجهیزات و كارشناسان مجربی در زمینه های خشت، آجر، ملات، سنگ و مرمت اشیاء فعالیت دارد. با این ظرفیت ها می توان گفت این آزمایشگاه جایگاه نخستی در بین آزمایشگاه های دیگر دارد.   

روش فتوگرافی برای مرمت دقیق

وی ادامه داد: برای حذف و خطای بسیار اندک در مرمت، روش فتوگرامتری بسیار دقیق است. با صحبت های مطرح شده قرار براین است مرمت طبقات دیگر چغازنبیل به صورت دیجیتالی انجام شود.  

رازقی گفت: امیدوارم این كار برای باقی بناها اتفاق بیفتد تا یك دیتابیس دقیق و علمی بوجود بیاید.

سرپرست پایگاه میراث جهانی چغازنبیل  به مشکل میراث فرهنگی اشاره کرد و گفت: در زمینه نقشه مشكل داریم که برخی كارهای مرمت صورت می گیرند اما بدون نقشه و كار علمی.

به گزارش مهر، علاقمندان به بازدید از نمایشگاه یافته های باستان‌شناسی ازمحوطه های تاریخی چغازنبیل می توانند به نگارخانه معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهید چمران مراجعه کنند.

گفتنی است قرار است به همین مناسبت تفاهم‌نامه‌ای در زمینه تأسیس موزه منطقه ای خوزستان و علم و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز منعقد شود. همچنین طی این هفته، برنامه های متعددی از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان در سطح شهر اهواز اجرا می شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها