سامان مظاهری گفت: اصل قضیه آن است که بنا به گفته آقای سیف برجام از منظر اقتصادی هیچ دستاورد قابل ملاحظه ای تاکنون نداشته است و غارت دومیلیارد دلار از اموال ایران ناشی از ضعف دیپلماسی و اعتماد به آمریکاست.
کد خبر: ۸۶۷۹۲۴۰
|
۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۹

سامان مظاهری کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، با اشاره به اینکه غارت دو میلیارد دلاری اموال بلوکه شده ایران توسط آمریکا چه پیامد اقتصادی برای کشورمان خواهد داشت اظهار داشت: خرید اوراق قرضه از آمریکا در شرایطی که کشورمان درجنگ اقتصادی به سر می برد و رهبر معظم انقلاب بر مقاوم سازی ساختار اقتصادی کشور تاکید داشتند، یک اقدام اشتباه بود. اما این اقدام اشتباه با فضای ایجاد شده در پسابرجام تکمیل گشت و موجب غارت 2 میلیارد دلار از اموال ایران توسط دشمن شد.

وی با بیان اینکه خرید اوراق قرضه آمریکایی منطق اقتصادی ندارد و این کار از سوی هر دولتی صورت گرفته باشد اشتباه است، افزود : با این وجود دولت کنونی با جوسازی رسانه ای در حوزه 2 میلیارد پول بلوکه شده ایران و انداختن تقصیر بر گردن دولت قبل، بر روی کم کاری های و کاستیهای خود در گشایش اقتصادی -که بنابر اظهار نظر خود مسئولین دولتی انتظار می رفت پس از برجام اتفاق بیفتد- سرپوش می گذارد و  اذهان عمومی را از اصل قضیه منحرف می کند. اصل قضیه آن است که بنا به گفته آقای سیف برجام از منظر اقتصادی هیچ دستاورد قابل ملاحظه ای تاکنون نداشته است و غارت دومیلیارد دلار از اموال ایران ناشی از ضعف دیپلماسی اقتصادی و اعتماد به آمریکاست. 

این کارشناس مسائل اقتصادی خاطر نشان کرد: دولت درصدد این است تا فضای برجام و پسابرجام را  تغییر دهد. اما بی تدبیری،دیپلماسی نامناسب دولت و جو ایجاد شده در پسابرجام موجب شده است تا آمریکاییان از این شرایط سوء استفاده کرده و جرات پیدا کنند تا دو میلیارد دلار اموال بلوکه شده را غارت کنند.

مظاهری افزود: در این که خرید اوراق قرضه را از دولت آمریکا اشتباه است شکی نیست اما نباید فراموش کرد که مصادره اموال بلوکه شده ایران در فضای پسابرجام و در دولتی اتفاق افتاده است که با وعده مذاکره کردن و حل مشکلات اقتصادی و برداشته شدن تحریم ها به روی کار آمده است.

وی درخاتمه افزود:   مصادره شدن اموال نشان می دهد از ابتدا نبایستی نسبت به کاهش تحریم ها و حل  مشکلات اقتصادی با مذاکره و اعتماد به دشمن امیدوار می بود و به جای دل بستن به خارج از مرزها برای پیشرفت و پیشبرد اهداف اقتصادی کشور، بایستی برای اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی و مقاوم ساختن ساختارهای اقتصادی مریض کشور، کمر همت می بست.

ارسال نظرات