پورزرندی با اشاره به اینکه 50 منطقه کلانشهری بزرگ با 7 درصد جمعیت جهانی قریب به 40 درصد فعالیت‌های اقتصادی را از آن خود کرده اند، گفت: امروز کلانشهرها استراتژی اقتصادی می خواهند.
کد خبر: ۸۶۷۹۱۷۳
|
۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، حسین محمدپور زرندی رئیس همایش بین‌المللی اقتصاد شهری با اشاره به برگزاری این رویداد علمی گفت: یکی از موضوعات ویژه‌ای که در این همایش مورد توجه قرار گرفته است ابعاد توسعهای کلانشهرهاست.

وی با بیان اینکه یک سده پیش تعداد ناحیه های کلانشهری با جمعیتی میلیونی به عدد انگشتان دست نیز نمی‌رسید اما امروز شاهد پیدایش قریب به 300 ناحیه کلان شهری با جمعیت بالای یک میلیون هستیم، خاطرنشان نمود: در شرایط کنونی 37 شهر بزرگ در جهان با جمعیت افزون بر 10 میلیون نفر تشکیل شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه با تاکید بر اینکه می توان ادعا کرد پس از دولت ملت ها(nation-state) مناطق کلانشهری با اهمیتترین واحدهای جغرافیایی در زمینه فعالیت های توسعه ای و اقتصادی هستند، ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که در سطح جهانی بیش از 50 درصد از درآمد ملی کشورها در کلانشهرها خلق می شود به طوری که این رقم در کشورهای در حال توسعه 55 درصد است و در کشورهای توسعه یافته نیز این رقم به 85 درصد می‌رسد.

رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران، با اذعان به اینکه سهم کلانشهرها در تولید ناخالص داخلی از سهم جمعیتی آنها فزون تر است، ادامه داد: برای مثال در کشورهایی با میزان شهرنشینی بالای 30 درصد سهم شهرها در GDP به بیش از 50 درصد می رسد.

پورزرندی با بیان اینکه 10 کلانشهر بزرگ جهان با 2.6 درصد جمعیت جهانی 21 درصد از فعالیت های اقتصادی جهان را در انحصار خود دارند، خاطرنشان نمود: از سوی دیگر 50 منطقه کلانشهری بزرگ با 7 درصد جمعیت جهانی قریب به 40 درصد فعالیت های اقتصادی در جهان را از آن خود کرده اند.

رئیس همایش بین‌المللی اقتصاد شهری یکی از مهمترین دلایل رشد و توسعه خیره‌کننده کلانشهرها را تکیه این مناطق بر تولید دانش و فناوری دانست و گفت: این حوزه های جغرافیایی افراد را با تمام مهارت‌ها و تجاربشان در مغناطیس خود جذب می‌کنند و تمرکز جغرافیایی مردم و مهارت‌ها و خلاقیت‌ها فرصت بی نظیر و شرایط منحصر بفردی را برای توسعه مناطق کلانشهری فراهم می‌کند و در اثر همین فرایند، صنایع جدید برپا می شوند، سرعت انتشار نوآوری افزایش می یابد و فناوری های پیشرفته با بهره وری بالا به کار گرفته می شوند.

وی با تاکید بر اینکه امروز کلانشهر یک واقعیت عینی است و باید آن را پذیرفت و برای توسعه آن متناسب با چارچوب های اقتصادی برنامه ریزی لازم را به عمل آورد، یادآور شد: امروز کلانشهرها نیاز به استراتژی اقتصادی دارند و این استراتژی نیز از دل مدیریت شهری بیرون می آید.

پورزرندی با بیان اینکه مدیریت خوب شهری باید با تلفیق بخش‌های دولتی، خصوصی و مدنی سازوکاری را تدوین کند که منافع، علایق و سلایق همه گروه‌ها را لحاظ کرده و به‌صورت یک میثاق‌نامه تهعدآفرین ارائه کند، گفت: چنین مدیریتی می‌تواند در مواقع بحران اقتصادی وارد عمل شده و حیات اقتصادی شهر را نجات دهد.

رئیس همایش بین‌المللی اقتصاد شهری گفت: شاهد مثال در این زمینه شهر بارسلون اسپانیا است که در دهه 1970 با بحران بیکاری و رکود مواجه شد اما مدیریت شهری با پیشنهاد میزبانی بازیهای المپیک 1992 به عنوان یک کاتالیزور و محرک اقتصادی، به شهر رونق دوباره بخشید و لذا مدیریت تحول آفرین می‌تواند در کلانشهرها چشم انداز اقتصادی گسترده و روشنی را در شرایط ویژه طراحی کند.

لازم به ذکر است همایش بین‌المللی اقتصاد شهری فردا ۳۰ اردیبهشت ماه با حضور جمعی از چهره‌های علمی و اجرایی داخلی و خارجی در برج شاهنامه واقع در میدان فردوسی تهران برگزار می شود. تاکنون نهادهای داخلی و خارجی مختلفی همچون وزارت کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه امام صادق(ع)، دانشگاه خوارزمی، دانشگاه اصفهان، دانشگاه یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرداری تهران، شورای اسلامی شهر تهران، شهرداری قزوین، شهرداری شیراز، پلیس راهور تهران بزرگ، جهاد دانشگاهی، مجمع شهرداران آسیایی(AMF) ، کمیسیون ملی یونسکو- ایران، اتحادیه شهرها و دولت‌های محلی(UCLG/MEWA)، انجمن جهانی کلان‌شهرها (METROPOLISE) و ... از این رویداد علمی حمایت به عمل آورده اند.

محورهای اصلی این همایش عبارت اند از « اقتصاد شهر هوشمند»، « اقتصاد گردشگری شهری» ، « اقتصاد زیرساخت‌های شهری»، «فرهنگ اقتصادی شهر و آموزش شهروندی»، «معضلات شهری، محیط‌زیست و آلودگی هوا»، «مدیریت توسعه سرمایه‌های انسانی و اقتصاد شهر»، «نظام‌های بانکداری، بانکداری اجتماعی و اقتصاد شهری»، « الگوسازی اقتصاد مقاومتی در شهرها و پدافند غیرعامل شهری»، «قیمت‌گذاری خدمات شهری، تأمین مالی و درآمدهای شهری» و «مدیریت خدمات شهری، سازمان‌های مدیریت شهری و بخش خصوصی».

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند به سایت همایش به آدرسww.conference.iuea.ir  مراجعه کنند.

ارسال نظرات