یادداشت/سید علیرضا آل داوود

ایرانیان و مقام نخست استفاده از تلگرام در جهان

آمار عجیب اما متاسفانه واقعی حضور ایرانیان در فضای مجازی به خصوص تلگرام و انفعال برخی از دستگاه های متولی برای اندیشیدن تدبیری درست به منظور فرهنگ سازی و ارتقای سواد فضای مجازی و رسانه ای مردم، یک ضعف بزرگ در حوزه فضای مجازی بشمار می رود.
کد خبر: ۸۶۷۹۰۹۵
|
۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۳

خبرگزاری بسیج- سید علیرضا آل داوود: آمار عجیب اما متاسفانه واقعی حضور ایرانیان در فضای مجازی به خصوص تلگرام و انفعال برخی از دستگاه های متولی برای اندیشیدن تدبیری درست بمنظور فرهنگ سازی و ارتقای سواد فضای مجازی و رسانه ای مردم، یک ضعف بسیار بزرگ در حوزه فضای مجازی بشمار می رود و به نظر میرسد تکرار ایجاد خسارت های محض در حوزه های مختلف داخلی و خارجی یک نقشه از پیش طراحی شده توسط جریان لیبرالی نفوذ در کشور است.

هنوز چند هفته از اعلام آمار کاربران فعال تلگرام از سوی مدیران فراری آن نگذشته است که یک خبر جدید بر روی خروجی رسانه ها قرار گرفت.

" تعداد ایرانیان بر اساس مراجعه آنان به تلگرام و بر اساس IP آنان حدود 79.3% درصد است"* که این خبر می تواند دارای چند واکنش از طرف ما باشد. واکنش نخست اینست که اگر به منافع ملی و حفظ مردم کشورمان بر اساس تدابیر اسلامی-انقلابی بیاندیشیم باید با چنین حضور بی محابا و رهاشده ای مقابله کنیم تا بیش از این دچار خسارت های محضی نظیر خروج ارز از کشور، رشد روز افزون جرایم سایبری، قتل، طلاق، اعتیار رسانه ای، آسیب های روانشناختی اثبات شده برآمده از فضای مجازی و ... نشویم.

واکنش دوم مذاکره جدی همراه با عزت و اقتدار نه به سبک برجام! برای ورود سرورهای تلگرام داخل کشور و مدیریت داخلی آن است و تعیین مدت زمان معین برای این اقدام و پس از آن آگاهسازی افکار عمومی و سپس برخورد سلبی با این نوع از نرم افزارهای ارتباطی که با توجه به حمایت های جدی آژانس امنیت ملی آمریکا و سرویس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی از مدیران این برنامک و هماهنگی جریان نفوذ لیبرال داخل در کشور با آنان نمی توان زیاد به روش دوم خوشبین بود.

متولی و مدیر اینترنت در دنیا آژانس امنیت ملی آمریکاست

کاربران فضای مجازی باید یک سوال مهم از خودشان بپرسند و آن اینست، وقتی مدیریت اینترنت توسط یک نهاد فوق امنیتی و سری در آمریکاست نباید نسبت به تهدیدات این پدیده حساس باشیم؟

پس از اظهارات مهم اسنودن درباره جاسوس و جمع آوری اطلاعات توسط آژانس امنیت ملی آمریکا و متاسفانه جمع آوری بیش از 14 میلیارد گزارش اطلاعاتی از ایران طی یک ماه باید مسئولین مرتبط با فضای مجازی کشور دستورات صریح رهبر فرزانه انقلاب اسلامی را بدون چون و چرا درباره ایجاد شبکه ملی اطلاعات و راه کارهای امن سازی این فضا عملیاتی کنند.

باید توجه داشت انفعال درباره مدیریت فضای مجازی می تواند در کوتاه زمان منجر به جمع آوری اطلاعات استراتژیک بسیار حیاتی از کشور شود.

ایرانیان و مقام نخست استفاده از تلگرام در جهان

با بررسی های فنی مشخص شد کشور های زیر مقام نخست تا پنجم استفاده از تلگرام را دارند.

ایران روسیه ایتالیا عربستان سعودی - اسپانیا

این گزارش نشان داد تلگرام در سطح آمریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی و حتی برخی کشورهای منطقه غرب آسیا طرفداران بسیار بسیار کمی دارد و داغ شدن تب آن در ایران همزمان با پناهنده شدن مدیر آن از روسیه به سرزمین های اشغالی بسیار جای تعجب و تفکر دارد.

نتیجه بررسی رتبه تلگرام هم نشان داد این برنامک دارای رتبه 601 جهانی و رتبه 14 ایران است.

با توجه به مطالب اشاره شده باید توجه داشت در کشورهای دیگر که در مولفه هایی نظیر "سواد رسانه ای" رتبه قابل قبولی دارند، برنامک های مجازی دارای قوانین مشخصی هستند و مهمتر از آن آگاهی مردم آن کشور ها برای استفاده از این برنامک هاست.

مردم این کشورهای برای استفاده از برنامک ها و ابزارهای رایانه ای حتما دو قسمت مهم "حریم خصوصی" و " شرایط استفاده" را مطالعه می کنند تا بعدها توسط نهادهای امنیتی و قضایی کشورشان مورد تهدید و آسیب واقع نشوند و این یعنی در تمام کشورهای پیشرفته و دارای فناوری های سطح بالا قوانین سختگیرانه ای برای استفاده از فضای مجازی وجود دارد.

به عنوان مثال پس از افشاگری های اسنودن از فعالیت آژانس امنیت ملی آمریکا مشخص گردید نقش برنامک های مجازی و OTT ها در جاسوسی و پایش اطلاعات نقش بسیار مهمی است تا جائیکه مدیران ارشد آلمانی برای حفظ اطلاعات و حریم خصوصیشان مجبور به استفاده از " تلفن همراه یکبار مصرف" در سفر های خارجیشان شدند.

در مثال دیگر در کتاب خاطرات خانم کلینتون" انتخاب های سخت - بخش دیپلماسی دیجیتال" به صراحت در خصوص استفاده محدود مقامات آمریکایی از ابزارهای هوشمند و برنامک های تحت آن اشاره شده است.

کلینتون نوشته است: هرگاه سفر حساسی در پیش داشتیم و می خواستیم به جایی مثل روسیه برویم، مقامات امنیتی مؤکداً از ما می خواستند تا لپ تاپ، تلفن همراه و دیگر وسایل ارتباطی خود را در هواپیما گذاشته و باطری آن را خارج کنیم تا سرویس های اطلاعاتی خارجی امکان نفوذ به آنها را پیدا نکنند. حتی در دیدارهای دوستانه نیز ملزم به رعایت شدیدترین تدابیر امنیتی بودیم. ما باید در استفاده از فناوری و چگونگی دریافت پیام های محرمانه جوانب احتیاط را به طور کامل لحاظ می کردیم. یکی از شیوه های حفاظت از پیام های محرمانه این بود که برای خواندن آنها از یک چادر مات استفاده می کردیم که در یکی از اتاق های هتل تعبیه شده بود."

با این اعترافات و میزان حضور ایرانیان در شبکه های مجازی و تلگرام باید از برخی مدیران نیز یک سوال مهم پرسید! و این سوال وقتی برای ما مطرح شد که یکی از مسئولین ارشد و مرتبط با مذاکرات هسته ای در مصاحبه ای گفتند با دو نفر دیگر از مسئولین یک گروه! وایبری دارند که این اعتراف مهیب نشان داد که تا چه اندازه مسئولین در استفاده از ابزارهای هوشمند فضای مجازی دچار غفلت هستند و دشمن از کجا اطلاعات حساس کشور را دریافت کرده است.

فضای مجازی در کشور نباید فضایی رها شده باشد

متاسفانه قوانین موجود برای مقابله با جرایم سایبری یا مدیریت صحیح فضای مجازی در کشور ما دارای خلاهای بسیاری است.

به طور مثال برای راه اندازی شبکه ملی اطلاعات دولت هایی که درگیر آن بوده اند اقدام خاص و چشمگیری انجام نداده اند و این در حالیست که راه اندازی این شبکه با تکنولوژی بومی توسط دانشمندان ایرانی بسیار واجب است.

همچنین قوانین مقابله با جرایم سایبری کشور نیز از سال 88 به روز نشده است که با توجه به سرعت روزافزون رشد و تحول فضای مجازی باید برای این قوانین هرچه سریعتر چاره اندیشی شود.

همه این موارد اشاره شده نشان از یک ضعف جدی یا عمد جدی برای مدیریت فضای مجازی کشور دارد و درست ما در همین نقطه بیشترین آسیب را دیده ایم.

حتی با تاکیدات پیوسته رهبر فرزانه انقلاب برای مدیریت صحیح فضای مجازی که حتی یک شواری عالی به نام خود دارد هم جریان نفوذ لیبرال نشان داده مدل برجام را برای استحاله از درون انقلاب با مدیریت افراد جاسوس و مزدوری مانند نمازی ها و جریان نایاک در خارج کشور و در تمام حوزه ها دنبال می کند و این اهمیت جدی گرفتن ترافیک 79.3 درصدی تلگرام را دوچندان می کند.

امروز اگر با جریان نانجیب نفوذ که مانند موریانه داخل کشور در حال فعالیت است و مهمترین ابزارش هم فضای مجازی است برخورد هوشمندانه و انقلابی صورت نگیرد به طور قطع در آینده ای نزدیک دچار بحران های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و .. خواهیم شد.

*دامنه telegram.me


ارسال نظرات