خبرهای داغ:
اهمیت ورزش در جوامع امروزی سبب شده که دولت ها هزینه های زیادی را صرف فرهنگ سازی و توسعه ورزش همگانی کنند .
کد خبر: ۸۶۷۸۸۲۵
|
۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، وجود فضاهای ورزشی در همه جای دنیا حق شهروندی محسوب است، یکی از فعالیت هایی که در این زمینه طی سالهای اخیر در شهرهای کشور انجام شده نصب لوازم ورزشی در پارکها ، ایجاد ایستگاههای ورزش صبحگاهی و عصرگاهی می باشد تا شهروندان با کمترین هزینه و امکانات، سلامت جسمی و روانی خود را حفظ کنند.

انجام فعالیت های ورزشی، تاثیر مهمی بر سلامت جسمی و روانی افراد و به تبع آن جامعه دارد، پس هر قدمی که در راستای افزایش امکانات پرداختن به این فعالیت ها برداشته شود، قابل تقدیر است.

ورزشی است كه همه شهروندان امكان استفاده از آن را دارند. فوتبال، والیبال، بسكتبال و سایر رشته‌های ورزشی، شاید برای همه افراد به نحوی شناخته شده باشد، ولی هركدام از این رشته‌ها فقط عده بسیار محدودی را در بر می‌گیرد. ورزش شهروندی همان‌طور كه از نامش پیداست، روی همه اقشار جامعه تأكید دارد و هر جنس و سن و طبقه‌ای را در برمی‌گیرد.

در چند سال اخیر ورزش شهروندی جایگاه نسبتاً خوبی را بین اهالی مناطق برای خود باز كرده است و شهرداری نیز در این امر گام‌های موثری برداشته است.

در این رابطه یكی از ساکنان محله نوخواجو که در ایستگاه ورزشی پارک مشتاق اصفهان حضور دارد، بر این باور است كه ورزش کردن آن هم در ساعات اولیه روز نشاط خاصی به جسم و روح انسان می بخشد.

حسین فصیحی می افزاید: بیشتر دستگاه‌های ورزشی موجود در پارک‌ها به دلیل اینکه در آن‌ها به جنسیت متفاوت کاربران، جثه آن‌ها، آمادگی جسمانی پایه‌ای و ایمنی لازم توجه نشده، استاندارد نیستند و نمی‌توان از آن‌ها برای ارتقای آمادگی بدنی سود برد اما در ایستگاههای ورزش صبحگاهی ورزش هایی متناسب با سن و توانایی جسم انجام می دهیم.

ایجاد 86 ایستگاه ورزش عصرگاهی در حیاط برخی مدارس

مدیرعامل سازمان ورزش شهرداری اصفهان در این باره می گوید: ما در این سازمان موظفیم در بخش ورزش همگانی، خدماتی را به شهروندان ارائه کنیم .

مسعود انصاری مهر در گفتگو با "خبرگزاری بسیج" اظهارمی کند: ما توانسته ایم با امضای تفاهم‌نامه‌ای با آموزش و پرورش، در محلاتی که با کمبود فضای ورزشی مواجه هستیم از فضای مدارس استفاده شود و ما هم با تأمین وسایل ورزشی، اعزام مربی و بیمه کردن مراجعه‌کنندگان، خانواده‌ها را برای ورزش به مدارس دعوت کنیم .

وی خاطرنشان می کند: در شهر اصفهان 93 ایستگاه ورزش صبحگاهی دایر شده که با تفاهم نامه منعقد شده با اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان 86 ایستگاه ورزش عصرگاهی نیز در حیاط برخی مدارس احداث می شود.

مدیرعامل سازمان ورزش شهرداری اصفهان ادامه می دهد: سازمان ورزش شهرداری اصفهان در صدد است که تا پایان نیمه نخست امسال تعداد ایستگاه های ورزش صبحگاهی و عصرگاهی اصفهان را به 180 ایستگاه افزایش دهد.

وی در مورد اجرای برنامه های ورزشی در مناطق محروم و لزوم گسترده بودن این برنامه‌ها در سطح شهر می گوید: در مناطق محروم شهر باید در بخش نرم‌افزاری بازبینی صورت گیرد، رویکرد من در جلسات شورای سیاست‌گذاری شهرداری و شورای شهر، دفاع از ایجاد فضاهای ورزشی در مناطق محروم است .

انصاری‌مهر با اشاره به برنامه‌های این سازمان در بخش سنجش سلامت شهروندان و به ویژه کودکان گفت: طرحی را به شورای شهر ارائه خواهیم داد که هر محله یک مرکز سنجش محدودیت‌های حرکتی داشته باشد و قصد داریم مسابقات کاهش وزن را برای اولین بار در اصفهان برگزار کنیم.

وی درباره برنامه‌های سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری اظهار کرد: برای افزایش نشاط اجتماعی مردم شهر و همین‌طور توجه کردن به قشرهای آسیب‌پذیر جامعه که معمولاً در حاشیه شهر بوده و از حداقل امکانات تفریحی برخوردار هستند؛ برنامه های متنوعی را در دستور کار قرار داده ایم.

مدیرعامل سازمان ورزش شهرداری اصفهان تصریح کرد: مسئله مهم‌تری که امروز وجود دارد نگرانی‌هایی است که برای وضعیت جسمانی حرکتی همه مردم به ویژه کودکان داریم.

انصاری مهر با بیان اینکه طرح کم‌تحرکی مدت‌هاست که در حال بررسی است، گفت: در یک تعامل بسیار نزدیک با آموزش و پرورش استان اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و حوزه اندیشمندان علم تربیت‌بدنی نشست‌هایی داشتیم و بر اساس اطلاعاتی که از سال گذشته از طرح غربالگری 24 هزار دانش‌آموز به دست آمده حدود 4 تا 5 هزار دانش‌آموز مستعد چاقی در شهر اصفهان شناسایی شده اند و قرار است پس از تعطیلی مدارس ،طرح بازپروری جسمی- حرکتی آن‌ها را برای آماده کردن جسم‌هایشان را داشته و وزنشان را کاهش دهیم.

وی با اشاره به اینکه کودکانی که در مرز چاقی هستند در معرض بسیاری از بیماری‌های دیگر نیز قرار می‌گیرند، تصریح کرد: مسابقات کاهش وزن را برای این دانش‌آموزان در نظر گرفتیم که با بسته‌های تشویقی انجام خواهد شد؛ برای بانوان نیز که نیمی از جمعیت اصفهان را شامل می‌شوند و کمتر به سلامت جسمی خودشان توجه می‌کنند طرح سلامت بانوان را در دستور کار قرار داریم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها