سزاوار است از رهگذر آشنايی با حضرت علی اکبر(ع) و ويژگی‌های اين جوان برومند و رشيد و باصلابت، از ایشان درس جوانمردی و مقاومت و ايمان و ادب بياموزيم
کد خبر: ۸۶۷۸۷۳۷
|
۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۷
به گزارش خبرگزاری بسیج، امام حسین(ع) در دوران کودکی، محبوب پیامبر اکرم(ص) بود؛ خود او هم پیامبر(ص) را بینهایت دوست میداشت. حضرت شش، هفت ساله بود که پیامبر(ص) از دنیا رفت. چهره پیامبر، به صورت خاطره بی‌زوالی در ذهن امام حسین(ع) مانده است و عشق به پیامبر(ص) در دل او هست. خدای متعال، علی اکبر(ع) را به امام حسین می‌دهد. جوانی که به گواهی امام حسین(ع) «اَشبهُ الناس خَلقاً و خُلقاً و منطقاً برسول الله» شبیه ترین فرد از نظر ظاهر واخلاق وگفتار به پیامبر(ص) است.

پیامبری که قرآن در بیان اخلاقش می فرماید:

«انَّک لَعَلي خُلُقٍ عَظِيمٍ» و تو اخلاق عظيم و برجسته‏اي داري. سوره مبارکه قلم آیه(۴)

و در وصف گفتارش میفرماید:

«وَمَا يَنطِقُ عَنِ الْهَوَى» و هرگز از روي هواي نفس سخن نمي‏گويد. سوره مبارکه نجم آیه(۳)

امام حسین(ع) ادامه می‎دهد:  «کنّا اذا اشتقنا الی نبیّک نظرنا الیه»؛ هر وقت که دلمان برای پیامبر تنگ می‌شد، به این جوان نگاه می‌کردیم.

و امروز یازدهم شعبان مصادف با سالروز میلاد حضرت علی اکبر(ع) است که آن را به نام روز جوان نیز نامیده‌اند. سزاوار است از رهگذر آشنايی با شخصيت و ويژگی‌های اين جوان برومند و رشيد و باصلابت، از ایشان درس جوانمردی و مقاومت و ايمان و ادب بياموزيم.

مقام معظم رهبری همواره در بیاناتشان معیارهای یک جوان مومن و انقلابی را به زیباترین وجه ترسیم نموده اند. در ادامه نقاط برجسته‌ای از این خصوصیات را مرور می‌نماییم؛

مومن و متدین
 
** در کنار تحصیل علم و دانش، از فرصت جوانی برای تهذیب نفس و انس با خدا و آشنایی عمیق با معارف قرآن و اهل‌بیت (علیهم‌‌السّلام) بهره ببرید. (پیام شفاهی به تشکل‌های دانشجویی انقلابی 23/11/1392) 
 
آگاه و با بصیرت 
 
** یکی از بزرگ‌ترین فرصتهای ما همراهی جوانهای ما با هدفهای نظام است. نگاه کنید در این راهپیمایی‌های روز قدس یا بیست‌ودوّم بهمن، عمده جوانها هستند؛ این جوانها همان جوانهایی هستند که شبانه‌روز به‌وسیله‌ی رسانه‌های صوتی و تصویری و اینترنتی، در زیر بمباران تخریب قرار دارند؛ غوغایی است در دنیا؛ در دنیای مجازی. در دنیای رسانه‌های صوتی و تصویری، صدها رسانه، و با یک اعتبار هزارها رسانه، در حال بمباران افکار جوانهای ما هستند؛ درعین‌حال شما نگاه میکنید می‌بینید ده‌ها میلیون از همین جوانها در سرتاسر کشور در روز بیست‌و‌دوّم بهمن می‌آیند و شعار میدهند و ابراز احساسات میکنند و نسبت به امام، نسبت به اسلام، نسبت به نظام اسلامی ابراز ارادت میکنند؛ این چیز کوچکی نیست، این فرصت بسیار بزرگی است. (بیانات در حرم مطهر رضوی   01/01/1394)
 
** شما افسران جوان جنگ نرم هستید و عرصه‌ی جنگ نرم، بصیرتی عمّارگونه و استقامتی مالک‌اشتروار میطلبد؛ با تمام وجود، خود را برای این عرصه آماده کنید. (پیام شفاهی به تشکل‌های دانشجویی انقلابی 23/11/1392)
 
** انقلابى باید بصیر باشد، باید بینا باشد، باید پیچیدگى‌هاى شرائط زمانه را درک کند. مسئله اینجور ساده نیست که یکى را رد کنیم، دقیق باشید، باید شور انقلابى را حفظ کنید، باید با مشکلات هم بسازید، مراقب باشید. مأیوس نشوید، در صحنه بمانید؛ اما دقت کنید و مواظب باشید رفتار بعضى از کسانى که به نظر شما جاى اعتراض دارد، شما را عصبانى نکند، شما را از کوره در نبرد. رفتار منطقى و عقلائى یک چیز لازمى است. (بیانات در دیدار طلاب، فضلا و اساتید حوزه علمیه قم‌  29/07/1389)
 
** جوان‌ مؤمنِ ما که جان بر کف دست گرفته و آماده‌ى مجاهدت است، در معرض تندباد این تبلیغات قرار دارد؛ اما این تبلیغاتِ گمراه‌کننده و لغزاننده نمى‌تواند او را بلغزاند، زیرا حقیقت را مى‌بیند و در وراى تبلیغات رنگارنگ دشمنان، باطن ظلمانى و خبیث محورها و مراکزى که این تبلیغات را به راه مى‌اندازند، براى او روشن است. این، نقطه‌اى است که دشمن نمى‌تواند به هیچ کیفیتى آن را نسبت به جوان مسلمان و مؤمن انقلابى‌ علاج و با آن مقابله کند. دلى که از ایمان برخوردار است و منشأ تقوا در اندیشه و عمل است، با تبلیغات دشمنان گمراه نمى‌شود. ( بیانات در دیدار بسیجیان و سپاهیان لشکر 25 کربلا 29/06/1382)
 
با اخلاق و قانونگرا
 
** من همه‌ی جوانهای غیور کشور را، جوانهای مؤمنِ انقلابی کشور را فرزندان خودم میدانم و پشت سر آنها قرار میگیرم؛ من از جوانان انقلابی و مؤمن و غیور حمایت میکنم؛ منتها همه را توصیه میکنم به این که در رفتار خود، با اخلاق اسلامی رفتار کنند؛ قانون را مراعات کنند. همه باید قانون را مراعات کنند. تجسم انقلاب در قانون جمهوری اسلامی است. (بیانات در حرم رضوی در آغاز سال ۹۱ 01/01/1391)
 
متخصص و جویای علم
 
** جوانان! عزیزان! حضور شما در مراکز دانشگاهی کشورها، فرصت نگاه ژرف و حکمت‌آمیز به رویدادها و پدیده‌های جهان را به شما و فرصت بهره‌مندی از دانشمندانی جهان‌نگر و جهان‌شناس را به ایران آینده می‌بخشد. اینها را باید قدر شناخت. فریفتگی به همان اندازه زیان‌بخش است که بی‌خبری. دانش‌اندوزی را با اندیشه‌ورزی و این هر دو را با پرهیزگاری و پاکدامنی بیامیزید؛ در این‌صورت هیچ اندوخته‌ئی برای کشور با ثروت وجود جوانانی چون شما برابری نخواهد کرد. (پیام رهبر انقلاب به نشست اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا 03/11/1393)
 
** هرجا به ابتکار و استعداد جوانانمان تکیه کردیم، آنجا ناگهان مثل چشمه‌اى جوشید و شکوفا شد؛ در قضایاى مربوط به مسائل هسته‌اى، مسائل دارویى، در درمانهاى گوناگون، در سلّولهاى بنیادى، در نانو، در برنامه‌هاى صنعتىِ دفاعى (بیانات در دیدار مردم استان ایلام در سالروز ولادت امیرالمؤمنین علیه‌السلام  23/02/1393)
 
** ‌امروز ما دانشمندان‌ جوانِ مؤمن‌ و تحصیل‌کرده‌هاى باایمان داریم که مى‌توانند یک حرکت علمىِ فراگیر و به معناى واقعى کلمه، در عرصه‌ى علوم انسانى به وجود آورند. (بیانات‌ در دیدار اساتید و دانشجویان دانشگاه امام صادق (علیه‌السّلام)‌‌ 29/10/1384)
 
ثابت قدم و انقلابی
 
** جوانان‌ ما با چشم واقع‌بینانه نگاه کنند. اصل، انقلاب است؛ اشخاص، اصل نیستند. انقلابى‌ بودن به حفظ رابطه‌ى خود و عمل خود و پیوستگى خود با انقلاب است. (بیانات در مراسم نوزدهمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) 14/03/1387)
 
** از اوّلِ انقلاب دوگونه انقلابى داشتیم. بعضى از انقلابیّون، انقلابیّونِ مثبت بودند؛ بعضى هم انقلابیّون منفى بودند. انقلابىِ منفى به آن انقلابى‌اى مى‌گفتیم که از میدان کار و تلاش و حرکت، آنجایى که دردسرى داشت، عقب مى‌کشید. انقلابى بود، اما انقلابىِ وجاهت‌طلب و راحت‌خواه؛ انقلابى‌اى که مى‌گفت من مبارزه‌ام را قبل از انقلاب کرده‌ام، اکنون دیگر مى‌خواهم احترام شوم. بنابراین، چنین کسانى به میدان خطر و دردسر وارد نمى‌شدند.یک عدّه هم انقلابىِ مثبت بودند. حاضر بودند آبرویشان را هم خرج کنند. آنجایى که فکر مى‌کردند وجودشان مى‌تواند کمکى بکند، با همه‌ى وجود حاضر بودند. انقلابىِ مثبت حتّى اگر هیچ‌کاره هم باشد، خودش را مسئول‌ترین افراد مى‌داند و وارد میدان مى‌شود. عزیزان من! جوانان! انقلابىِ‌ مثبت باشید. باید خودتان را آماده کنید. اگر شما در میدان باشید، آینده‌ى بسیار درخشانى در انتظار این کشور است. (بیانات در جمع دانشجویان و اساتید دانشگاه صنعتی امیرکبیر 09/12/1379)
 
با نشاط و با انگیزه
 
** ما امروز نیازمندیم که جوانان ما خوش‌روحیّه، امیدوار، شجاع، داراى اعتمادبه‌نفس، داراى ایمان، داراى روحیّه‌ى آینده‌نگر، داراى روحیّه‌ى خدمت باشند. (بیانات در دیدار اساتید دانشگاه‌ها 11/04/1393)
 
** از فرصت جوانی برای اعتلای معنوی و فکری بهره بگیرید. کشور شما به نسل جوان مومن و اندیش‌مند و پر‌انگیزه، از همه چیز و از همیشه بیش‌تر نیازمند است. (پیام به کنگره اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان 10/05/1387)
 
شجاع و رزمنده
 
** جوانهاى ما، جوانهاى پرشورى‌اند. این نسل جوانهاى امروز ما نشان دادند که مثل همان نسل کربلاى 5-و نسل و الفجر 4 و عملیات خیبر و عملیات بدراند. این جوانهاى امروز هم مثل همان جوانهاى بیست و پنج سال پیش، سى سال پیش آماده‌ى میدان‌اند. (بیانات در دیدار مردم قم به مناسبت قیام نوزدهم دی 19/10/1387)
 
عدالتخواه و زرنگ
 
** شما باید زرنگى کنید؛ یک‌لحظه از درخواست و مطالبه‌ى عدالت کوتاهى نکنید؛ جوان و دانشجو و مؤمن‌ شأنش همین است که عدالت را بخواهد. اما انتقاد شخصى و مصداق‌سازى نکنید. وقتى شما روى یک مصداق تکیه مى‌کنید، اولًا احتمال دارد اشتباه کرده باشید؛ هم وسیله‌اى به دست مى‌دهید براى اینکه آن فرد زرنگ قانون‌دانِ قانون‌شکن بتواند علیه شما استفاده کند.  شما روى مصداق تکیه نکنید؛ شما پرچم را بلند کنید. وقتى پرچم را بلند کردید، آن کسى که مجرى است، آن کسى که در محیط اجراء مى‌خواهد کار انجام دهد، همه حساب کار خودشان را مى‌کنند. شما جوانهاى‌ مؤمنى هستید که انتظار هم از شما همین است. هر شعار خوبى که داده مى‌شود، بعد از اتکال به خداى بزرگ که همه‌ى دلها و زبانها و اراده‌ها دست اوست، تکیه به شما جوانهاست، امید به شما جوانهاست؛ این را بدانید. (بیانات‌ در دیدار اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های شیراز 14/02/1387)
 
متحد با هم و با فاصله از دشمن 
 
** برادران انقلابى‌، برادران معتقد به ارزشهاى انقلاب، هرچه مى‌توانند فاصله‌ى بین خودشان را کم کنند؛ باهم دوست و رفیق باشند؛ باهم همکار باشند؛ علیه یکدیگر جوسازى و فعالیت نکنند؛ اما فاصله را با دشمن‌ها زیاد کنند. این‌ها توصیه‌هایى است که على‌رغم دشمنان این ملت، در دل جوانان جا گرفته است. هرجا ما این توصیه‌ها را کردیم، احساس کردیم و دیدیم و تجربه کردیم که این نسل جوان‌ مؤمن، با دلهاى‌ روشن و پاک و صافشان و با روحهاى صمیمى‌شان، آن لُبّ مطلب را فهمیدند و به کار گرفتند و فوایدش براى کشور آشکار شد. (بیانات در اجتماع بزرگ مردم اراک‌ 24/08/1379)
ارسال نظرات