مراسم تودیع و معارفه رؤسای قدیم و جدید سازمان صدا و سیما برگزار شد و «عبدالعلی علی‌عسکری» حکم ریاست خود را از نماینده رهبر معظم انقلاب دریافت کرد.
کد خبر: ۸۶۷۸۴۶۰
|
۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، مراسم تودیع محمد سرافراز رئیس سابق سازمان صدا و سیما و معارفه عبدالعلی علی‌عسکری صبح امروز سه‌شنبه 28 اردیبهشت ماه در سالن همایش‌های سازمان صدا و سیما با قرائت آیاتی از قرآن کریم آغاز شد.

بنا بر این گزارش، در ابتدای مراسم علی عسکری حکم ریاست خود را از حجت الاسلام سید هاشم رسولی محلاتی نماینده ولی فقیه در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دریافت کرد.

**اخگری: سرافراز بنیان‌گذار رسانه برون مرزی است

در ادامه محمد اخگری معاون برون مرزی سازمان صداوسیما به سخنرانی پرداخت.

وی در سخنانی گفت: تلاش های کشورهای غربی و عربی نشان دهنده تاثیرگذاری شبکه های خارجی ایرانی است. ایجاد جریان رسانه ای مستقل در کشورهای تحت پوشش از جمله توفیقات سازمان صداوسیماست. تلاش های بی وقفه سرافراز باعث شد خشم دشمنان برانگیخته شود و نام وی در لیست تحریم های بین المللی قرار گرفت.

وی ادامه داد: تلاش های بسیاری توسط دکتر سرافراز انجام گرفته که مجالی برای بیان آنها نبوده است. وضعیت امروز و مخاطب امروز را نسل اچ دی می نامند. مخاطب برودکست و تلویزیون به فضای رسانه تلفن همراه کوچ کرده است. تولید و پخش و استودیو وارد موبایل شده است. کاهش مخاطبان تلویزیون و رادیو فقط مختص ایران نیست و همه کشورها درگیر رسانه های نو پدید هستند و برای رسیدن به این هدف و برای به انجام رسیدن اهداف رئیس جدید رسانه ملی باید همه همراه با تلاش و نوآوری به کمک وی بشتابیم.

**پورمحمدی: سرافراز نتوانست خود را با دولت و مجلس هماهنگ کند/ رمزگشایی از جلسه معاونین صداوسیما با لاریجانی

همچنین در ادامه این مراسم علی اصغر پورمحمدی معاون سیما به ایراد سخنانی پرداخت و پس از قرائت دعایی کوتاه گفت: قرار نبود صحبت کنم ولی گفتند چون شما پیرمرد محترم شورای معاونین هستید باید صحبت کنید. من سخنران خوبی نیستم. دکتر سرافراز یک پدیده بود و هست، دکتر علی عسکری نیز یک پدیده بود و هست و مهندس ضرغامی هم یک پدیده بود و هست. به این خاطر می گویم پدیده که 14 یا 16 صفت رهبر معظم انقلاب برای دکتر سرافراز برشمردند که ایشان با استعفای سرافراز هم موافقت کردند.

وی افزود: ایشان کارهای بسیاری انجام دادند و یکی از دلایلی که باعث شد ناکام بمانند این بود که چندین کار را با هم می خواستند انجام بدهند. ملاحظات گوناگون و مختلفی وجود دارد که نمی گذارد شما به انقلاب مد نظرتان برسید. ایشان علی رغم روحیه انقلابی نتوانستند به آنچه می خواستند برسند. شاید هم ما مدیران ناتوان و نالایقی بودیم که نتوانستیم ایشان را همراهی کنیم. ما هرچه حقوق می گیریم باید به برنامه سازان و بازنشستگان و ... بدهیم و بودجه ای برای برنامه سازی نمی ماند.

وی تصریح کرد: ما فرستندگان پیام با هم از نگاه فرهنگی و ارزش ها با هم متفاوت هستیم و با مخاطبان بسیاری هم روبرو هستیم. اول باید با خانواده و بعد نمازگزاران مسجد و خیابان ایران، اهالی رفسنجان، همه باید راضی باشند. ما چهارشنبه پیش مشکلات خود را خدمت آقای لاریجانی گفتیم که خبر نداشتند. یکی از نقاط ضعف سرافراز همین بود که مشکلات را نمی گوید و بیان نمی کند. مثلا آقای لاریجانی که از دوستان آقای سرافراز هستند نیز از این مشکلات خبر نداشتند.

پورمحمدی ضمن ابراز خشنودی از حضور آشنا در این مراسم و آوردن وی از ردیف سوم صندلی ها به ردیف اول به شوخی گفت: همین موضوع روی میزان بودجه ما تاثیر دارد. در حالی که سردار شیرازی هم اینجا حضور دارد ولی اصلا معلوم نیست کجاست. هماهنگی در کشور ما کار بسیار سختی است و سرافراز نتوانست با دولت و مجلس هماهنگ باشد ولی گام های مهمی را برداشت و امیدوارم دکتر علی عسکری در این مسیر سخت و طولانی موفق باشد.

معاون سیما در ادامه به موفقیت های سرافراز اشاره کرد و اظهار داشت: حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی، تمرکز بر تولیدات بهتر به جای کمیت، چابک سازی و تلاش برای حرکت رسانه ای و ... همه از اقدامات موثری بود که ایشان انجام داد و من از تلاش ها و مجاهدت های خاموش ایشان قدردانی می کنم. ان شاءالله اگر ما هم در خدمتشان بودیم بتوانیم کار کنیم. یک نکته کاری هم بگویم که استعفا کلا چیز خوبی نیست و با آن موافقت می شود. سعی کنیم استعفا ندهیم و از مکتب تی پا استفاده کنیم.

**سرافراز: بدهی های صداوسیما تا پایان سال قابل پرداخت است

به گزارش بسیج؛ محمد سرافراز نیز با ابراز اینکه نمی دانم آقای پورمحمدی از ما تعریف کرد یا تخریب گفت: مهم ترین چالش سازمان مشکلات مالی بود که در آن زمان 1800 میلیارد بودجه و 2800 میلیارد هزینه سازمان بود و در سال 93 کمک هزار میلیاردی دولت هم تمام شده بود و باید فکری برای ان می شد. 3 راهکار داشتیم. کاهش هزینه، افزایش بودجه و افزایش درآمد. در آن زمان سیما 200 میلیارد بدهی داشت. در همان سال اول بدهی ها کاهش یافت. دولت شفاهی قول هایی داد ولی انجام نشد. موضوع افزایش درآمدها یک بحث نظری هم هست که ایا صداوسیما یک سازمان فرهنگی است یا درامدزا که بودجه دارد یا خودش درآمدزایی کند؟ نگاه رئیس جمهور محترم هم بر درآمدزایی بود. فشارها باعث شد که تغییر رویه بدهیم و به سمت درامدزایی حرکت کنیم. مسیر کاهش و هزینه ها ادامه داشت و با فراز و نشیب ها ما وارد سال جدید شدیم و خوشبختانه این مدل برای سازمان به نتیجه رسیده و قراردادهای ما 2هزار و 300 میلیارد تومان است و همراه با کمک دولت و رقم افزایشی مجلس 3 هزار و 500 میلیارد بودجه خواهد بود که دکتر علی عسکری می تواند بدهی ها را بدهد و از این گردنه عبور کند. نکته بعدی چابک سازی بود. اول تبدیل ساختار اداره ای به ساختار رسانه ای بود. گردش کار بین صف و ستاد صورت می گرفت که بین همه حوزه ها نقش ایفا می کردند و هم ارتباط افقی و هم عمودی کاهش پیدا کرد و سازمان خبری تر شد.

وی تصریح کرد: نکته بعدی بحث مخاطب است. این موضع بسیار اصلی است. دغدغه و چالش رسانه ملی همین است. هم ضریب نفوذ تلفن های همراه زیاد شده و هم نسل جدید ماهواره ها که باید مدام رصد شوند. فعلا تا این مدت در اغلب شبکه های رادیویی و تلویزیونی مخاطبان افزایش پیدا کرده اند که برخی از آنها چشمگیر بوده اند. شبکه دو که بسیار افت کرده بود بسیار افزایش مخاطب داشته است. شبکه خبر و شبکه مستند با توجه به اچ دی شدن و آی فیلم و نسیم افزایش مخاطب داشته اند. اخیرا در شبکه پنج نیز که در حوزه اقتصاد مقاومتی کار کرده با افزایش مخاطب بسیار روبرو شده است. همچنین نظم کنداکتوری و جدول پخش نیز در این میان تاثیر بسیاری داشته که همه در یک عنوان بود.

وی ادامه داد: در حال حاضر 4 شبکه در تهران با کیفیت اچ دی پخش می شوند و هم زمان تی اس سوم در تمام مراکز استان نصب شده که فعلا به جای شبکه تهران یک شبکه اچ دی دیگر به روی آنتن می برند. همه شبکه ها از لحاظ قاب تصویر 4 به 3 بودند ولی الان 16 به 9 هستند. در فضای مجازی همه سایت های مختلف سازمان با یک هویت مشغول به کار شده اند. همچنین در موضوع اپلیکیشن ها برنامه ریزی خوبی انجام شده است و این مسیر ویدئو آن دی من و او دیو آن دی من نیز در حال تکمیل است.

سرافراز درباره حوزه خبر نیز عنوان داشت: در حوزه خبر ما به سمت اطلاع رسانی زنده رفتیم. اولین بار که سخنان وزیر خارجه امریکا به صورت زنده پخش شد در خود رسانه های خارجی نیز به یک خبر تبدیل شده بود. ما به بی طرفی به عنوان منصفانه بودن خبر هم توجه کردیم که خبر منصفانه برود روی خبر. کسانی که دنبال خبر هستند در 10 دقیقه اول خبر به اخبار روز دنیا دسترسی دارند و کسانی که علاقه مند به تحلیل هستند می توانند ادامه آن را ببینند. همچنین سایت باشگاه خبرنگاران نیز در بین پرمخاطب ترین سایت ها قرار گرفته است.

وی ادامه داد: سازمان صداوسیما در این مقطع با مسائل زیادی هم در حوزه گفتمانی، هم مسائل سیاسی و هم مسائل فرهنگی و رسانه‌ای دست به گریبان است؛ این چالش‌ها همچنان ادامه دارد و مدیر صحیح و انقلابی همچون آقای علی‌عسکری از عهده‌ آن برخواهد آمد. مثلا موافقین برجام می گفتند که دوره نقد برجام به پایان رسیده و منتقدین برجام هم می گفتند چرا دلایل ناکامی برجام گفته نمی شود و چنین مسائل و موضوعاتی همواره ادامه دارد. چون اقتصاد مقاومتی امسال همراه با اقدام و عمل است و ما کارگاه های تولیدی زودبازده را تشویق کردیم ولی در این میان موانعی وجود دارد که ما نمی توانیم نسبت به آن بی تفاوت باشیم. امیدوارم دکتر علی عسکری با تخصصی که دارند بتوانند کشتی را سالم به ساحل مقصود برسانند. چون همه چیز در این مملکت به رسانه ملی برمی گردد. امیدوارم ایشان بتوانند بر ضریب نفوذ و قدرت رسانه ملی بیافزایند.

وی در پایان سخنان خود به موضوع استعفا از سوی پورمحمدی پرداخت و گفت: من به بخش سنتی استعفا می پردازم که استعفا به معنی طلب عفو کردن است و از همه طلب عفو می کنم که در این مدت اذیتشان کردیم و امیدوارم توفیق خدمت برای همه فراهم شود.

**علی عسکری: عمق میدان رسانه ملی را می شناسم/ چه کاری وظیفه ماست؟

بخش دیگر این مراسم به پخش نماهنگ اختصاص داشت و پس از آن علی عسکری در سخنانی گفت: ابتدا باید از مقام عظمای ولایت تشکر کنم که به من اعتماد کردند و امیدوارم به زودی روزی را ببینم که به واسطه زحمات شما لبخند بر لب ایشان نشسته است.

وی ادامه داد: از دکتر سرافراز هم تشکر می کنم که گام های موثری در این مدت برداشتند. سازمان صداوسیما یک سازمان بسیار با اهمیت و راهبردی برای نظام اسلامی است. امروز دنیای رقابت رسانه ای است و دنیای ارتباطات و رسانه هاست. رویارویی رسانه ها و نبرد رسانه ای بزرگ در دنیای امروز برقرار است و کسانی که رسانه های قدرتمندی دارند در میدان رقابت نیز موفق تر هستند. ملت ایران یک ملت بزرگ و برتر و مقاوم و قهرمان است که خدای متعال به آن این فرصت را داد که با راهنمایی امام خمینی تاریخ بزرگی را رقم بزنند.

وی ادامه داد: شما ببینید که چه حجمی از خصومت و موارد رسانه ای که برای تخریب ملت ایران و جوان ها و خانواده های ملت ایران تلاش می کنند که فرهن و هویت ملت ایران را تغییر بدهند که نوعی انتقام جویی از این ملت بزرگ و مقاوم است. پاسخگویی به این تخریب ها بر دوش صداوسیما و تک تک آحاد صداوسیماست. من شاید کسی باشم که ادعا نکنم ولی صداوسیما را به خوبی می شناسم و عمق میدان آن را می شناسم. بسیار قوی، با ابهت  است و در انسان هایی است که در جای جای این رسانه کار می کنند. از استودیو ها و تصویربرداری ها گرفته تا افرادی که فرستنده ها را آماده می کنند. شاید من خیلی در حوزه تولید عمیق نشده باشما اما عمیق می شوم و به یکایک کارکنان رسانه احترام می گذارم.

وی تصریح کرد: برای گسترش و غنای صداوسیما کمک کرده و اقدام می کنم. این بار بر دوش انسان های رسانه ای است و موجب افتخار و مباهات است و در همه حوزه ها قابل طرح است. چه کاری وظیفه ماست؟ عمق بخشی به تولیدات و دین باوری و مواجهه هوشندانه با موضوعات اجتماعی، نگاه کرامت آمیز به تولیدات، پاسخگویی به نیاز مخاطبان، تولید و انتقال و انتشار با کیفیت بالا و تصویر جمال زیبای ملت ایران به دست ماست.

علی عسکری ادامه داد: حمایت و پشتیبانی از به حرکت دراوردن هنرمندان عرصه رسانه و خلق آثار بزرگ فیلم ها و سریال های فاخر از ماموریت های رسانه ملی است. معنای رسانه ملی در همکاری و تعامل با قوای سه گانه است. حمایت قاطع از دولت محترم در دستیابی به اهداف نظام، پرهیز از سیاه نمایی های مرسوم، پرهیز از دو قطبی شدن جامعه، شکل دهی به مقاومت رسانه و کمک به دستیابی مردم ایران به اهداف خود از جمله اهداف رسانه ملی در دوره جدید خواهد بود.

در ادامه از سوی علی عسکری و معاونین سازمان هدایایی به سرافراز اهدا شد.

بنا بر این گزارش، در این مراسم، چهره‌های مختلفی نظیر حسام الدین آشنا، داوود میرباقری، مسعود جعفری جوزانی، سیدمحمود رضوی، تقدس نژاد، داریوش ارجمند، ایرج راد، محمد حسینی، حسن خجسته، بیژن نوباوه، سیدرمضانعلی موسوی مقدم، محمد صالح علا، علی اکبر ولایتی، سردار نقدی، سردار شیرازی، محسن رضایی و ... حضور داشتند.

به گزارش بسیج، چندی پیش با موافقت با استعفای محمد سرافراز، از سوی رهبر معظم انقلاب عبدالعلی علی‌عسکری جایگزین او شد.

ارسال نظرات