خبرهای داغ:
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، خرید گندم ۴۳ درصد در این استان رشد داشته است.
کد خبر: ۸۶۷۸۳۶۰
|
۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۰

کیخسرو چنگلوایی در گفتگو با خبرنگار بسیج اظهار کرد: خوشبختانه وضعیت گندم امسال بسیار خوب است و تا آخر هفته گذشته بالغ بر یک میلیون و ۶۰ هزار تن تا حالا خریداری شده در حالی كه هنوز كامل برداشت نشده و سال گذشته ۹۶۰ هزار تن بوده است. در زمینه خرید گندم حدودا ۴۳ درصد نسبت به سال گذشته افزایش خرید داشتیم.

وی افزود: یكی از محصولات ما كلزا است و جزو محورهای اقتصاد مقاومتی است كه امسال افزایش ۵۰ درصدی داشتیم. پیش بینی می شود به یك میلیون و ۳۰۰ هزار تن نزدیك شویم كه یك ركورد بی سابقه است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان تصریح کرد: عدم اتكا به اعتبارات دولتی یكی دیگر از رویكردهای این سازمان است. یك هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان وام در اختیار كشاورزان دادیم.

چنگلوایی بیان کرد: چهار سال پیاپی استان خوزستان در خرید گندم مقام اول را دارد و امسال هم اول است و با وجود ناملایمات و حوادث غیرمترقبه به این تولید رسیدیم.

وی عنوان کرد: خوشبختانه مجوز فاز دوم آب برای ۲۰۷ هزار هكتار از طرح ۵۵۰ هزار هكتاری صادر شده است. البته تأكید استان بر ۸۰۰ هزار هكتار است و باید برای این میزان مجوز تخصیص آب بگیریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان یادآور شد: بالغ بر ۱۸۰ هزار هكتار به اتمام رسیده و فكر می كنیم با این صورتجلسه برای فاز دوم نیز مجری طرح آمادگی برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانكار را دارد. باید اعتبار برای اجرای شبكه های اصلی یك و دو را به وزارت نیرو بدهند كه این شبكه پیش نیاز هستند تا بتوانند برای فاز دوم شبكه های سوم را بزنند.

چنگلوایی ادامه داد: با الگوی كشت تعریف شده كه هشت و نیم میلیون تن به محصولات كشاورزی افزوده می شود.

وی تأکید کرد: حداقل یک میلیارد مترمكعب  آب را به دلیل استفاده از سیستم های مدرن آبیاری صرفه جویی خواهیم داشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: احیای اراضی، افزایش هشت و نیم میلیون تنی محصولات کشاورزی، ارتقای راندمان آب و صرفه جویی، توسعه مکانیزاسیون، صادرات و اشتغالزایی به عنوان مزیت های اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری نام برد.

چنگلوایی اضافه کرد: برای ۲۰۰ هزار هکتار این طرح در فاز اول تشکل های بهره بردار و تعاونی تعریف و راه اندازی کردیم.

وی تصریح کرد: در این طرح تنها تجهیز، زهکشی و کانال های آبیاری اهمیت ندارد بلکه نوع بهره برداری هم مهم است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اظهار کرد: تشکل های آب بران را تعریف کرده و در آینده نزدیک آنها را تشکیل خواهیم داد که این تشکل ها مدیریت آب را در اختیار خواهند داشت. خوشبختانه حضور محققان ما در عرصه خوب بوده و توانسته اند اهداف مدنظر را برای راهنمایی و همیاری کشاورزان تحقق بخشند.

چنگلوایی بیان کرد: در عرصه ای که کار ۱۰۰ درصد تمام شده ضمن توسعه تشکل ها برای تمامی کشاورزان، کارشناس کشاورزی تعیین کردیم تا نظارت فنی و برنامه ریزی هایی از قبیل الگوی کشت و مراقبت زراعی را داشته باشند.

وی در ارتباط با صنایع جانبی گفت: معتقدم متناسب با تولیدات خوزستان صنایع جانبی، تکمیلی و تبدیلی نداریم. در حال حاضر ۱۴ و نیم میلیون تن انواع محصولات در خوزستان تولید می شود ولی متناسب با این میزان تولید صنایع جانبی در استان فعال نیست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان یادآور شد: طرح جامع صنایع تبدیلی ـ تکمیلی را در هر شهرستان را متناسبت با وضع موجود برنامه ریزی کردیم و میزان تولیدات فعلی و پیش بینی میزان تولیداتی که در آینده افزوده می شود را نیز تعیین کرده ایم.

چنگلوایی عنوان کرد: تسهیلات بانکی با اولویت ارزان قیمت را پیگیری کردیم و زمین و تسهیلات را در اختیار بخش خصوصی علاقمند به کار در صنایع تکمیلی ـ تبدیلی قرار می دهیم. سرمایه گذاران می توانند در بخش محصولات زراغی، باغی، شیلاتی، دام و طیور سرمایه گذاری داشته باشند.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه معتقدیم صنایع جانبی و تبدیلی به پایداری تولید کمک می کند باید نسبت به افزایش این صنایع در استان بیشتر توجه داشته باشیم. به هر حال اگر کارخانه و سردخانه کافی برای محصولات داشتیم وضعیت به شکل موجود نبود که برخی مواقع کشاورزان محصولات خود را از دست بدهند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: الگوهای خیلی موفقی هم در استان داریم و برخی کشاورزان خودشان به صورت مستقیم با تاجران کشورهای انگلستان، نروژ، روسیه و همچنین کشورهای حاشیه خلیج فارس ارتباط داشته و محصولاتشان را صادر می کنند.

چنگلوایی با تأکید بر اینکه هیچ کدام از استان های کشور به اندازه خوزستان مواد خام را با تنوع و حجم بالا ندارد، گفت: ۲۵ درصد از توسعه کشاورزی برنامه ۱۴۰۴ در استان خوزستان است و بخش خصوصی باید بیشتر به کشاورزی این استان ورود پیدا کند و با تشکیل اتحادیه روند پیشرفت بهتری را شاهد خواهیم بود.

۵۰ درصد خرما سهم خوزستان

وی خبر داد: ۵۰ درصد صادارات خرمای کشور از خوزستان است و در این زمینه مقام اول کشور را داریم. از خرما ۷۰ محصول فرعی مانند عسل خرما، پنیر خرما و الکل خرما تولید می شود بنابراین صنایع جانبی در این بخش زمینه بسیار خوبی برای فعالیت دارد. همچنین ۳.۲ میلیون تن سبزی و صیفی جات در استان تولید می شود که در این زمینه نیز حرف اول را می زنیم.

رئیس سازمان کشاورزی خوزستان در ارتباط با صنعت مرغداری گفت: تولید مرغ در کشور به حدی رسیده که صنعت مرغداری اشباع شده و همین مسئله نیز باعث کاهش قیمت مرغ شده است. البته در هر سه پروسه خرید مرغ از مرغداری، کشتارگاه و مغازه ها قیمت در خوزستان بالاتر از سایر استان ها است.

چنگلوایی ادامه داد: مرغداری ها دو مشکل دارند اول نداشتن صنایع تکمیلی و دوم هم اینکه کشتارگاه های مرغ صنعتی مدرن (مجهز به خط دو) نیستند. وقتی کشتارگاه های مرغ استان مدرن نباشند آن وقت جنبه صادراتی پیدا نمی کنند، به عنوان نمونه سال گذشته ۵۰ هزار تن مرغ به خارج از کشور صادر شد ولی حتی یک گرم از آن متعلق به خوزستان نبود.

وی اظهار کرد: از یک سال گذشته برای راه اندازی صنعت مرغداری هیچ مجوزی صادر نمی شود و حتی مجوزهای غیر فعال را نیز دیگر تمدید نمی کنند. دنیا به صورت جزیره ای عمل نمی کند و باید وارد صادرات شویم و صادرات محور باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بیان کرد: استانداردهای مورد پذیرش بازارهای هدف را باید برای تولیدات خود در نظر گرفته و آن را رعایت کنیم.

چنگلوایی در ارتباط با خسارت های وارد شده به بخش کشاورزی طی یک سال اخیر گفت: بر اثر طوفان، تگرگ، باران سیل آسا و ورود سیل که همزمانی آنها، زمان وقوع (موقع برداشت) طول مدت، استمرار و گستردگی این حوادث در نوع خود بی سابقه بوده است.

وی ادامه داد: حوادث مذکور به بخش های مختلف از جمله شیلات، ذرت، گندم، دام، طیور و باغبانی خسارت وارد کرد. ۲۵۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی، بالغ بر چهار هزار و ۷۰۰ رأس دام سبک و سنگین و بیش از هفت هزار هکتار از باغات استان متحمل خسارت شدند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اضافه کرد: حوادث فوق به کندوهای زنبور عسل، زیرساخت های کشاورزی از جمله گلخانه ها، جایگاه دام، ایستگاه پمپاژ و سیل بندها خسارت وارد کرد.

چنگوایی خبر داد: ۴۸۱ میلیارد تومان به بخش کشاورزی خسارت وارد شد و کارشناسان هیئت مدیره صندوق محصولات کشاورزی و بیمه در استان حضور پیدا کردند. مقرر شد تا به افراد بدون بیمه نیز کمک هایی شود ولی پیگیری اعتبار برای آنها بر عهده حوزه استانداری و مدیرکل بحران است که البته مسئولان در سطح استانی و ملی پیگیر هستند.

وی تصریح کرد: ۲۰ استان از حوادث مختلف طی چند ماه اخیر متأثر شدند و حجم خسارت بسیار بالاست و با این شرایط بی پولی کار سنگینی را پیش رو داریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان تأکید کرد: باید طرح جامع مقابله با مخاطرات استان را با شناسایی نقاط آسیب پذیر و کارهای لازم برای انجام را پیگیری کنیم.

چنگلوایی بیان کرد: در زمان وقوع بحران به هر اندازه که بخشداران اعلام کردند علوفه رایگان توزیع کردیم. با هماهنگی کشت و صنعت که ۲۰ درصد آن در خوزستان مستقر است از بیل، لودر، گریدر و ماشین آلات آنها برای خاکریزی، احداث و ترمیم سیل بند استفاده کردیم.

وی با اشاره به اینکه روستاهای شعیبیه بیشترین خسارت را دیدند و قطعا برای پرداخت خسارت در اولویت خواهند بود، گفت: ضریب نفوذ بیمه و سطح پوشش آن در کشور ۳۷ درصد ولی در خوزستان ۷۰ درصد است یعنی کشاورزان خوزستانی دو برابر متوسط کشوری محصولات خود را بیمه کردند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان عنوان کرد: کشاورزان این استان از سال قبل حدود ۳۷ میلیارد تومان از صندوق بیمه بابت محصولات چغندر قند، شلتوک و کلزا طلب دارند. در حال حاضر نیز عدم تأمین اعتبار مشکل صندوق بیمه است.

چنگلوایی تصریح کرد: کسانی که خسارت دیدند همان کشاورزان طلبکار سال قبل هستند و مسئولان کشوری وعده دادند که در صورت تأمین اعتبار خوزستان در اولویت خواهد بود.

وی در ارتباط با راه اندازی شهرک های کشاورزی گفت: ۳۳۰ نقطه را در امکان سنجی برای تأسیس شهرک های کشاورزی پالایش کردیم و ۱۶ نقطه استان با اولویت های دامپروری، شیلات، نخیلات، سبزی و صیفی جات را تعریف کردیم که گلخانه، مجتمع های کشاورزی، شهرک کشاورزی، صنایع تبدیلی خرما و یا شیلات را در چه نقطه ای تأسیس کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اظهار کرد: برای تأمین آب باید مجتمع های تولیدی را به شهرک کشاورزی توسعه دهیم و در کنار آن هم نسبت به تأسیس شهرک های جدید کشاورزی اقدام کنیم. در حال حاضر تنها مشکل موجود تأمین آب و صدور مجوز این تأمین است.

چنگلوایی یادآور شد: تفاهم نامه ای با شرکت شهرک های کشاورزی کشور مانند سایر استان ها منعقد کردیم و مقرر شد ۷۰ درصد اعتبارات راه اندازی این شرکت ها را استان و ۳۰ درصد اعتبارات را نیز شرکت شهرک های کشاورزی کشور تأمین کند.

وی با اشاره به اینکه درخواستمان این است که هرچه سریعتر مجوز آب را صادر کنند چون واقعا خوزستان جای کار بسیاری دارد، گفت: در ۶ ماه اول سال گذشته ۲۵ هزار ارباب رجوع به اداره کل جهاد کشاورزی مراجعه کردند و حجم کار در جهاد کشاورزی بسیار بالاست.

چنگلوائی در ارتباط با تب برفکی گفت: امسال ویروس جدیدی وارد شد و خوزستان دو برابر سال گذشته شاهد کوچ دام بود. امسال حدود دو میلیون واحد دامی از هشت استان وارد استان شدند و با توجه به وسعت کار فعالیت های پیشگیرانه خوبی انجام شد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها