خبرهای داغ:
تدوین طرح جامع گردشگری و بافت تاریخی شهر قزوین، نقشه راهی برای قدم گذاشتن در مسیری است که انتهایش سفر شمار کثیری از گردشگران به شهر خواهد بود.
کد خبر: ۸۶۷۸۳۲۳
|
۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۹

به گزارش خبرگزاری بسیج در قزوین، عباس ظاهری عضو شورای اسلامی شهر قزوین احیای بافت تاریخی و فرهنگی شهر را یکی از مهمترین راههای جذب گردشگر برشمرد و گفت: گردشگران برای تماشای بافت ها و بناهای تاریخی و میراثی به هر شهر و کشوری قدم می‌گذارند، چراکه جذابیت و زیبایی اینگونه بناها در مقایسه با ساختمانهایی که به تازگی احداث می‌شوند، بسیار ارزشمندتر است.

وی بافت مرکزی و تاریخی قزوین که بناهایی همچون مسجد النبی، مدرسه صالحیه، مسجد جامع، چهار انبیاء، بازار، مجموعه تاریخی و فرهنگی سعدالسلطنه، دولتخانه، آب انبارها و دیگر بناهای تاریخی متعددرا در خود جای داده از زمینه مساعدی برای جذب گردشگران برخوردار است، افزود: برای اینکه شاهد جمعیت کثیری از گردشگران در این محدوده تاریخی ارزشمند باشیم، ضمن اینکه حفظ و احیای آنها را در دستور کار قرار می‌دهیم، باید زیرساختها و خدمات مناسب را برای گردشگران فراهم آوریم.

این عضو شورا با تأکید بر اینکه تدوین و اجرای طرح های بالادستی نقشه راه مناسبی برای رونق گردشگری به شمار خواهد آمد، گفت: به عنوان نمونه طرح تفصیلی ازجمله اسناد بالادستی است که اگر به طور کامل و جامع تدوین شده باشد، برای تمامی حوزه‌ها و ازجمله گردشگری حرفی برای گفتن دارد.

ظاهری خاطرنشان کرد: در کنار اینها ممکن است طرح جامع گردشگری و یا طرح جامع بافت تاریخی برای شهر تدوین شود که اگر این طرح‌ها همخوانی مناسبی با طرح های بالادستی همچون طرح تفصیلی و یا طرح جامع داشته باشند، موفق تر عمل خواهیم نمود.

وی در ادامه با اشاره به بازدیدی که اعضای شورا و کمیسیون شهرسازی به همراه مدیرعامل سازمان زیباسازی و مشاور طرح از سطح گاراژهای خیابان امام خمینی(ره) به عمل آوردند، اظهارداشت: تدوین و اجرای طرح مناسب برای گاراژهایی که در محدوده میراثی قرار دارند، یکی از نکات مهمی است که در آینده به جذب گردشگر کمک می‌کند.

این عضو شورا از سوی دیگر زمانی تدوین طرح مناسب برای گاراژها را قابل اجرا دانست که بر اساس طرح های بالادستی تهیه شده باشد، به گفته ظاهری در حالت کلی باید طرحی را با استفاده از توان مشاوران و کارشناسان تدوین کرد که صرفه و صلاح شهر را به همراه داشته باشد و ضمن اینکه منفعت مالکین گاراژها نیز تأمین شود، کاربری‌های فرهنگی و اقتصادی داشته باشد و جذابیتهای لازم را برای شهروندان و به ویژه گردشگران ایجاد کند.

ظاهری در خاتمه یادآورشد: مهمتر از همه این طرح باید هویت تاریخی، فرهنگی و دینی شهر را به خود یازگرداند و ازآنجاییکه از طرفی داعیه مرکز مجمع جهانی شهرهای اسلامی را داریم و از طرف دیگر در سده های پیشین که این شهر یکی از مراکز مهم فقه و فقاهت در جهان تشیع بوده است، مجددا به قول مرحوم دکتر شریعتی باید به (خویشتن خویش) بازگشت نماید.

1004/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها