وزیر خزانه داری آمریکا در واکنش به انتقاد بانکداران اروپایی مبنی بر ابهام در لغو تحریم ایران گفت: آمریکا متعهد است شفاف سازی کند که برخی تحریم ها، پس از برجام در مورد بانک های غیر آمریکایی طرف همکاری با ایران اعمال نمی شوند.
کد خبر: ۸۶۷۸۱۵۰
|
۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۲

به گزارش خبرگزاری بسیج،  وزیر خزانه داری آمریکا گفت، آمریکا متعهد است شفاف سازی کند که برخی تحریم ها، دیگر در مورد بانک های غیر آمریکایی طرف همکاری با ایران اعمال نمی شوند.

جکوب لو،گفت: «زمانی که ایران اقدامات مشخصی را انجام داد، ما اقداماتی را که در زمینه لغو تحریم های هسته ای متعهد به انجام آنها بودیم صورت دادیم....این امری الزام آور است که ما روشن کنیم که این به چه معناست.»

از لو خواسته شده بود که به اظهارات استوارت لوی، معاون سابق خزانه داری آمریکا و مسئول سابق اجرای تحریم ها علیه ایران پاسخ دهد. لوی که هم اکنون وکیل ارشد بانک اچ اس بی سی است هفته گذشته گفته بود، دولت اوباما در حال ارسال پیام هایی ضد و نقیض به بانک های اروپایی است.

مقامات ایرانی از این مسئله گلایه دارند که تاثیر لغو تحریم ها به دلیل پابرجا بودن بخش عمده ای از تحریم های دیگر دولت آمریکا هنوز احساس نشده است

لو گفت: «این مهم است که ایران درک کند هنوز تحریم هایی در زمینه های تروریزم و موضوعاتی که ما شرح داده ایم پابرجاست.»

بنگاه های اقتصادی آمریکا به جز برخی استثنائات همچنان از معامله مستقیم با ایران ممنوع هستند و طرف های ثالث هنوز ممکن است به دلیل معامله با نهادهای ایرانی ای که تحت تحریم های حمایت از تروریزم، موشکی و حقوق بشر قرار دارند، مورد مجازات قرار بگیرند.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا هفته گذشته با مدیران موسسات مالی اروپایی دیدار کرد تا درباره تحریم های لغو شده و تحریم های پابرجای دولت آمریکا علیه ایران برای آنها شفاف سازی کند.

لوی، که در طی سال های 2004 تا 2011 معمار بسیاری از تحریم های ایران بوده در مقاله ای در روزنامه وال استریت ژورنال نوشته که وی هنوز اطمینان حاصل نکرده و همچنین مانع از همکاری اچ اس بی سی با ایران خواهد شد.

ارسال نظرات