خبرهای داغ:
کهنه فروشان از اوضاعشان می گویند؛

روزگار سیاه کهنه فروشان ارومیه/ حال مجتمع کهنه فروشان خوب نیست

بیشتر کسبه مجتمع کهنه فروشان ارومیه در حالی روزگار می گذرانند که به گفته خودشان درآمد روزانه آن ها به حداقل مبلغ دریافتی کارگران روزمزد هم نمی رسد.
کد خبر: ۸۶۷۷۹۷۱
|
۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۱
به گزارش خبرگزاری بسیج آذربایجان غربی، ساماندهی مشاغل کاذب و ایجاد اماکن مناسب برای حضور مشاغل مرتبط در یک محل جزو دستورات جدید شورای اسلامی شهر و شهرداری ارومیه بوده که از چند سال گذشته اقداماتی در این راستا انجام شده است.

ایجاد مجتمع هایی برای صنوف مختلف نظیر فلزکاران، چوب بران و البته مجتمع کهنه فروشان جزو اقدامات شاخص شهرداری در حوزه ساماندهی مشاغل می باشد که به نوعی دارای بار مثبت برای مردم و اهالی مناطق درگیر با چنین صنوفی بوده است.

اما اینکه کسبه این صنوف و اشخاص طرف مقابل طرح ساماندهی تا چه اندازه از این اقدام رضایت داشته و بتوانند در برابر این عمل زندگانی خود را بگردانند امری است که باید توسط کارشناسان و مسئولین اجرایی مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد تا در آینده شاهد مشکلات مختلف برای شاغلین در مجتمع ها و در ادامه اعتراضات آن ها نباشند.

برای شنیدن مشکلات اهالی مجتمع کهنه فروشان ارومیه که پس از تدابیر شورای شهر و شهرداری به ابتدای جاده بالانج انتقال یافته سراغ آن ها رفتیم تا در جریان دلایل و علل اعتراضاتشان قرار گرفته و نیز پیگیر نحوه رسیدگی مسئولین به مشکلات مجتمع باشیم.

مشاهدات میدانی خبرنگار و عکاس اروم نیوز چنین نشان می داد که هرچند تابلویی برای شناخته شدن این مجتمع در کنار جاده نصب شده اما یقینا چنین تابلویی نمی تواند گویای این امر باشد که مجتمع کهنه فروشان در مسیری حاشیه ای و به دور از مسیر اصلی جاده قرار گرفته و تعدادی منتظر حضور مردم برای خرید و فروش و کسب روزی حلال از این راه هستند.

با حضور در میان کسبه این مجتمع به راحتی می توان دریافت که مشکلات متعددی در مقابل آن ها قرار دارد و نباید از شنیدن هر حرف و سخنی ناراحت شد.

بازی والیبال تعدادی از کسبه در مقابل مجتمع، مشغولیت تعدادی دیگر در قهوه خانه سنتی داخل مجتمع و نیز نظافتکاری کسبه در مقابل مغازه ها تنها صحنه هایی است که می توان از این مجتمع به دست آورد! نه مردمی برای خرید و فروش حضور دارند و نه کسبه ظرفیتی برای حضور در میان مردم و معرفی محل کسب خود!

انتقاد بیشتر اهالی مجمتع از نحوه تحویل مغازه ها و نبود ثبات قیمت برای اجازه این محل است که در این خصوص بیشتر انتقادات مربوط به مبلغ اجازه ها و نیز نبود خرید و فروش به منظور تامین مالی اجاره بها می شود.

البته اهالی از اخراج چند کسبه به دلیل نداشتن توان مالی برای پرداخت اجاره بها هم خبر می دهند و چنین ابراز می دارند که دور بودن مجتمع از شهر و بی اطلاعی اکثر مردم از این محل دلیل اصلی نبود خرید و فروش مناسب است که همین امر باعث شده تا بیشتر کسبه نتوانند درآمد کافی برای پرداخت اجاره ماهیانه خود را داشته باشند و پس از چند ماه تاخیر به اجبار از مجتمع اخراج شوند!

اهالی مجتمع بیشتر روی تغییر محل تاکید دارند و خواهان بازدید شهردار یا مسئولین مرتبط با امر از محل مجتمع در چاره اندیشی در این خصوص هستند. بازدیدی که گویا از خردادماه سال گذشته با تحویل نامه اهالی به شهردار در انتظار تحقق آن هستند و همچنان منتظر مانده اند!

هرچند مجتمع کهنه فروشان شاید برای برخی مردم دارای دردسرهای خاص خود باشد اما به هر ترتیب باید دید که آیا مسئولین امر فکری به حال این مجتمع و کسبه آن خواهند کرد یا اینکه اعتراضات اهالی مجتمع در خفا مانده و اهالی همچنان در بی توجهی به سر خواهند برد؟!

شااید بتوان با تغییر محل مجتمع یا انجام اموراتی برای سهولت در خرید و فروش موجب راحتی و آسایش کسبه مجتمع کهنه فروشان ارومیه و زمینه را برای بهبود شرایط زندگی آن ها فراهم ساخت. این امر نیازمند همت مسئولین و توجه به خواسته های عمومی است!

ارسال نظرات
آخرین اخبار