خبرهای داغ:
در آستانه سفر رئیس جمهور به ارومیه، بخشی از رسانه های اصلاح طلب به جای مطالبه گری و تلاش در جهت بیان صریح مشکلات متعدد شهر، خود را در جایگاه بدنه ستادی و یا هواداران یک جناح و جریان تعریف کرده و برای استقبال از روحانی آماده می شوند. به عبارت دیگر، رسانه هایی که آمده اند "مچکر" روحانی باشند.
کد خبر: ۸۶۷۷۹۶۸
|
۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۵
به گزارش خبرگزاری بسیج آذربایجان غربی، به لطف گسترش روزافزون تکنولوژی ارتباطات روزگار ما روزگار رسانه نام نهاده اند. با فراگیر شدن اینترنت و ابزار ارتباط جمعی رسانه ها مخاطب بیشتری پیدا کرده اند و افزایش برد و تاثیرگذاری تا جایی ادامه پیدا کرده است که رسانه ها، بخصوص رسانه های محلی در حال تثبیت جایگاه خود به عنوان قدرتی نوظهور در عرصه سیاسی کشور هستند.

این امر دست رسانه ها را برای نیل به هدف اصلی خود، یعنی انتقال واقعیت ها و همچنین مطالبه گری بازتر می گذارد. نقش سازنده رسانه های ارتباط جمعی تا حدی حائز اهمیت است که آنان را ریه های تنفسی جامعه می دانند. لذا اصحاب رسانه در جایگاه مطالبه گر رفع معضلات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و... قرار گرفته و به عنوان صدای مردم به فعالیت می پردازند.

اما حال و روز حاکم بر بخشی از فضای رسانه ای ارومیه این روزها بسیار قابل تامل است. با انتشار خبر سفر رئیس جمهور به استان، که ظاهرا برخلاف دفعات پیشین بالاخره به احتمال قوی تحقق خواهد یافت، بخشی از اصحاب رسانه به جای مطالبه گری و تلاش در جهت بیان صریح مشکلات متعدد ارومیه، خود را در جایگاه بدنه ستادی و یا هواداران یک جناح و جریان تعریف کرده و برای استقبال از روحانی آماده می شوند. به عبارت دیگر، رسانه هایی که آماده اند "مچکر" روحانی باشند.

این خبرنگاران که اکثریت قریب به اتفاق آنان خود را اصلاح طلب می دانند، در حال ایجاد کمپین ها و یا سامان دهی های مجازی و میدانی هستند که بیشتر شباهت به فعالیت ستادهای کاندیداها چند ماه مانده به برگزاری یک انتخابات دارد.

امر مذکور از چند منظر قابل بررسی است. نخست این که در تمام سفرهای روسای جمهور پیشین به استان این امر سابقه نداشته و می توان آن را سنتی جدید میان بخشی از خبرنگاران دانست که طبیعتا با توجه به جایگاه، شان و اهداف رسانه ها امر مثبتی محسوب نمی شود.

همچنین این اقدام زمانی صورت می گیرد که هیچگاه قدرت و میزان تاثیرگذاری رسانه های محلی به اندازه امروز نبوده و از سوی دیگر مشکلات متعددی گریبان گیر مردم شده است. لذا هدر دادن این ظرفیت منجر به تداوم مشکلات موجود و چه بسا زمینه سازی برای تشدید آن خواهد شد.

و نکته آخر صورت گرفتن این رفتار از جانب هواداران و فعالین جریانی است که همواره در مقام شعار و بخصوص به هنگام دور بودن از قدرت، از مردم و لزوم صراحت در بیان و آزادی و... سخن می گوید اما امروز می بینیم در مقام عمل به جای صدای مردم خود را در جایگاه بدنه ستادی و حامیان دولت و مسئولین تعریف می کند.

این بخش از اصحاب رسانه و برخی مدعیان نخبگی که طبیعتا در رفع معضلات باید چندین قدم از عموم مردم جلوتر بوده و صدای رسای آنان باشند، امروز از جامعه عقب مانده و حتی شان جایگاه خود را نیز آنگونه که شایسته است، رعایت نمی کنند.

در مجموع امید است فرصت حضور رئیس قوه مجریه در ارومیه به نحو احسن از جانب اصحاب رسانه، فعالین و نخبگان شهر مورد استفاده قرار گیرد تا شاید گرهی از مشکلات این سرزمین که در سواد و درآمد و بهداشت جزو آخرین های کشور است، با این پروژه های نیمه و تمام و دریاچه رو به موت و... باز شود.

ارسال نظرات