خبرهای داغ:

شناسایی 30 نوع آسیب اجتماعی در آذربایجان غربی

30 نوع آسیب اجتماعی در دفتر امور اجتماعی استانداری آذربایجان غربی شناسایی شده که در این راستا بررسی عمیق و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی ضروری است.
کد خبر: ۸۶۷۷۹۶۳
|
۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۶
به گزارش خبرگزاری بسیج آذربایجان غربی، آسیب‌های اجتماعی یک پدیده اجتماعی محسوب می‌شود که از جامعه و اجتماع نشات می‌گیرد و در راستای پیشگیری و مقابله با تاثیرات و پیامدهای اجتماعی نامطلوب حاصل از این آسیب‌ها مسئله‌یابی و بررسی موضوع ضرورت می‌یابد.

بیکاری، طلاق، حاشیه‌نشینی، کودکان خیابانی و کار، بالا رفتن سن ازدواج، اعتیاد، فساد و فحشا و... از مصادیق آسیب‌های اجتماعی به شمار میرود و در این راستا شناخت آسیب‌های اجتماعی در جهت پیش‌بینی، کنترل و پیشگیری آسیب‌ها اجتناب‌ناپذیر است چراکه اگر آسیب‌های اجتماعی شناسایی و کنترل نشوند جامعه با چالش و تهدید جدی مواجه خواهد شد.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان غربی، هوشنگ عطاپور بعد از ظهر امروز در دومین جلسه از سری نشست‌های گفتگوی جوانان و مسئولان با موضوع هویت و آسیب‌‌های اجتماعی که به مناسبت هفته جوان در سالن جلسات استانداری ترتیب یافت، اظهار داشت: اگر مقایسه‌ای بین وضعیت فعلی کشور در منطقه خاورمیانه صورت گیرد ایران جزیره امن در خاورمیانه محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه ضرورت دارد قبل از وقوع مسائل و مشکلات بررسی و مسئله‌یابی صورت گیرد، ادامه داد: توسط مرکز امور اجتماعی وزارت کشور از سال 93 این ارزیابی و بررسی صورت گرفت به طوری که شاخص‌ها و سرمایه‌های اجتماعی مشخص شده است.

عطاپور یادآور شد: موج دوم مطالعه سرمایه‌های اجتماعی انجام شده و در حال انجام است و بعد از 30 سال تعطیلی مطالعات اجتماعی اقدامات خوبی را در سال‌های اخیر شاهد هستیم و در حال حاضر وضعیت آسیب‌های اجتماعی در حوزه هویت و سایر آسیب‌ها شناسایی شده است.

وی با استناد به فرمایشات مقام معظم رهبری، افزود: در حوزه آسیب‌های اجتماعی اعتیاد، حاشیه‌نشینی، فساد و فحشا، بی بند و باری و طلاق و نقاط بحرانی پنج اولویت اساسی مورد تاکید مقام معظم رهبری است.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه اولویت اساسی نظام در تمامی استان‌ها پنج مقوله مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده، ادامه داد: ضرورت دارد نقاط بحرانی شناسایی و براساس موضوع آسیب مداخله لازم صورت گیرد.

عطاپور با بیان اینکه یکی از موضوعات اساسی که جوانان با آن درگیر بوده مسئله هویت است، ادامه داد: این موضوعات دغدغه‌هایی بوده که در کل دنیا مطرح است و در راستای مدیریت بحران‌های هویت کشورها باید رویکرد‌هایی داشته باشند که این مسائل حل شود.

وی در پایان اعلام کرد: در راستای شناسایی و مسئلهیابی آسیب‌های اجتماعی در استان 30 نوع آسیب در دفتر امور اجتماعی استانداری آذربایجان غربی شناسایی شده است.

در ادامه این نشست مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی، حجت‌الاسلام محمدباقر کریمی با بیان اینکه بحث آسیب‌های اجتماعی مختص کشور ما نیست، اظهار داشت: در تمامی جوامع بحث آسیب‌های اجتماعی دغدغه محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: امروز اگر آسیب‌های اجتماعی و نرخ رشد آن محاسبه شود و تعداد آسیب‌ها و نرخ رشد بالا باشد خطرناک بوده و می‌تواند امنیت ملی را دچار مشکل کند و باید تلاش‌های لازم صورت گیرد تا آسیب‌های اجتماعی و نرخ رشد آن کاهش یابد و کنترل شود.

کریمی با بیان اینکه در کشور یک‌هزار و 600 جرم و آسیب اجتماعی شناسایی شده، متذکر شد: چهار مسئله اساسی از جمله تضعیف باورهای اعتقادی از دو منظر داخلی و خارجی، بحران هویت، بحث اعتیاد و طلاق به عنوان آسیب‌های اجتماعی مطرح است.

وی با بیان اینکه در بحث بحران هویت امروز نسل جوان از هویت ایرانی و اسلامی فاصله می‌گیرد، ادامه داد: بحث اعتیاد از مباحث و معضلات اجتماعی محسوب می‌شود که تاثیرات منفی به همراه دارد به طوری که 55 درصد علت طلاق در جامعه اعتیاد است.

کریمی با بیان اینکه در حال حاضر در هر ساعت در کشور 19 طلاق اتفاق افتاده که سالانه بالغ بر 83 هزار مورد می‌رسد، ابراز داشت: متاسفانه نرخ ازدواج از روند کاهشی برخوردار بوده و آمار طلاق افزایش می‌یابد.

رئیس پلیس اطلاعات و امنیت عمومی فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی، سرهنگ رحیم جهانبخش در ادامه این نشست با بیان اینکه هویت از جنس شناخت هست، اظهار داشت: اگر سطح نیازها از نیازهای فیزیولوژیک به سطوح والای خدایی شدن و شناخت خدا برسد آسیب‌های اجتماعی و بحران هویت صورت نمی‌گیرد.

جهانبخش با بیان اینکه بهره‌گیری از مبانی فرهنگ ملی و دینی راهگشای بسیار از مسائل خواهد بود و بسیاری از مشکلات در حوزه هویت حل می‌شود، ادامه داد: آسیب‌های اجتماعی از جنس ضرر بوده در صورتیکه ضرر وارد نشود تهدید و اگر ضرر وارد شود آسیب محسوب می‌شود.

وی جوانان نسبت به وضعیت اجتماعی حساس‌تر از حاکمیت هستند و موضوعات اجتماعی را تشخیص و راهکار پیشگیرانه ارائه می‌دهند، متذکر شد: با توجه به اینکه جنس این نوع آسیب‌ها فرهنگی بوده در نتیجه جنس پیشگیری هم باید فرهنگی باشد.

رئیس پلیس اطلاعات و امنیت عمومی فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی ادامه داد: یکی از موضوعات مورد توجه پلیس آگاه‌سازی لایه‌هایی از مردم بوده که در معرض آسیب هستند و در این راستا 70 درصد اقدامات ایجابی و 30 درصد اقدامات سلبی است.

وی تصریح کرد: اگر هویت ملی از هم بپاشد هویت فردی نیز دچار اختلال و گسستگی خواهد شد و در این راستا دو راهکار ایجابی شامل ایجاد شناخت و توسعه شناخت بوده که باید بهره‌گیری از مشارکت و همکاری سازمان‌های مردم نهاد برای تحقق این امر مدنظر قرار گیرد.

ارسال نظرات