مدیرعامل اسبق شهرک‌های صنعتی تهران در گفتگو با «بسیج» عنوان کرد

روزانه ۲۵ تا ۳۰ میلیون یورو هزینه تاخیر در راه‌اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس/دولت از اختیار تعیین نرخ بنزین بهره‌برداری سیاسی می‌کند

مدیر عامل اسبق شهرک های صنعتی تهران گفت: پالایشگاه ستاره خلیج فارس می‌تواند بنزین مورد نیاز کشورمان را تولید کند و علاوه بر تامین نیاز داخل، صادرات بنزین هم داشته باشیم اما متأسفانه دولت یازدهم تاکنون رویکرد تولید محوری نداشته است.
کد خبر: ۸۶۷۷۹۵۶
|
۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۱
محسن نوری مدیر عامل اسبق شهرک های صنعتی تهران و کارشناس ارشد صنعت در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، با بیان اینکه  پالایشگاه ستاره خلیج فارس بزرگترین پالایشگاه خاورمیانه است اظهار داشت: ستاره خلیج فارس می‌تواند بنزین مورد نیاز کشورمان را تولید کند و علاوه بر تامین نیاز داخل، صادرات بنزین هم داشته باشیم اما متأسفانه دولت یازدهم تاکنون رویکرد تولید محوری نداشته است.

وی با بیان اینکه 3میلیارد یورو تا به امروز برای این پروژه هزینه شده است افزود: پروژه ای که توانایی فرآوری ۳۶۰ هزار لیتر میعانات گازی در روز را دارد تا کنون ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. این پالایشگاه توانایی تولید ۳۶ میلیون لیتر بنزین و ۱۵ میلیون لیتر گازوییل یورو ۴ را دارد که نه تنها با راه اندازی آن، کشور در تولید بنزین خودکفا شده که به صادر کننده این محصولات نیز تبدیل خواهد شد.

نوری هزینه تاخیر در راه اندازی این پروژه ملی را روزانه ۲۵ تا ۳۰ میلیون یورو دانست و گفت: تاخیر در راه اندازی این پروژه روزانه حجم بالایی عدم النفع و زیان به کشور تحمیل کرده است که اگر این پالایشگاه به مدار تولید وارد شود این میزان زیان به سود تبدیل خواهد شد.

وی با بیان اینکه دولت در برابر فرآوری بنزین دیدگاه سیاسی دارد افزود: 90 درصد کار تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج فارس پیش رفته است و دولت می توانست با تزریق 10 درصد نقدینگی موجب احیای تولیدات بنزین شود اما این کار را انجام نداد.

این کارشناس مسائل اقتصادی در خاتمه اذعان داشت: دولت از اینکه مجلس حق رای تعیین نرخ جدید بنزین را در اختیارش قرارداده است سواستفاده سیاسی خواهد داشت تا بتواند اهداف سیاسی و حزبی خود را محقق کند.
ارسال نظرات