برشی از تاریخ/202

کدام مسئول ایرانی حاضر شد به‌جای «خلیج‌فارس» نام «خلیج عربی» را امضا کند؟

در تمام دوران انزوای ایران عرب‌ها نتوانستند چنین مصوبه‌ای بگیرند، در این کنفرانس که ایران در بهترین شرایط بین‌المللی بوده است چنین اتفاقی افتاد. این موضوع انتقاد شدید اکثریت جلسه را در پی داشت.
کد خبر: ۸۶۷۶۹۵۲
|
۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۴
بر اساس خاطرات آقای هاشمی رفسنجانی، ضعف عملکرد آقای محتشمی پور (رئیس هیئت ایرانی) و کروبی (رئیس مجلس وقت) به‌عنوان مسئولان قوه مقننه ایران در سال 1369 در مصوبه اجلاس بین‌المجالس در اروگوئه هیئت ایرانی سندی را امضا کرد که نام خلیج‌فارس در آن به‌عنوان خلیج (ع.ر.بی) آمده است. هاشمی در خاطرات خود دراین‌باره می‌نویسد:

شنبه 17 آذر 1369:

85"... شورای عالی امنیت ملی جلسه داشت. دکتر ولایتی وزیر امور خارجه و آقای محمدعلی نظران مسئول کمیسیون اسرا گزارش دادند. همچنین درباره ضعف عملکرد هیئت بین‌المجالس که به ریاست آقای سید علی‌اکبر محتشمی امسال در اروگوئه شرکت داشتند بحث شد.

در اثر سوء تدبیر هیئت مصوبه به اتفاق آراء ثبت و نام خلیج‌فارس «خلیج ع ر بی _ فارسی» ذکر شده است و این که ایران در گروه کشورهای آسیایی به‌حساب بیاید. بعضی‌ها خیلی دست‌وپا زدند که به نحوی این ضعف را توجیه کنند که نشد.

در تمام دوران انزوای ایران عرب‌ها نتوانستند چنین مصوبه‌ای بگیرند. در این کنفرانس که ایران در بهترین شرایط بین‌المللی بوده است چنین اتفاقی افتاد. این موضوع انتقاد شدید اکثریت جلسه را در پی داشت. قرار شد که آقای مهدی کروبی رییس مجلس در هیئت‌رئیسه مطرح کند و پس از توضیح خواستن از اعضای هیئت از طریق سازمان ملل و رئیس کنفرانس راه علاج پیدا شود."[1]



[1] - خاطرات هاشمی رفسنجانی، سال 1369، اعتدال و پیروزی، صفحه 415

ارسال نظرات
آخرین اخبار