بسیج مداحان: حاج محمد حاج ابوالقاسمی، رئیس کانون مداحان سپاه سیدالشهدا (ع)، به شرح چهار اصل اساسی که منبع تمام اختلافات و دریگری‌ها هستند پرداخت.
کد خبر: ۸۶۷۶۷۲۸
|
۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۸
به گزارش خبرنگار بسیج مداحان، اجتماع هفتگی کانون بسیج مداحان یاس کبود روز یک شنبه 19 اردیبهشت ماه با سخنرانی حاج محمد حاج ابوالقاسمی، رئیس کانون مداحان سپاه سیدالشهدا (ع) استان تهران، در حسینیه شهدای بسیج برگزار شد که متن بیانات وی را در ادامه می‌خوانید. خیلی خوش حال هستم که برای چندمین بار توفیق حضور در جمع شما عزیزان را دارم. از استاد فراهانی که انصافا با مدیریت قوی، برنامه خوب و ماندگاری را ایجاد کرده است، تشکر می‌کنم. هم‌چنین اعیاد شعبانیه را هم خدمت شما تبریک عرض می‌کنم. چهار اصل داریم که بندگان خاص خدا از حضور در زیر این پرچم رضایت دارند و دشمنان اسلام و بشریت هم با همین چهار اصل مشکل دارند. نخستین اتفاقی که در تاریخ اسلام رخ داده بعثت است. اتفاق مهم بعدی غدیر خم است. سومین رخداد هم واقعه عاشورا است. اتفاق پایانی هم مهدویت است. بعثت بعثت، خاص پیامبر اسلام (ص) نیست بلکه همه موجودات می‌توانند به بعثت برسند و برانگیخته شوند. به عنوان مثال حتی یک دانه گندم هم به مبعث می‌رسد؛ در واقع وقتی که از پوست بیرون می‌آید به بعثت رسیده است. هر انسانی می‌تواند بعثت داشته باشد. آموزش بعثت نبی گرامی اسلام به بشریت این است که ای بشر! تو در هر جا و در هر سطحی که باشی، می‌توانی به بعثت برسی. موضوع مورد بحث این است که بعثت در مداحی ما چه تأثیری می‌تواند داشته باشد؟ بعضی از مداحان با تمرین و ممارست، تجارب زیادی کسب می‌کنند و صدای خوبی می‌سازند. اما می‌بینید که بعد از مدتی کبر و غرور باعث می‌شود که هنر مداحی این دسته از افراد از بین برود. انسان‌هایی که هنر خود را پرورش دادند و در زیر سایه هنرشان، عده‌ای را جذب کردند و اهدافی را به پیش بردند، در واقع بعثت کرده‌اند و فردی که بعث کند ماندگار می‌شود. به حضرت محمد (ص) ظلم‌های بسیاری شد اما ایشان با صبر و بردباری نتیجه زحمات خود را گرفتند. به پیامبر وعده پول دادند و گفتند که به قبیله ما ملحق شو تا همسر خوبی را برایت اختیار کنیم اما ایشان در پاسخ به همه وعده‌های مادی فرمودند «بگویید لا اله الا الله تا رستگار شوید». به حضرت یوسف (ع) گفتند: یوسف! چشمان زیبایی داری. هر کسی بود جواب دیگری می‌داد اما ایشان فرمودند «اولین چیزی که در قبر از بین می‌رود، چشم است». اگر در مجلسی از شما تعریف کردند، می‌توانید که یک سوزن به خود بزنید و مغرور نشوید؟ خیلی‌ها صدا و جمعیت خوبی داشتند اما امروزه اثری از آن‌ها نیست. غدیر خم دومین اتفاق مهم تاریخ، غدیر خم است. غدیر خم به قدری مهم بود که خداوند به پیامبرش فرمود «اگر پیام ما را ابلاغ نکنی، رسالتت را انجام نداده‌ای». پیامبر خدا چه کرد؟ هنگامی که پیام به ایشان نازل شد، عده‌ای به طرف یمن رفته بودند، عده‌ای تازه از مکه عبور کرده بودند و از طرفی هم امکانات اطلاع‌رسانی امروزی نبود که با یک پیام، همه را خبردار کنیم. این همه زجر کشیده شد تا پیام «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» به گوش مردم برسد. برای اینکه فردا روزی نگویند که منظور پیامبر (ص)، علی دیگری بوده است، ایشان حضرت امیر (ع) را بر روی جهازهای شترها آورد و به علی (ع) اشاره کرد تا شخص دیگری به جای علی (ع) معرفی نشود.

من در این جا یک تبریک به شما مداحان عزیز می‌گویم چرا که پیامبر (ص) در آن روز دعا کرد‌ه‌اند که «خدایا! دوست بدار هرکس که علی (ع) را دوست دارد. نگاه به قلب هایتان بیندازید و ببینید که علی (ع) را چه‌قدر دوست دارید؟ من با قاطعیت می‌گویم که شما بیشتر از سایرین حضرت علی (ع) را دوست دارید. چرا؟ چون حاضرید روی منبر بنشینید، استرس به خود وارد کنید و حتی صدایتان بگیرد تا مدح امیرالمومنین (ع) را بگویید. دیگران هم به حضرت علاقه دارند اما علاقه شما به حضرت به مراتب بالاتر است. من یک سوال از شما دارم؛ برای اجابت دعا نفسی قوی‌تر از نفس پیامبر اکرم (ص) داریم؟ در آن روز پیامبر خدا فرمودند «خدایا دوست بدار هر کس که علی (ع) را دوست دارد، خدا رحمت کند کسی را که امر ما را زنده کند». همین حدیث را امام رضا (ع) هم فرمودند؛ شخصی خدمت ایشان رسید و پرسید که امر شما چیست؟ امام رضا (ع) هم در پاسخ فرمودند خداوند رحمت کند کسی را که گفته‌های ما را زنده می‌کند. آیا غیر از این است که شما با مداحی‌هایتان سیره اهل بیت (ع) را بیان می‌کنید؟ شما با هنر مداحی خود، دل‌ها را چنان پرواز می‌دهید که جذب اهل بیت (ع) می‌شوند. رسول‌الله (ص) در ادامه فرمودند «هر کسی که علی را یاری می‌کند یاری کن و هر کس که با او دشمن است را خوار بگردان». وقتی خداوند به پیامبر دستور می‌دهد که علی را هرچه سریعتر معرفی کن، به خاطر این است که عده زیادی با او دشمنی داشتند. ما مداحان باید بیرق علی (ع) را برای حفظ اسلام به دوش بکشیم. بحث امیرالمومنین (ع) بحث ولایت است. ماجرای مداحی که می‌گفت «فقط حسین (ع)» به یاد دارم که در اوایل انقلاب، یکی از مداحان در بازار تهران بر روی صندلی رفته بود و می‌گفت «فقط امام حسین را عشق است. ما با هیچ چیزی کاری نداریم». شخصی قدیمی در آن جا ایستاده بود و گفت: غلط کردی که با هیچ چیزی کاری نداری. بیا پایین و برو برای شاه و ساواک روضه بخوان. هر کدام از ما باید غدیر داشته باشیم و بیرق امیرالمومنین (ع) را حفظ کنیم. دشمنان نه فقط با این انقلاب، بلکه با اسلام ناب محمدی مشکل دارند. کسانی که برای محرم، مبالغ آن چنانی دریافت می‌کنند باید پاسخگو باشند. آیا این دسته از افراد می‌توانند جواب پیامبر در روز قیامت را بدهند؟ آیا این دسته از افراد امر پیامبر (ص) را زنده کرده‌اند؟ خوش به حال کسانی که اهل غدیر هستند و تا آخرین لحظه و آخرین نفس از ولایت دفاع می‌کنند. 
عاشورا
مورد سومی که جزو اتفاقات مهم تاریخ محسوب می‌شود، واقعه عاشوراست. امام خمینی (ره) فرمود «ما دنبال عرضه انقلاب با این سرعت نبودیم، دنبال این بودیم که حکومت برای خودمان باشد و به وسیله آن، دستورات خداوند را در دین و حکومت اجرا کنیم». امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری برای خدا قیام کردند و به همین دلیل در تمام دنیا شناخته شدند. جمهوری اسلامی امنیت امروزی خود را مرهون و مدیون کسانی است که برای احیا و زنده کردن امر اهل بیت (ع) قیام کردند. مهدویت چهارمین و آخرین مورد، مسئله مهدویت است. رسول خدا (ص) در زمان خودشان این بحث را مطرح کرده و فرموده بودند «فرزند من با این ویژگی‌ها خواهد آمد و چنین خواهد کرد». امام صادق (ع) فرموده بودند «اگر قائم ما ظهور کند، من خادم او می‌شوم». ما باید برای امام زمان (عج) چه کار کنیم؟ اگر حضرت ولی‌عصر (عج) ظهور کند، ما چه کارهایی را برای ایشان انجام داده‌ایم؟ دشمنان در مسئله مهدویت و مهدی شناسی به مراتب بیشتر از ما فعالیت می‌کنند. امام خمینی (ره) نیز مداحان را طور دیگری تحویل می‌گرفت. مردم که به دیدن امام خمینی (ره) می‌آمدند، ایشان آن‌ها را تحویل می‌گرفت و در ارتباط با سایر اقشار هم همین طور بود اما امام خمینی (ره) در دیدار با مداحان، دستور دادند که نفری 5 تومان به آن‌ها بدهید. 5 تومان در سال 42 برابر با حقوق سه روز یک کارگر بود. در هر حرکتی هم که در زمان انقلاب رخ می‌داد، امام از مداحان می‌خواست که در صحنه حاضر شوند و مبارزه کنند.
 انتهای پیام/


ارسال نظرات