خبرهای داغ:

امام جمعه موقت اهواز: انتقال آب کارون به دیگر استان ها قابل قبول نیست

امام جمعه موقت اهواز وضعیت منابع آب در خوزستان را نگران کننده دانست و گفت: انتقال آب از رودخانه های خوزستان به ویژه کارون برخلاف جریان طبیعت و برای توسعه سایر استان ها قابل قبول نیست.
کد خبر: ۸۶۷۶۶۸۵
|
۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۶

به گزارش بسیج حجت الاسلام سیدابوالحسن حسن زاده در مراسم افتتاحیه پنجمین جشنواره بین المللی فیلم سبز که در سینما نفت نیوساید اهواز برگزار شد اظهار کرد: آیات، روایات و سیره پیامبر اکرم (ص) انسان را به استفاده درست از طبیعت دعوت می کند به طوری که در بحرانی ترین شرایط همچون جنگ نیز رسول خدا (ص) به مجاهدان اجازه نمی داد که درختان را قطع یا آب را آلوده کنند.

وی لازمه توسعه پایدار را حفاظت از محیط زیست دانست و افزود: خوزستان درگیر توسعه ناپایدار است که تبعات زیست محیطی برای آن داشته است و نمونه آن شهر مسجدسلیمان و آلودگی های موجود در آن است.
حسن زاده با بیان اینکه وضعیت منابع آب در خوزستان نگران کننده است اظهار کرد: این نگرانی در سال های گذشته شدت یافته است و باید برای حفظ منابع آبی در استان تلاش کنیم.
وی تصریح کرد: انتقال آب از رودخانه های خوزستان برای توسعه سایر استان ها و برخلاف جریان طبیعت، در حالی که این استان از توسعه بازماند قابل قبول نیست.
امام جمعه موقت اهواز تاکید کرد: مصالح ملی در این است که منابع آبی خوزستان حفظ شود.
وی با بیان اینکه قانون، علم و فرهنگ می تواند به نهادینه شدن تفکر زیست محیطی در جامعه کمک کند گفت: برای حفاظت محیط زیست نیاز به قانون مترقی و به روز و پاسخگو داریم به طور مثال صنایع آلاینده باید ملزم شوند که سهم خود را از محیط زیست بپردازند.
حسن زاده همچنین با تقدیر از مقتدایی استاندار پیشین خوزستان گفت: وی در تعصب و دلسوزی برای منافع و مصالح خوزستان و صیانت از منابع این استان الگو و نمونه بوده است.

*تخریب های غیرقابل جبران
سرپرست استانداری خوزستان نیز در این مراسم با تاکید بر توجه به نابودی تالاب ها و رودخانه ها و آلودگی آنها اظهار کرد: وقتی چرخه حیات از طرف انسان ها مورد تعرض قرار می گیرد جبران آن به راحتی امکان پذیر نخواهد بود.
فرج الله خبیر با اشاره به تخریب طبیعت خوزستان در سال های گذشته افزود: در گذشته نه چندان دور در بیابانها و زیستگاه های خوزستان گله های آهو و گوزن زندگی می کردند ولی اکنون این جانوران فقط در مناطق حفاظت شده یافت می شوند.
وی اضافه کرد: بسیاری از گونه های گیاهی و جانوری در دوره انقلاب صنعتی نابوده شده و فعالیت های صنعتی، تبعاتی چون مصرف بالای انرژی، افزایش دما و مشکلات زیادی در طبیعت ایجاد کرده است.
خبیر تاکید کرد: باید نسلی تربیت شوند که به گیاهان و جانواران علاقه داشته و معتقد باشند که بدون اینها زمین جای مناسبی برای زندگی نیست.
وی همچنین با اشاره به نقش سازمان های مردم نهاد در ارتقای فرهنگ زیست محیطی، اظهار کرد: برای پاگرفتن NGOها در جامعه باید تلاش و کمک شود از سوی دیگر سازمان های مردم نهاد نیز باید عضوگیری گسترده را در برنامه قرار دهد تا هدف ما که همان حفاظت و آموزش مسائل زیست محیطی است محقق شود.

*جای خالی کارون در فیلم های مستند
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان نسبت به نابودی 400 هزار اصله نخل در استان هشدار داد و گفت: بحران های زیست محیطی خوزستان و شرایط رودخانه کارون اگر هنرمندانه مستندسازی شود اثر عمیق تری خواهد داشت. 
احمدرضا لاهیجان زاده با بیان اینکه این جشنواره بعد از 10 سال برگزار می شود افزود: یک هزار فیلم از 38 کشور جهان به دبیرخانه این جشنواره رسیده که 160 فیلم برای نمایش در استان ها برگزیده شده اند.
وی اضافه کرد: دو فیلم منتخب از میان هنرمندان خوزستانی توسط هیات سه نفره داوران انتخاب شده که در این جشنواره به عنوان آثار برتر استان معرفی می شود.
لاهیجان زاده هدف این جشنواره را ارتقای فرهنگ زیست محیطی و ایجاد زمینه ارتباط میان هنرمندان و محیط زیست عنوان گرد و گفت: افزایش سطح کیفی آثار هنری و فیلم های محیط زیست می تواند به حل مشکلات این حوزه کمک کند.

*اعتراض دوباره به انتقال آب کارون
در طول برگزاری آیین افتتاحیه دوستداران محیط زیست و تشکل های مردم نهاد با بلندکردن تابلوهایی، اعتراض خود را به اجرای طرح های انتقال آب از رودخانه کارون اعلام کردند.
روز جمعه نیز جمعی از اهوازی ها و فعالان محیط زیست با تشکیل زنجیره انسانی در ساحل کارون، توقف طرح های انتقال آب کارون را خواستار شدند.
در این مراسم 'هادی جلالی' از محیط بان تالاب بین المللی شادگان که در سال 1393 مورد اصابت گلوله شکارچیان غیرمجاز قرار گرفته بود تقدیر شد.
فیلم 'مادرم بلوط' ساخته محمود رحمانی و فیلم 'زندگی در خورموسی' ساخته حجت الله طاهری نیز به عنوان آثار برگزیده استانی در این جشنواره معرفی شدند.
بر اساس این گزارش، پنجمین جشنواره بین المللی 'فیلم سبز' از 26 تا 31 اردیبهشت در سه شهر خوزستان همزمان با سراسر کشور برگزار می شود.
امروز مستند 'مادرکشی' ساعت 18 تا 20 در سینما ساحل اهواز اکران می شود. فردا نیز در همین زمان فیلم های انیمیشن در سینما ساحل به نمایش درمی آید.
فیلم های منتخب این جشنواره از دوشنبه تا چهارشنبه این هفته از ساعت 17 تا 19 در سینمای نفت در نیوساید اهواز روی پرده می روند.
اهداف جشنواره فیلم سبز فرهنگسازی و ارتقای آگاهی مردم و مسئولان در حوزه حفظ و توسعه محیط زیست، ایجاد زمینه ارتباط هنرمندان و مردم با موضوع حفظ محیط زیست و ترویج و ارتقای سطح کیفی محصولات فرهنگی هنری و سینمایی در حوزه محیط زیست عنوان شده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها