خبرهای داغ:

برگزاری 500 یادواره شهدا در آذربایجان غربی طی سال گذشته

طی سال گذشته نزدیک به 500 یادواره شهدا در آذربایجان غربی برگزار شد و در راستای احیاء و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت مشارکت آحاد مردم و تمامی دستگاه‌های اجرایی ضروری است.
کد خبر: ۸۶۷۶۵۶۶
|
۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۰
به گزارش خبرگزاری بسیج آذربایجان غربی، برگزاری یادواره‌های شهدا و برنامه‌های فرهنگی موجب زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا و تداوم و حفظ آرمانهای انقلاب می‌شود، طی سال گذشته نزدیک به 500 یادواره شهدا در آذربایجان غربی برگزار شد و در راستای احیاء و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت مشارکت آحاد مردم و کلیه و دستگاه‌های اجرایی ضروری است.

ایثار و شهادت نتیجه والاترین ارزش‌ها و عامل اصلی بقای اسلام و نظام اسلامی محسوب می‌شود و ترویج و اشاعه فرهنگ ایثار و شهادت در بین سطوح مختلف جامعه وظیفه مهمی بر عهده آحاد مردم بوده و در جامعه امروز گسترش فرهنگ ایثار و شهادت باید بیش از پیش مدنظر قرار گیرد.

برگزاری 500 یادواره شهدا در آذربایجان غربی

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان غربی با بیان اینکه احیاء و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از جمله مهم‌ترین اهداف و اولویت‌های اصلی بنیاد شهید و امور ایثارگران محسوب می‌شود، گفت: طی سال گذشته نزدیک به 500 یادواره شهدا در آذربایجان غربی برگزار شد.

مهدی فعال با تاکید بر لزوم ترویج و اشاعه فرهنگ ایثار و شهادت، اظهار داشت: رزمندگان و ایثارگران بدون هیچ چشم‌داشتی در مناطق جنگی حاضر شده و در برابر دشمنان ایستادگی کردند و تمامی این رشادت‌ها از معنویت سرچشمه می‌گیرد.

وی با بیان اینکه جایگاه ایثار و شهادت نزد اسلام بسیار حائز اهمیت بوده، ادامه داد: باید یاد و خاطره شهدا همیشه در جامعه زنده بماند و زنده نگه داشتن یاد شهدا و شناساندن همه‌جانبه آرمان‌های شهدا بر نسل جدید در ردیف مهمترین وظایف قرار دارد.

فعال تصریح کرد: عدم شناخت صحیح و کافی نسل‌های جدید از فرهنگ ایثار و شهادت و تهاجم فرهنگی دشمنان در قالب جنگ نرم و فرهنگ مهاجم از آسیب‌های تهدیدکننده فرهنگ ایثار و شهادت به شمار می‌رود و در راستای مرتفع ساختن این چالش‌ها ضرورت دارد فرهنگ ایثار و شهادت به ویژه برای نسل جدید به طور کامل و صحیح اشاعه و ترویج یابد.

وی با بیان اینکه رسانههای جمعی و مراکز آموزشی در گسترش فرهنگ ایثار و شهادت نقش بسزایی ایفا می‌کنند، افزود: رسانههای جمعی و مراکز آموزشی در تبیین آرمان‌های شهدا، شناساندن الگوهای ایثار و شهادت و ارایه تصویر منطقی و تبلیغ الگوهای شهادت‌طلبی و... نقش تاثیرگذاری دارند.

30 درصد والدین شهدای استان در قید حیات هستند

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان غربی با بیان اینکه در آذربایجان غربی حدود 30 درصد والدین شهدا در قید حیات هستند، ادامه داد: از 9 هزار و 888 شهید استان طبق آخرین آمار اعلام شده 5 هزار و 581 نفر والدین شهدا در قید حیات هستند.

وی در رابطه با آمار فرزندان شهدا در آذربایجان غربی، یادآور شد: از تعداد 12 هزار و 980 فرزند شهید استان، 10 هزار و 852 نفر شاغل، یک هزار و 150 نفر دانشجو، 178 نفر محصل و 29 نفر خردسال بوده و در حال حاضر 170 نفر از فرزندان شهدا بیکار هستند.

فعال اعلام کرد: طی سال 94 بالغ بر 634 نفر از فرزندان شهدا و ایثارگران در استان از سهمیه ویژه و متمرکز بهره‌مند و در 38 دستگاه دولتی شاغل شدند و تعداد کثیری از فرزندان شهدا و ایثارگران در قالب‌های مختلف از تسهیلات بانکی بهره‌مند شدند.

این مسؤول با بیان اینکه 18 هزار و 738 جانباز در آذربایجان غربی زیرپوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران استان هستند، اضافه کرد: از این تعداد 11 هزار و 148 جانباز زیر 25 درصد و 7 هزار و 590 جانباز بالای 25 درصد هستند.

وی با اعلام اینکه از تعداد 18 هزار و 738 نفر جانبازان استان 3 هزار و 986 نفر حقوق‌بگیر، 11 هزار و 735 نفر شاغل در ادارات و 2 هزار و 814 نفر در مشاغل آزاد در حال فعالیت هستند، ادامه داد: یک‌هزار و 987 نفر از فرزندان جانبازان جزو بیکاران بوده که در این راستا برای یک هزار و 272 نفر مشاوره و استعدادیابی انجام و برنامه‌هایی برای ارائه آموزش‌های لازم فنی و حرفهای در نظر گرفته شده است.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان غربی با بیان اینکه ثبت ملی گلزار شهدای استان در پلدشت و اشنویه به اتمام رسیده است، متذکر شد: موضوعی که به عنوان چالش جدی حوزه ایثارگران مطرح بوده، در باب اجرای موارد قانونی است که بعضا مشکلاتی وجود دارد.

*اتمام فاز نخست مرکز توانبخشی ایثارگران در آذربایجان غربی

این مسئول از پیگیری و اتمام فاز نخست مرکز توانبخشی ایثارگران در استان خبر داد و افزود: در حال حاضر در مرحله تجهیز این مرکز بوده و بحث مرکز درمانی ایثارگران جزو مطالبات جدی جانبازان و والدین شهدا محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه سال گذشته برای کمیسیون‌های پزشکی در استان سال پرکاری محسوب می‌شد، خاطرنشان کرد: جمعا برای 2 هزار و 342 نفر در سال گذشته از بحث کمیسیون پزشکی اقدامات انجام شد و در کمیسیون بررسی مدعیان شیمیایی در شهرستان سردشت مراجعین که تحت آزمایش‌های مختلف قرار گرفتند، یک هزار و 431 نفر بودند که نتایج در حال حاضر در برنامه‌های جدی بنیاد شهید و ایثارگران قرار گرفته است.

فعال با اعلام اینکه طرح پایش سلامت ایثارگران جزو طرح‌های جدی محسوب می‌شود که در سال گذشته نیز پیگیری شد، ادامه داد: شورای فرهنگی ایثار و شهادت در استان به ریاست استاندار و در شهرستان‌ها به ریاست فرمانداران و دبیری بنیاد شهید و ایثارگران طی دو سال اخیر تشکیل و جلسات متعدد برگزار شد و در بحث شورای هماهنگی ایثارگران در استان اقدامات در عرصه رسیدگی به حوزه ایثارگران در حوزه‌های مختلف بوده که بررسی‌ها انجام و سازوکارهای لازم فراهم می‌شود.

وی پیگیری طرح ثبت خاطرات و تاریخ شفاهی ایثارگران و اجرای طرح سپاس از خانواده‌های شهدا و ایثارگران در استان و شهرستان‌ها را از جمله برنامه‌های جدی و اولویت‌دار فعالیت‌های حوزه ایثار و شهادت بیان کرد و افزود: در این راستا 11 هزار و 269 دیدار در دستگاه‌های اجرایی استان در جهت تجلیل و تکریم از ایثارگران انجام شده است.

فعال به فعالیت‌های ترویجی در عرصه رویارویی با فرهنگ مهاجم غربی اشاره کرد و گفت: بحث برگزاری کنگره‌ها و یادواره‌ها، بحث طرح سپاس، برگزاری ستادهای شاهد در دانشگاه‌ها و مراکز علمی و آموزشی برای تقویت حوزه ایثار و شهادت، فعالیت‌های حسینیه‌های شاهد و مراکز فرهنگی مرتبط، حضور هدفمند در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، پیگیری فعالیت نخبگان علمی، بحث پیگیری فعالیت‌های قرآنی و تقویت تشکل‌های شاهد و ایثارگر و... از جمله فعالیت‌های ترویجی محسوب می‌شود.

ارسال نظرات