خبرهای داغ:
رئیس اداره سرمایه اجتماعی و امور فرهنگی و سبک زندگی وزارت کشور تأکید کرد

لزوم ورود مسئولان و دستگاه‌ها برای اجرای گفتمان سرمایه اجتماعی

رئیس اداره سرمایه اجتماعی و امور فرهنگی و سبک زندگی وزارت کشور با بیان اینکه گفتمان سرمایه اجتماعی ایجاد شده است، گفت: برای اجرای گفتمان و اهتمام ایجاد شده باید تمام مسئولان و دستگاه‌ها ورود کنند.
کد خبر: ۸۶۷۶۴۶۵
|
۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان،حسین کوچکیان‌فرد امروز در کارگروه تخصصی امور اجتماعی و فرهنگی استان همدان با اشاره به مطرح شدن موضوع بازنگری علت گسترش آسیب‌های اجتماعی در کشور، ‌ اظهار داشت: این موضوع از سوی مقام معظم رهبری و دفتر ایشان پیگیری و پس از برگزاری جلسات متعدد به وزارت کشور واگذار شد.

وی لازمه مدیریت آسیب‌های اجتماعی را پشتوانه علمی و پیمایش ملی دانست و گفت: ابتدا پنج مورد پیمایش انجام شد که سه مورد در خصوص سرمایه اجتماعی بود و با تکمیل ۹۰ هزار پرسش‌نامه در کشور و انجام نظرسنجی وضعیت جامعه از نظر سرمایه اجتماعی و وضعیت آسیب‌های اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس اداره سرمایه اجتماعی و امور فرهنگی و سبک زندگی وزارت کشور با بیان اینکه ۲۲ محور آسیبی در بررسی‌ها مد نظر وزارت کشور قرار گرفت و در رأس این موارد اعتیاد، ‌حاشیه‌نشینی، ‌طلاق و مظاهر فساد قرار داشت، گفت: باید برای مسئولان جا بیفتد که مشکل وجود دارد و اهتمام جدی در این خصوص ضروری است.

وی با تأکید بر اینکه سرمایه اجتماعی در جامعه تضعیف شده است، افزود: اگر سرمایه اجتماعی در حاکمیت تضعیف شود رابطه مردم با حاکمیت تضعیف می‌شود.

کوچکیان فرد تاکید کرد: به منظور پیگیری منویات رهبر معظم انقلاب و رفع مشکلات چند ضرورت از جمله ارتقا سطح مرکز امور اجتماعی به سازمان و ارتقا شورای اجتماعی وزارت کشور به سطح ریاست جمهور و اعضا به وزرا برای استفاده از اختیارات ریاست جمهوری را پیگیری کردیم.

وی با بیان اینکه گفتمان سرمایه اجتماعی ایجاد شده است، عنوان کرد: برای اجرای گفتمان و اهتمام ایجاد شده باید تمام مسئولان و دستگاه‌ها ورود کنند.

رئیس اداره سرمایه اجتماعی و امور فرهنگی و سبک زندگی وزارت کشور خواستار توجه مسئولان به مسائل اجتماعی شد و با تاکید بر اینکه مسئولان باید با در نظر گرفتن اولویت‌ها در مسائل اجتماعی استان موضوع را در ستاد مربوطه بررسی کنند، گفت: حاشیه‌نشینی یکی از معضلات اجتماعی است.

وی با بیان اینکه حاشیه نشینی به دلیل متحول شدن نوع زندگی یا ریزش شهری و یا مهاجرت صورت می‌گیرد، تاکید کرد: شهرها حریم خود را از دست داده‌اند.

کوچکیان فرد با بیان اینکه شهرها با حاشیه‌نشینی دچار آسیب شده اند، گفت: توجه ویژه به معضل توسعه حاشیه‌نشینی ضروری است چراکه در حاشیه شهرها جمعیت جدید از استانداردهای اولیه زندگی بهره مند نیست.

وی درباره مشکل اعتیاد نیز با بیان اینکه برنامه‌ریزان مقابله با اعتیاد بیشتر به برخورد توجه دارند تا پیشگیری، گفت: اعتیاد به طرز وحشتناکی در جامعه ایجاد و در حال توسعه است و سرمایه اجتماعی در سال‌های اخیر صدمه بسیاری دیده است.

رئیس اداره سرمایه اجتماعی و امور فرهنگی و سبک زندگی وزارت کشور با تاکید بر اینکه هر مسئول باید در حوزه کار خود در افزایش سرمایه اجتماعی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی قدم بردارد، گفت: سرمایه اجتماعی شامل مناسبات افراد در یک گروه است.

وی با بیان اینکه در دولت گذشته مسئله سرمایه اجتماعی از دستور کار خارج شد، اظهار داشت: دولت کنونی اولین برنامه را بررسی سرمایه اجتماعی در کشور قرار داد که این موضوع در دولت مطرح و تصویب شد و بزرگترین پیمایش نیز در این خصوص در کشور صورت گرفت.

کوچکیان فرد سرمایه اجتماعی را در سه سطح خرد، میانه و بالا برشمرد و یادآور شد: سرمایه اجتماعی تیغ دو لبه‌ای است که در جوامع مختلف به شخص تعلق نمی‌گیرد بلکه به وضعیت و گروه تعلق دارد و بسته به نوع استفاده از آن می‌تواند مثبت و یا منفی باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات