خبرهای داغ:

کشاورزان در حفظ تنوع زیستی نقش مهمی دارند

مشاور رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به نزدیک شدن به «اول خردادماه؛ روز جهانی تنوع زیستی» گفت: اهمیت تنوع زیستی در محیط زیست به اندازه ارزش حیات بر کره زمین است.
کد خبر: ۸۶۷۶۲۲۵
|
۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، منطقه خوزستان، ژاله کریمی نژاد در این باره اظهار کرد: اختصاص یک روز بین‌المللی به این موضوع مهم، نماد یا سمبلی است که به ما یادآوری کند، ارزش تنوع زیستی، فراملی و جهانی بوده و به حدی است که به زندگی، رویکرد، تصمیمات و اقدامات تک تک ما انسان‌ها بستگی تام دارد.

وی با بیان اینکه کشاورزان به دلیل ارتباط بیشتر با طبیعت و محیط زیست، نقش مهم‌تری در این خصوص دارند، افزود: به دلیل اهمیت خاص این موضوع "معاهده تنوع زیستی" در سال 1371 هجری خورشیدی در ریودوژانیرو برزیل منعقد شد که جمهوری اسلامی ایران نیز عضو آن است و هدف کلی این قرارداد "حفظ تنوع زیستی" است.

مسئول محیط زیست و سلامت غذای سازمان جهاد کشاورزی خوزستان تصریح کرد: تنوع زیستی شامل تنوع در سطح ژن، گونه، اکوسیستم (بوم سازگان) و فرهنگ است. هر کدام از این بخش‌ها خود تعاریف و اهمیت خاص دارند و تنوع زیستیِ غنی در یک اکوسیستم نشان دهنده توان بیشتر آن برای ادامه حیات است.

کریمی نژاد با بیان اینکه کشاورزان در حفظ تنوع زیستی نقش مهمی دارند، خطاب به کشاورزان استان گفت:هر مزرعه یک اکوسیستم به حساب می‌آید که کشاورزان مدیران آن‌ها هستند و در واقع بخشی از حیات در یک مجموعه کوچک به کشاورزان و تصمیمات آنان واگذار شده است.

وی ادامه داد: در نظام‌های کشاورزی که مبتنی بر سلامت هستند، تنوع زیستی زیاد است. به عنوان مثال اگر مزرعه گندمدچار بیماری زنگ زرد شود، تنوع ژنتیکی به کمک کشاورز آمده و یک رقم جدید که مقاوم است رابه کشاورز معرفی می‌کند. یا زمانی که ظهور ناخواسته علف‌های هرز در مزارع رخ می‌دهد، تنوع گونه‌ای بهیاری کشاورز می‌آیدو گونه‌هایی از گیاهان را به ما معرفی می‌کند تا مدیریت مزرعه را بهتر انجام دهیم. مثلاً با تناوب گندم - کلزا یا گندم – چغندر قند علف‌های هرز را می‌توان کنترل کرد.

وی گفت: تنوع فرهنگی بخشی از آداب و رسوم ارزشمند ماست. به عنوان مثال وقتی خم می‌شویم و تکه نان کوچکی را از روی زمین بر می‌داریم، قداست و ارزش گندم و نان را تجلی بخشیده‌ایم و این یعنی استفاده درست از نعمت‌های خدادادی و قوت لایموت و کمک به حفاظت از تنوع زیستی.

کریمی نژاد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کدام اقدامات به حفظ تنوع زیستی کمک می‌کنند؟ گفت: اقداماتی از جمله مصرف بهینه آب، کاهش مصرف سموم، مصرف بهینه کودهای شیمیایی، ترویج کودهای آلی – سبز و زیستی، کشاورزی حفاظتی، تولید استاندارد محصولات کشاورزی، کنترل تلفیقی آفات و عوامل زیان رسان، تناوب زراعی، حمایت از چرخه‌های زیستی و ... همه و همه در راستای حفظ تنوع زیستی هستند که همواره به کشاورزان توصیه شده است.

مسئول محیط زیست و سلامت غذای سازمان جهاد کشاورزی خوزستان افزود: هرگز نباید با تصمیمات نابجا خللی بر تنوع زیستی وارد شود چرا که می‌تواند در انتها به قصه تلخ انقراض گونه‌ها ختم شود؛ گونه‌هایی که به طور طبیعی حق زندگی دارند.

وی خطاب به کشاورزان استان گفت: همه با هم روز جهانی تنوع زیستی را گرامی می‌داریم و باید به گونه‌ای عمل کنیم که به بستر حیات و تنوع زیستی یعنی آب، خاک و هوا آسیبی وارد نشود و هم اینکه با تولید محصول سالم، سلامت را به دیگران هدیه کنیم. ضمن اینکه همواره به یاد داشته باشیم که تنوع زیستی ضامن حیات ما و آیندگان ماست و باید آن را پاس بداریم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها