قانونگذاران هر دو حزب و هر دو مجلس آمریکا طرحی جامع برای تحریم‌ ایران به بهانه مسائل حقوق بشر و آزمایش‌های موشکی آماده کرده‌اند.
کد خبر: ۸۶۷۵۷۰۴
|
۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۷

 به گزارش خبرگزاری بسیج، یک رسانه آمریکایی گزارش داده قانونگذاران هر دو مجلس و هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات در کنگره آمریکا در ماه‌های گذشته با یکدیگر برای آماده کردن یک طرح تحریمی جامع علیه ایران همکاری کرده‌اند.

پایگاه خبری - تحلیلی المانیتور، روز چهارشنبه با گزارش این خبر می‌افزاید طرح تحریمی جدید قانونگذاران آمریکایی قرار است ایران را به بهانه‌های حقوق بشر، آزمایش‌های موشکی و فعالیت‌های دیگر مورد تنبیه قرار دهد.

«رابرت منندز»، سناتور دموکرات ایالت نیوجرسی که از سخت‌ترین مخالفان «برجام» و تهیه‌کننده چندین طرح قانونی در سال‌های گذشته برای تحریم ایران بوده به المانیتور گفت: «احساس من درباره حزب جمهوری‌خواه این است که رهبران این حزب تنها به تمدید («قانون تحریم‌های ایران»)، بدون وضع تحریم‌های بیشتر راضی نخواهند شد.»

نمایندگان حزب جمهوری‌خواه آمریکا در ماه‌های گذشته گفته‌اند قصد دارند «قانون تحریم‌های ایران»، معروف به قانون «داماتو» که در سال 2016 منقضی می‌شود را برای یک دوره ده ساله دیگر تمدید کنند. این قانون، مصوب سال 1996، زیربنای بسیاری از طرح‌های قانونی ضد ایرانی در کنگره آمریکا است. 

آقای «منندز» در مصاحبه با المانیتور افزود: «مطمئناً من می‌خواهم که این کار (تمدید قانون تحریم‌های ایران) انجام شود. اما اگر این، به تهیه یک بسته (تحریمی) بزرگتر منجر شود، آن وقت خوب خواهد بود.»

این قانونگذار آمریکایی که عضو کمیته روابط خارجی مجلس سنا است در طول ماه‌های گذشته با «باب کورکر»، نماینده جمهوری‌خواه ایالت «تنسی» و رئیس کمیته یاد شده برای تهیه یک بسته تحریمی جامع‌تر همکاری کرده است. 

«کورکر»، چهارشنبه به المانیتور گفت: «این تلاش، در آستانه رسیدن به موفقیت است. ما به یک طرح قانونی فراحزبی رسیده‌ایم و داریم آماده می‌شویم که آن را خیلی زود، ارائه کنیم.»

«منندز»، به علاوه، درباره گزارش اخیر مجله «نیویورک‌تایمز» که در روزهای گذشته به جنجال‌های گسترده در میان مخالفان برجام در آمریکا منجر شده هم اظهار نظر کرد.

مجله «نیویورک‌تایمز» هفته گذشته در خلال گزارشی درباره زندگی «بن رودز»، دستیار اوباما در ارتباطات استراتژیک، آشکار کرده بود کاخ سفید برخی از روایت‌های مربوط به «برجام» را با هدف بازارگرمی درباره این توافق هسته‌ای و فروختن آن به کنگره طراحی کرده است.

«نیویورک‌تایمز»، علاوه بر این آشکار کرده که کاخ سفید با اتکا به مهارتها و توانمندی‌های «بن‌رودز» در جهت دادن به افکار عمومی در عصر جدید رسانه‌‌های مجازی، رسانه‌ها را به سمت ارائه گزارش‌های مثبت و تأییدگرانه درباره «برجام» سوق داده و از طرح مباحثات روشنگرانه‌ای که می‌توانست به ارتقاء این توافق - به زعم طرف آمریکایی - منجر شود، جلوگیری کرده است.

«منندز» می‌گوید مقاله نیویورک‌تایمز باعث ایجاد تحرک بیشتر در میان قانونگذاران مخالف و منتقد توافق هسته‌ای شده است.

او می‌گوید: «مطمئناً برخی از ما قبل از آنکه مصاحبه رودز علنی بشود هم در این باره نگران بودیم، اما اکنون در فاصله‌ای بسیار نزدیک با رسیدن به یک بسته تحریمی غیرهسته‌ای قرار داریم.»

به نوشته المانیتور، در دیگر نهاد قانونگذار آمریکا یعنی مجلس نمایندگان هم حس و حال مشابهی حاکم است.

پال رایان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز 9 می در مقاله‌ای نوشته است: «قبل از اتمام این دوره رئیس‌جمهور، باید هر کار ممکن را برای جلوگیری از اعطای امتیازات بیشتر به ایران انجام دهیم.»

وی علاوه بر این وعده داد: « در هفته‌های آینده، نمایندگان جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان، دورنمای جامعی از امنیت ملی کشورمان را ارائه خواهیم کرد.

«اد رویس»، قانونگذار جمهوری‌خواه و رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان و «الیوت انگل»، عضو ارشد دموکرات این کمیته، چندین ماه است که در حال همکاری برای تهیه یک بسته تحریمی مشابه مجلس سنا هستند. 

این دو قانونگذار قبلاً گفته بودند امیدوارند طرح مذکور را همزمان با کنفرانس سالانه لابی صهیونیستی آیپک در ماه مارس آماده کنند، اما انگل اکنون می‌گوید این زمان‌بندی صحیح نبوده است.

او به المانیتور می‌گوید: «اول فکر کردیم شاید بتوانیم هر چقدر ممکن است به کارمان سرعت بدهیم، چون فعالان آیپک می‌توانند برای ما لابی کنند. اما بعد فهمیدیم که داریم عجله می‌کنیم، چون این طرح، واقعاً آماده نبود و ما هم اتفاق نظر نداشتیم و زمان از دستمان رفت.»

وی افزود: «اما می‌خواهم اطمینان خاطر بدهم که بابت هر آنچه در برجام وعده داده شده فشار را بر ایران حفظ خواهیم کرد و اگر تخلفی از ایران (تحت برجام) اتفاق بیفتد، این ما هستیم که می‌خواهیم با آنها توافق کنیم.»

ارسال نظرات