پژوهشگر حوزه فرهنگ و رسانه مطرح کرد

سواد رسانه‌ای لازمه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی

پژوهشگر حوزه فرهنگ و رسانه گفت: رابطه بین میزان سواد رسانه‌ای و میزان آسیب‌های اجتماعی نوپدید فضای مجازی، رابطه‌ای وارونه و معکوس است به عبارتی با افزایش سطح سواد رسانه‌ای جوانان، میزان آسیب‌های نوپدید فضای مجازی، کاهش می‌یابد.
کد خبر: ۸۶۷۵۶۰۳
|
۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۲

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی، صالح اصغری در جمع پاسداران سپاه روح‌الله در اردوی رزمی_فرهنگی عاشقان روح‌الله با اشاره به تعریف سواد رسانه‌ای اظهار داشت: سواد به معنای میزان دریافت و برداشت اطلاعات از موضوعی در نتیجه برقراری یک ارتباط با محیط اطراف است که در نهایت منجر به بازخورد می‌شود که در قرن جدید از سواد رسانه‌ای به عنوان سواد جدید نام برده می‌شود.

وی افزود: متاسفانه امروزه در خانواده‌ها شاهد رواج استفاده از ماهواره و فضای مجازی هستیم که تاثیر زیادی نیز از این برنامه‌ها پذیرفته‌اند چراکه خانواده‌ها نحوه استفاده درست از این فناوری را فرانگرفته‌اند تحت تاثیر نکات منفی آن قرار گرفته و دستخوش آسیب می‌شوند.

پژوهشگر حوزه فرهنگ و رسانه تصریح کرد: باید توجه داشت که رسانه یک ابزار نیست و می‌تواند بر زندگی ما اثرگذار باشد و هر کس که در این عرصه زندگی می‌کند باید این فضا را بپذیرد چراکه افراد خود شدت وضع موجود را کنترل می‌کنند در جامعه امروز می‌توان یک واقعیت را از زوایا و به شکل‌های مختلف نشان داد.

اصغری با اشاره به جایگاه رسانه در برجسته‌سازی مسائل گفت: رسانه می‌تواند هم یک مسئله برجسته سازی کرده ‌و قرب بخشد و هم آن را به ذلت کشاند این امر جایگاه و اهمیت رسانه را نشان می‌دهد این ویژگی‌ها سبب شده بشر پذیرای انبوهی از پیام‌ها باشد.

وی افزود: بایستی از تکنولوژی‌ها و ابزار نوین مدیریت ‌شده استفاده کرد، لازمه این مقوله داشتن سواد رسانه‌ای است که یک مهارت مبتنی بر تفکر انتقادی است که دارای چهار بعد شناختی، احساسی، اخلاقی و زیباشناسی است.

پژوهشگر حوزه فرهنگ و رسانه در ادامه گفت: امروز دنیا به حدی کوچک شده که همه می‌توانند به سرعت اطلاعات خود را انتقال دهند فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به حدی زیاد شده که حتی رسانه ملی برای حفظ مخاطب خود باید تلاش بیشتری داشته باشد.

اصغری در ادامه با اشاره به ضرورت توجه به سواد رسانه‌ای گفت: سواد رسانه‌ای یکی از نکات مهمی است که امروز باید به آن پرداخته شود چراکه برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بایستی سواد رسانه‌ای را در سطح جامعه ارتقاء بخشید سواد رسانه‌ای را می‌توان همچون یک رژیم غذایی مناسب دانست که نیاز انسان است.

وی افزود: امروز بدون سواد رسانه‌ای مشکل ایجاد می‌شود باید گروه‌هایی شکل بگیرند که در این زمینه کار کنند تا این شبکه‌ها از نظر محتوایی کارشناسی و با فرهنگ و ذائقه ایرانی هماهنگ شود تا به جامعه و به ویژه خانواده‌ها آسیبی وارد نکند.

پژوهشگر حوزه فرهنگ و رسانه تصریح کرد: سوادرسانه‌ای، مهارتی است که لازم است جوانان در کنار استفاده از رسانه‌ها و به خصوص اینترنت به عنوان یک رسانه تعاملی، به آن مجهز شوند.

اصغری با اشاره به شکاف بین نسلی ایجاد شده در جامعه امروز گفت: با فاصله اطلاعاتی و مهارتی بین جوانان با والدین از یک‌سو و تنوع و تخصصی شدن رسانه‌های جدید، لزوم ارتقای مهارت‌های سوادرسانه‌ای دو چندان شده سواد رسانه‌ای می‌تواند همچون یک ناظر هوشمند و درونی شده، رژیم مصرف رسانه‌ای جوانان را تنظیم کند.

وی ادامه داد: معمولا وقتی تاثیرات نامناسب انواع رسانه‌ها مانند برنامه‌های رسانه‌ای غیرمجاز، بازی‌های رایانه‌ای، شبکه‌های ماهواره‌ای برون مرزی، استفاده نابجا از اینترنت و... بر جوانان به شکل‌های مختلفی همچون افت تحصیلی، مشکلات اخلاقی و رفتاری و آسیب‌های اجتماعی آشکار می‌شود، به راه‌های درمانی اندیشیده می‌شود درحالی که بهتر است این گروه را به ابزار نیرومندتری به نام سواد رسانه‌ای مجهز سازیم تا خود به کمک والدین و سایر منابع مفید، فعالانه دست به گزینشگری و پالایش بزنند و رژیم مصرف رسانه‌ای خود را تنظیم و کنترل کنند.

انتهای پیام/
ارسال نظرات