مشخص نیست تخریب شدید پل باراندوزچای ناشی از بی تدبیری مسئولان است یا اینکه فشار آب وارده منجر به چنین تاثیری شده است؟!
کد خبر: ۸۶۷۵۲۰۷
|
۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۳
به گزارش خبرگزاری بسیج آذربایجان غربی، پل تاریخی باراندوزچای ارومیه در مسیر مواصلاتی ارومیه به اشنویه جزو آثار گرانبهایی است که علاوه بر ایفای نقش تاریخی به عنوان یکی از اماکن گردشگری نیز محسوب می شود.

امروز این پل به دلایل نامعلوم دچار تخریب شده و قسمتی از آن به کلی ضمن جدا شدن از بدنه اصلی، در آب روان گشته و چهره این اثر را ناخوشایند ساخته است.

مشاهدات میدانی خبرنگار اروم نیوز از محوطه این پل نشانگر تخریب وسیع آن است. تخریبی که متاسفانه ناشی از بی توجهی مسئولین در بازه های زمانی مختلف و نیز فشار آب وارده بر بدنه بوده و نتیجه آن تغییر شکل پل و جداشدن تکه هایی از آن شده است.

اعتراض اهالی و ساکنان محل از نحوه رسیدگی مسئولین به خصوص سازمان میراث فرهنگی و نیز عدم پاسخ به درخواست ها آن ها از سوی این نهاد خبرنگار ما را بر آن داشت تا ضمن بررسی بیشتر محوطه پل تاریخی باراندوزچای، از مسئولین مرتبط نیز بحث مربوط به این بنای تاریخی را جویا شود.

شواهد موجود نشان از نبود مدیریت صحیح پل و نیز عدم رسیدگی به تخریب آن داشت و البته در کنار این ها وجود درختانی با ریشه های دوانده در داخل پل هم نشانه ای از دلایل تخریب این بنا بود.

در همین راستا گفت و گویی با معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی انجام دادیم تا سخنان وی در خصوص تخریب پل تاریخی باراندوزچای را بشنویم.

«محمد فتحی» در این گفت و گو با اشاره به اینکه درخواست اهالی برای رسیدگی به وضعیت موجود پل چندان کارساز نخواهد بود، اظهار کرد: برای تعمیر و بهسازی این پل تاریخی اعتباری مشخص شده و از 3 ماه قبل پیمان آن بسته شده ولی متاسفانه به دلیل سطح بالای آب در این منطقه شرکت پیمانکار توان حضور در محل و رسیدگی به وضعیت را ندارد.

وی، در پاسخ به سوال خبرنگار اروم نیوز در این خصوص که وعده های قبلی مدیرکل، گفت: با پایین آمدن سطح آب در این منطقه شاهد آغاز فعالیت های عمرانی و بهسازی پل خواهیم بود و طبق وعده های مدیرکل محترم فعالیت های گسترده ای برای آن آغاز خواهیم کرد.

این مسئول، در مورد بازسازی پل در سال های اخیر هم عنوان کرد: این پل به دلیل تخریب در سال 79 یک بار مورد تعمیر و بهسازی قرار گرفته ولی به دلیل پایین بودن کیفیت معماری بار دیگر شاهد تخریب آن هستیم. امسال باید برای بهسازی ساز و کار مناسبی در نظر گرفته شود تا شاهد خرابی مجدد نباشیم.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی، در ادامه با اشاره به بیش از 60 درصد علت تخریب پل ناشی از ضعف پی بوده، بیان داشت:دستگاه های سنگین راهسازی و بهسازی به دلیل بالا بودنسطح آب قادر به ورود به بستر رودخانه نیستند و به همین دلیل باید منتظر افت فشار آب باشیم.

وی، دلیل اصلی بالا بودن سطح آب را رهاسازی سدها برای احیای دریاچه ارومیه عنوان کرد و تصریح کرد: متاسفانه در این خصوص امانتداری تاریخی مورد اجحاف قرار گرفته اما بزودی شاهد تعمیرات اساسی در این زمینه خواهیم بود.

فتحی، همچنین درختان دارای ریشه قوی در مقابل پل را عامل دیگری برای تخریب این بنا برشمرد و تاکید کرد: درختانی که در میان این پل روییده اند در طول سالیان متمادی ریشه های قوی دارند و همین امر باعث شده تا پایه ملات پل از میان رفته و نیازمند بهسازی باشد.

وی اضافه کرد: در این خصوص هدف گذاری شده تا ضمن زیرسازی و مرمت بنا، درختان و گیاهان موجود در محل نیز قطع شوند تا بیش از این شاهد تخریب نباشیم.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی، در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط موجود بیشترین زمان کاری برای این محدوده 2 ماه می باشد که هم اکنون با حداقل اعتبار تخصیص یافته به میزان یک میلیارد و 500 میلیون ریال آماده آغاز طرح هستیم که در صورت نیاز به بالا رفتن اعتبار آمادگی کافی داریم.

حال با توجه به گفته های این مسئول و مشاهدات خبرنگار اروم نیوز از وضعیت پل تاریخی باراندوزچای، باید منتظر ماند و دید آیا راهی برای جلب رضایت مردم این منطقه و روستاییان وجود دارد و آیا اقدامات میراث فرهنگی در راستیا بهسازی و بازسازی پل از بین رفته ثمری خواهد داشت یا خیر؟!

ارسال نظرات