با مشخص شدن ترکیب نهایی مجلس دهم قوت گرفت

فشار اصلاح‌طلبان برای تغییر در کابینه دولت یازدهم

تغییر در قوه مجریه فقط به نقل از کنشگران سیاسی و حامیان دولت تدبیر و امید در جغرافیای سیاسی کشور بیان نمی‌شد بلکه مشاور و چهره نزدیک به رئیس‌جمهور نیز در تکمیل پازل ترمیم دولت وارد صحنه شد و به دفاع از ایده مطرح شده، پرداخت.
کد خبر: ۸۶۷۵۰۸۳
|
۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۲

 به گزارش خبرگزاری بسیج، زمزمه‌های ترمیم دولت «تدبیر و امید» از سوی «سعید حجاریان»، نظریه‌پرداز اصلاح‌طلب مطرح شد؛ او ۳ سال پیش در گفت‌وگو با یکی از نشریات اصلاح‌طلب از تغییر و ترمیم در دولت اعتدال سخن گفت و تأکید کرده بود: «اگر ترمیم کابینه انجام نشود، نفرات مؤثر کابینه سرخورده می‌شوند و ممکن است از دولت خارج شوند، کما اینکه آقای نجفی نیز از کابینه خارج شد و وزن کابینه را کاهش داد.»

پیام سعید حجاریان برای دولتمردان مهم تلقی نشد تا اینکه نوبت به حجت‌الاسلام حسام‌الدین آشنا «مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور رسید»، وی سال گذشته از تغییر در کابینه خبر داد، انتشار این خبر توسط چهره نزدیک به رئیس‌جمهور بازتاب گسترده‌ای پیدا کرد چنانچه رسانه‌های داخلی و خارجی مواضع مشاور روحانی پیرامون ترمیم در دولت یازدهم را به صورت گسترده مخابره کردند. آشنا در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌های اصلاح‌طلب با اعلام این خبر گفت: «برخی استانداران توانایی کافی برای اداره استان را ندارند.»

مشاور رئیس‌جمهور براین باور بود: «برخی از سفرهای استانی برای تیم رئیس‌جمهور روشن کرد که برخلاف تصور اولیه برخی استانداران توانایی کافی را برای اداره استان ندارند. لذا تغییرات در دولت اتفاق خواهد افتاد هم در سطح وزرا و هم در سطح استاندارها.»

سال ۹۴ با برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری به پایان رسید اما خبری مبنی بر ترمیم در دولت اعتدال اعلام نشد، اواخر سال گذشته نتایج انتخابات مجلس در مرحله اول برای اصلاح‌طلبان در برخی از حوزه‌ها همچون پایتخت خوشایند بود چراکه فهرست امید توانست ۳۰ کرسی پارلمان را از آن خود کند اما هنوز مرحله دوم انتخابات باقی مانده بود. سرانجام ۱۰ اردیبهشت فرا رسید و زنگ انتخابات مجلس در مرحله دوم از سوی وزیر کشور در ساختمان فاطمی به صدا در آمد. نتایج اعلام و آرایش سیاسی بهارستان مشخص شد.

پس از مشخص شدن ترکیب بهارستان نشینان، هفته‌نامه «نماینده» از فشار اصلاح‌طلبان نسبت به ترمیم دولت روحانی خبر داد. براساس خبر منتشر شده «اصلاح‌طلبان برای این تغییر و تحول، فشارهایی را وارد کرده‌اند، فشار آنها پس از نتیجه انتخابات مجلس در تهران افزایش یافته است.»

تغییر در قوه مجریه فقط به نقل از کنشگران سیاسی و حامیان دولت تدبیر و امید در جغرافیای سیاسی کشور بیان نمی‌شد بلکه مشاور و چهره نزدیک به رئیس‌جمهور نیز در تکمیل پازل ترمیم دولت وارد صحنه شد و به دفاع از ایده مطرح شده، پرداخت.

«محمدعلی نجفی» سال ۹۲ به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش به بهارستان معرفی شد اما نتوانست بر کرسی وزارت جلوس کند؛ بنابراین با حکم رئیس‌جمهور به عنوان معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری منصوب شد، حضور او در این جایگاه دوامی نداشت و پس از خروج از کابینه، دبیری ستاد هماهنگی اقتصادی دولت را برعهده گرفت؛ نجفی در شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی هم عضویت دارد.

او سال جاری در گفت‌وگویی به صراحت اعلام کرد: «رأی مردم در انتخابات مجلس نشان‌دهنده خواست آنها برای تغییر است و این خواست آنها فقط در حد مجلس خلاصه نمی‌شود. یعنی آنها انتظار دارند که در سطح دولت یا حتی خارج از دولت هم تغییراتی ایجاد شود، بنابراین من فکر می‌کنم اگر بخواهیم به رأی مردم احترام بگذاریم و به آن توجه کنیم یکی از اقداماتی که باید در این راستا انجام شود، ترمیم کابینه است.»

مواضع این چهره نزدیک به رئیس‌جمهور کافی بود تا مطالبه اصلاح‌طلبان در قبال پوست اندازی دولت یازدهم به صورت جدی دنبال شود. محسن مهرعلیزاده «فعال سیاسی اصلاح‌طلب» که خود سابقه حضور در دولت را دارد، نسبت به ترمیم کابینه تأکید می‌کند و می‌گوید: «فکر می‌کنم باید این اتفاق بیفتد و برای اینکه آقای روحانی بتواند در مقابل اعتمادی که مردم به دولت داشتند و کنار آن ایستاده‌اند و دولت را در مجلس همراهی کردند، پاسخگو باشد، از این پس وی باید نسبت به تکمیل کابینه و انطباق بیشتر عملکرد دولت با خواست مردم اقدام کند.»

همفکران و همیاران رئیس دولت یازدهم در حالی استراتژی «ترمیم کابینه» را نگاشته‌اند که این استراتژی با چراغ قرمز پاستور نشینان روبه‌رو شد.

اواخر هفته گذشته بود که «محمدباقر نوبخت» نمایندگان اصحاب رسانه را به پاستور دعوت کرد و پس از تشریح مواضع و تصمیمات دولت به سؤال خبرنگاران پاسخ داد، یکی از پرسش‌ها به ترمیم کابینه اختصاص پیدا کرد و او در پاسخ تصریح کرد: «همیشه بعد از تغییرات در فضای سیاسی کشور از جمله مجلس شورای اسلامی از این دست پیشگویی‌ها مطرح می‌شود ولی اعضای کابینه با قدرت کار خود را انجام می‌دهند و برای سال پایانی جمع‌بندی‌های خود را به‌طور مناسب شکل می‌دهند.»

با توجه به پاسخ سخنگوی دولت پیرامون عدم ترمیم در دولت اعتدال بر آن شدیم تا با دو چهره  اصلاح‌طلب این پرسش را مطرح کنیم. «آیا موافق تغییر در دولت روحانی هستید؟»

محمدجواد حق‌شناس «عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی» و داریوش قنبری، «عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری» از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب-حامی دولت به این پرسش پاسخ می‌دهند.

**اصلاح‌طلبان نسبت به کابینه انتقاد جدی دارند

حق‌شناس، به حمایت اصلاح‌طلبان از دولت روحانی اشاره می‌کند و در عین حال می‌گوید: «جریان اصلاحات همچنان از روحانی و دولت یازدهم حمایت می‌کند اما با این حال نسبت به کابینه انتقادات جدی دارد.»

وی درباره اینکه کدام بخش از دولت نیاز به ترمیم اساسی دارد، اظهارداشت: «معتقدم در انتخاب استانداران و برخی اعضای کابینه مشکلاتی وجود دارد.» این فعال سیاسی حامی دولت پیامی نیز به رئیس‌جمهور منتقل کرد: «روحانی باید بداند وقت زیادی ندارد؛ بنابراین تغییرات را در کابینه اعمال کند.»

** برخی وزرا همسو با دولت حرکت نمی‌کنند

داریوش قنبری «دیگر حامی دولت» هم در پاسخ به پرسش مطرح شده گفت: «شعار روحانی «اعتدال» است پس اعضای کابینه هم باید برمبنای مشی اعتدال که رئیس‌جمهور مطرح کرده، حرکت کنند اما متأسفانه برخی از افراد در ساختار دولت براساس شعار، اهداف و برنامه‌های دولت حرکت نمی‌کنند.

وی گفت: «روحانی خود معتقد به کنار زدن مدیرانی است که با دولت همسو و همفکر نیستند.»

فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به انتظارت مردمی از دولت یازدهم اظهار داشت: «به هر حال  انتظاراتی از روحانی وجود دارد که باید در برابر این انتظارات پاسخگو باشند.»

** چه وزارتخانه‌هایی نیاز به ترمیم و تغییر دارند؟

حال باید این پرسمان مطرح شود كه «کدام یک از وزارتخانه‌ها نیاز به ترمیم دارند؟»

«مصطفی کواکبیان»، ترمیم کابینه را به خانه تکانی قوه مجریه تشبیه کرد و گفت: «برای اینکه دولت بقای خوبی داشته باشد باید تغییراتی را در خود ایجاد کند و نگذارد که این تغییرات در دولت از طرف مجلس صورت بگیرد.»

وی از عضو کابینه‌ای نام نبرد اما در عین حال تصریح کرد: «شاید برخی نتوانند مطالبات مردم را برآورده کنند. باید نیروهای جوان‌تر و با نشاط‌تر باشند. ۴-۵ وزارتخانه تغییر نیاز دارد. در مباحث اقتصادی، صنعتی، مسائل اجتماعی جامعه و مشکلات مردم تغییرات لازم است.»

براین اساس ترمیم در بخش «صنعت، ورزش و جوانان و اقتصاد» مورد توجه فعالان سیاسی و منتخبان مردم در مجلس دهم قرار دارد. آیا حسن روحانی حاضر خواهد شد در سال جاری درخواست اصلاح‌طلبان و حامیان خود را برای ترمیم و تغییر در دولت اجرا کند؟ تغییری که طرح آن به سال ۹۳ بر می‌گردد و این روزها از ارزش و تازگی برخوردار شده است.

منبع: هفته نامه نماینده

ارسال نظرات