رییس اداره دامپزشکی کهگیلویه عنوان کرد: از ابتدای شروع عملیات واکسیناسیون تب برفکی در این شهرستان از نیمه دوم بهمن 94 تاکنون بیش از 180هزار دام سبک و 14هزار دام سنگین علیه این بیماری واکسینه شده اند.
کد خبر: ۸۶۷۴۴۶۲
|
۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۲

رییس اداره دامپزشکی شهرستان کهگیلویه گفت: 194هزار راس دام  سبک و سنگین علیه بیماری تب برفکی در این شهرستان واکسینه شده است.

کرم الله کیانی افزود: بیماری تب برفکی یک بیماری عفونی و گاهی کشنده و ویروسی است که موجب بیمار شدن حیوانات زوج سم از جمله گاو، گوسفند، بز، خوک و آهو می شود.

وی در خصوص علائم این بیماری در حیوانات گفت: در مواقع واگیری این بیماری حیوان به مدت سه روز تب شدید ایجاد نموده و نهایتا باعث تاول هایی در دهان و  پاهای آنها شده که موجب لنگیدن حیوان شده و دام به این بیماری مبتلا می شود.

رییس اداره دامپزشکی کهگیلویه عنوان کرد: از ابتدای شروع عملیات واکسیناسیون تب برفکی در این شهرستان از نیمه دوم بهمن 94 تاکنون بیش از 180هزار دام سبک و 14هزار دام سنگین علیه این بیماری واکسینه شده اند.

کیانی تصریح کرد: از این به بعد هم با توجه به واکسن های دریافتی از سوی اداره کل، این اداره کماکان به دام های که واکسینه نشده اند خدمات ارائه خواهد داد.

وی اظهار کرد: گزارشاتی از سوی دامداران عشایری این حوزه ساکن در شهرستانهای بهبهان و گچساران در سال 94 مبنی بر وقوع تلفات دامی در دام های آنها به این اداره واصل شد که با توجه به اینکه در حوزه استحفاضی این شهرستان نبودند عین گزارشات آنها را در سیستم GIS این اداره به عنوان تلفات تب برفکی ثبت کردیم که حدود این تلفات 400 راس دام سبک است.

رییس اداره دامپزشکی کهگیلویه اضافه کرد: در محدوده این شهرستان دو مورد گزارش وقوع تب برفکی در روستاهای ده شیری تنگ سپو و عشایر حومه کوهبرد داشته ایم که بلافاصله با اعزام اکیپ های ویژه واکسیناسیون دام ها و ضدعفونی طویله های دامی آنها انجام شد و تلفات آنها قطع و بیماری را کنترل کردیم.

کیانی تلفات رخ داده در این دو روستا را 25راس دام سبک عنوان کرد.

وی وقوع تلفات در بخش های چاروسا، دیشموک و سوق را تنها بر اساس گزارشات دامداران عنوان و تصریح کرد: عمده تلفات گزارش شده بزغاله های نابالغ بوده است.

کیانی در خصوص پیشگیری این بیماری گفت: باید به هنگام وقوع این بیماری مراتب در اسرع وقت به اداره دامپزشکی گزارش شده تا راهکارهای مناسب جهت درمان و یا واکسیناسیون به عمل آید.

وی جلوگیری از خرید و فروش دام از شهرستان های همجوار، جدا شدن دام های آلوده از دام های سالم و رعایت کردن موارد قرنطینه ای را از دیگر راههای پیشگیری این بیماری عنوان کرد.

رییس اداره دامپزشکی کهگیلویه خاطرنشان کرد: با توجه به شروع فصل گرما خوشبختانه گزارشات در خصوص بیماری تب برفکی بسیار محدود شده اما این اداره کماکان در پیشگیری از این بیماری به کار خود ادامه می دهد.

کیانی کمبود واکسن، کمبود وسیله نقلیه و کمبود پرسنل را از مهم ترین مشکلات این اداره در زمینه مبارزه با این بیماری دانست و بیان کرد: با وجود مصوبه شورای مدیریت بحران در خصوص تامین خودرو برای اداره دامپزشکی جهت کمک به پیشگیری این بیماری در روستاها، متاسفانه برخی اداره ها همکاری لازم در این خصوص به عمل نیاوردند.

ارسال نظرات