خبرهای داغ:
رئیس کارگروه اتاق بازرگانی صنایع غذایی، معادن و کشاورزی ایران خبر داد

کاهش 18 درصدی صادرات محصولات کشاورزی در سال 94

رئیس کارگروه اتاق بازرگانی صنایع غذایی، معادن و کشاورزی ایران گفت: صادرات محصولات کشاورزی در سال 94 با 18 درصد کاهش به پنج میلیارد و 600 میلیون دلار رسید.
کد خبر: ۸۶۷۴۳۶۱
|
۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۰
به گزارش خبرگزاری بسیج آذربایجان غربی، علی شریعتی در همایش «نقش و کاربردهای فناوری نانو در توسعه زیرساختهای بخش کشاورزی» که در اتاق بازرگانی ارومیه برگزار شد، اظهار داشت: صادرات در سال گذشته تا سطح 18 درصد کاهش یافته و فروش محصولات کشاورزی را با مشکل مواجه ساخته است.

وی به صادرات محصولات غذایی در حوزه کشاورزی اشاره و اضافه کرد: شش و نیم میلیارد دلار میزان صادرات محصولات کشاورزی در سال 93 بود که این رقم در سال 94 به پنج و شش دهم میلیارد دلار کاهش یافته است.

رئیس کارگروه اتاق بازرگانی صنایع غذایی، معادن و کشاورزی ایران به عمده دلایل عدم موفقیت برنامه پنجم توسعه در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: عدم تامین اعتبارات بانکی، نوسانات نرخ ارز و اجرای ناقص قانون هدفمندی یارانهها از جمله دلایل شکست برنامه پنجم توسعه در سال گذشته است.

وی با اشاره به معاملات سه میلیارد و 670 میلیون دلاری در عرصه کشاورزی، افزود: ناهماهنگی بین دستگاههای مختلف، نوسانات در تولید و قیمت گذاری محصولات کشاورزی و مداخلات دولت در قیمت گذاری سبب رکود در معاملات عرصه کشاورزی شده است.

شریعتی به دیگر علل رکود در عرصه کشاورزی اشاره و اعلام کرد: ناپایداری سیاستهای واردات و موانع ورود مواد اولیه مورد نیاز، عدم اعتماد دولت به مشارکت تشکلها و نهادهای صنفی صنعتی و وجود طرحهای نیمه تمام بدون توجیه اقتصادی از جمله علل رکود و عدم موفقیت برنامه پنجم توسعه است.

وی در پایان وجود ظرفیتهای خالی واحدهای فعال، واحدهای راکد در بازار، عدم کشش بازار داخلی، تحریمهای اقتصادی و از دست دادن مزیتهای رقابتی در بازار خارج از کشور از عمده علل رکود عنوان کرد.

امیر دارستانی فراهانی، عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی امیر کبیر تهران در این همایش به معرفی ساختار فناوری نانو پرداخت و اظهار داشت: استفاده از مواد بسیار ریز در اندازه نانو متری یعنی نزدیک به اندازه اتم در صنعت کشاورزی از مزایای فناوری نانو است.

وی بهبود چشم‌گیر خواص متداول محصولات و ایجاد اثرات جدید که قبلا در مواد دیده نشده است را از جمله فواید بهره‌بری از صنعت نانو عنوان و اضافه کرد: ایران در بخش مقاله نویسی در عرصه نانو به جایگاه ششم جهان رسیده است، اما در به شکل عملی اتفاق خاصی در کشور رخ نداده است.

دارستانی فراهانی تصفیه آب و پساب، حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاهان و مبارزه با آفات و بیماری‌ها را از مطالب و موضوعات مختلف کاربردی در عرصه نانو فناوری دانست و گفت: ایجاد کشاورزی پایدار در جهان کنونی از ضروریات بوده و این عمل با بها دادن به صنعت نانو امکان پذیر است.

وی یادآور شد: معیشت 60 درصد مردم در کشورهای در حال توسعه از طریق محصولات کشاورزی تامین می‌شود و این در حالی است که در این کشورها محصولات کشاورزی تولیدی داخل کفاف مصارف داخلی مردم را نمیدهد.

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی امیر کبیر در پایان تصریح کرد: کشورهای در حال توسعه به ویژه ایران باید در صنعت کشاورزی خود تحول ایجاد کنند و این مسئله تنها با بها دادن به فناوری نانو ممکن می‌شود.

ارسال نظرات