در نشست شورای فرهنگی اجتماعی زنان مطرح شد
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: صاحبان اندیشه و اعضای هیئت علمی باید به ما در این امر کمک کنند بسیج همگانی در جامعه پزشکی و مامایی لازم است.
کد خبر: ۸۶۷۴۲۸۵
|
۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۹
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج، نشست خبری شورای فرهنگی اجتماعی زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی به مناسبت روز 30 اردیبهشت روز ابلاغ سیاست های جدید جمعیتی، با حضور خانم دکتر روح افزا، مدیر طرح، برنامه و تدوین سیاست شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده، کبری خز علی معاون این شورا ، دکتر محمد مهدی آخوندی رئیس انجمن جنین شناسی و رئیس پژوهشکده ابن سینا،خانم دکتر اکبری عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، آقای دکتر مروتی پژوهشگر جمعیت شورای عالی انقلاب فرهنگی، خانم سپهری نماینده صدا و سیما در شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده، آقای دکتر محزون مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیت سازمان ثبت احوال کشور و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد.
خانم دکتر اکبری، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در این نشست گفت: دانشگاه علوم پزشکی ایران همواره دغدغه ترویج سبک زندگی ایرانی-اسلامی را داشته است.

وی افزود: اردیبهشت 93 با همراهی شورای عالی انقلاب فرهنگی، صدا و سیما و روابط عمومی کمیته ای با رویکرد بین بخشی تشکیل شد تا پیام های کلیدی به صورت مشورتی به همه دستگا ها داده شود. در این همایش از اعضا خواستیم تا صاحبان اندیشه نظرات خود را بر اساس مستندات علمی ارائه دهند. هدف این نشست سیاستگذاری با رویکرد فرزندآوری بوده است. حضرت امام فرمودند:« سیاست های جمعیت باید درست پایه گذاری شود.»همه باید به مسئله جمعیت حساس باشند، همه دستگاه ها باید همکاری کنند و اینگونه نباشد که برخی دستگاه ها مسکوت بمانند.پویش فرزند آوری بسیار مهم است که شورای عالی انقلاب فرهنگی به آن پرداخته است.

اکبری گفت: ما به ترویج زایمان طبیعی بسیار اهمیت می دهیم. فاصله ازدواج و فرزندآوری باید کم شود. اطلاع رسانی کامل وزارت بهداشت در بیمارستان ها تحول ایجاد کرده است اما بحث اصلی تقاضای مردم است که چالش اساسی است. سن باروری باید کاهش یابد. بالا رفتن سن ازدواج تهدید بزرگی برای سلامت زوجین است. نیروهای کلیدی در سلامت باروری و مشاوره ماماها هستند که می توانند آموزش و مشاوره کافی بدهند. آموزش و اطلاع رسانی ماماها بسیار مهم است.

وی تصریح کرد: مشاوره قبل از ازدواج هم باید با رویکرد فرزندآوری انجام شود. باید مضرات به تاخیر انداختن باروری یادآوری شود. مسئله دیگر فواصل تولدها است. در حال حاضر کیفیت خدمات به حدی بالا است که فاصله کم هم می تواند سلامت مادر را تضمین کند و فواصل تولدها مثل سال های قبل حائز اهمیت نیست. اقدام دیگر ترغیب نخبگان است برای تشویق مردم به فرزند آوری چرا که افراد کلیدی در جامعه می توانند فرزند آوری را تشویق کنند. صاحبان اندیشه و اعضای هیئت علمی باید به ما در این امر کمک کنند. بسیج همگانی در جامعه پزشکی و مامایی لازم است.


در ادامه این نشست خانم سپهری، نماینده صدا و سیما در شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده گفت: بعد از تصمیم اشتباه  دولتمردان در امر تنظیم خانواده ما از دهه 60 با کاهش جمعیت روبرو شدیم اما در حقیقت تحولاتی در سبک زندگی، تسلط گفتمان فردگرایانه و مصرف گرایانه هم تاثیر به سزایی در این امر داشته است.

وی افزود: رسانه ملی مدیریت اذهان مردم را برعهده دارد لذا می تواند در کنار دستگاهها تاثیر بیشتری داشته باشد لذا  جهت فرهنگسازی در امر فرزندآوری در صدا و سیما ما تعامل دستگاهها را می طلبیم.


آقای دکتر محزون  مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیت سازمان ثبت احوال کشور  نیز در این نشست گفت:   امروزه در دنیا و به خصوص در کشور که شاهد کاهش باروری در دهه‌های گذشته بوده‌ایم نیازمند آن هستیم که در سیاست‌های جمعیتی بازنگری کنیم و دیگر با توجه به کاهش رشد جمعیت نیاز به عمل کردن شعارهایی برای کاهش جمعیت نیستیم.

وی افزود: بنابراین روزی که سیاست‌های کلی جمعیت در 30 اردیبهشت سال گذشته ابلاغ شد سازمان ثبت احوال کشور به شورای فرهنگ عمومی پیشنهاد داده است که این روز را به عنوان روز ملی جمعیت با توجه به سیاست‌های داخلی نام‌گذاری کنند.


ارسال نظرات