مسئول گروه کلیه پژوهشکده سلول‌های بنیادی پژوهشگاه رویان خبر داد
کنگره بین‌المللی سلول‌های بنیادی شهریورماه در پژوهشگاه رویان برگزار می‌شود که در گروه کلیه بیماری‌های پلی کیستیک با حضور پژوهشگران اروپایی مورد بحث قرار می‌گیرد.
کد خبر: ۸۶۷۳۷۳۹
|
۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۹

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی، دکتر رضا مقدس‌علی در همایش سلول‌های بنیادی با رویکرد سلول درمانی و مهندسی بافت در بیماری‌های کلیوی که با همکاری بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی اراک برگزار شد با اشاره به آغاز تحقیقات مرکز رویان بر روی سلول‌های بنیادی در بحث بیماران کلیوی اظهار داشت: بیش از چهار سال است که گروه کلیه در پژوهشگاه رویان ایجاد شده است.

وی افزود: نتایج تحقیقات مستمر محققان ایرانی نشان می‌دهد که سلول‌های بنیادی در بهبود و درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های کلیوی دارای کاربرد موثر است و از همان ابتدا در قالب طرح‌های مختلف و کارآزمایی بالینی تحقیقات خود را آغاز کردیم.

مسئول گروه کلیه پژوهشکده سلول‌های بنیادی پژوهشگاه رویان تصریح کرد: در حال حاضر در دو حوزه اصلی از جمله حوزه تحقیقات در زمینه بیماری‌های کلیه و کاربرد سلول‌های بنیادی و دیگری انجام آزمایشات کارآزمایی‌های بالینی در ارتباط با بیماری کلیه فعالیت می‌کنیم.

مقدس‌علی با اشاره به مشکلات بیماران کلیوی گفت: رد پيوند حاد يا مزمن‌ كليه‌ از جمله‌ مشكلات‌ عمده‌ گيرندگان‌ پيوند است که به‌ منظور كاهش‌ رد پيوند در گيرندگان‌ كليه‌، معمولا از رژيم‌های دارويی سركوبگر ايمنی استفاده‌ می‌شود که علاوه بر پرهزينه بودن‌ اين‌ داروها، پروسه‌ رد پيوند كاملا مرتفع‌ نشده‌ و از سوی ديگر به‌ علت‌ سركوب‌ سيستم‌ ايمنی در فرد، ميزان‌ ابتلاء به‌ بيماري‌های عفونی در گيرندگان‌ پيوند افزايش‌ می‌يابد‌.

وی افزود: تحقیقات در زمینه‌های مختلف مانند تمایز سلول‌های بنیادی به سلول‌های کلیوی، فعالیت روی سلول درمانی نارسایی‌های حاد و مزمن کلیوی در مدل‌های حیوانی، بررسی بحث‌های تشخیصی و درمانی روی بیماری‌های پلی کیستیک است.

مسئول گروه کلیه پژوهشکده سلول‌های بنیادی پژوهشگاه رویان تصریح کرد: در حوزه کارآزمایی و آزمایشگاهی می‌توان به فعالیت‌های آزمایشگاهی دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری که در حال تحقیق روی بیماری‌های کلیوی از جمله نارسایی حاد، ژنتیکی و بیماری‌های گلومرولی‏ و همچنین استفاده از سلول‌های بنیادی در ایمونولوژی پیوند در ارتباط با پیوند کلیه، افزایش بقای پیوند در مدل های حیوانی و در محیط آزمایشگاه است.

مقدس‌علی ادامه داد: تزريق‌ سلول‌های بنيادی مزانشیمی موجود در مغز استخوان‌ فرد گیرنده پیوند، همزمان‌ يا پس‌ از پيوند كليه‌، سبب‌ القاء تحمل نسبت‌ به‌ بافت‌ پيوندی شده و بدین ترتیب میزان مصرف داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی و‌ رد پيوند كاهش‌ می‌یابد و از سوی دیگر طول عمر کلیه را افزایش می‌دهد.

وی بیان کرد: در تلاش هستیم که با سلول‌های مزانشیمی در آسیب‌های مزمن کلیه‌، جلوی پیشرفت نارسایی را بگیریم و سیر آن را کند کنیم.

مسئول گروه کلیه پژوهشکده سلول‌های بنیادی پژوهشگاه رویان تصریح کرد: 5 مطالعه در زمینه بیماری‌های کلیه در ایران در حال انجام است، بی‌اختیاری ادرار در خانم‌ها که در 10 نمونه پیوند زده شد و خوشبختانه به نتایج مطلوب رسیدیم در فاز دوم بر روی 20 بیمار تحقیقات را انجام دادیم که تاکنون نتایج موفقیت آمیز بوده است و فاز سوم با 80 بیمار آغاز و منتظر نتایج حاصله هستیم، که فاز اول تحقیقات در این زمینه در مجلات معتبر دنیا به چاپ رسیده است.

وی در پایان از برگزاری هفتمین دوره مدرسه تابستانه این مرکز تحقیقاتی خبر داد و گفت: امسال هفتمین دوره مدرسه تابستانه در مرکز به مدت یک هفته در مردادماه برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات